۱۹ اسفند ۱۳۹۵، ۲۲:۰۴
کد خبر: 82458965
T T
۰ نفر
نشست معرفی هنر ایرانی اسلامی در دانشگاه كارتاخنا اسپانیا

مادرید- ایرنا - به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا و با همكاری دانشگاه كارتاخنا (جنوب اسپانیا) نشست معرفی هنر ایرانی اسلامی در محل این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش پنجشنبه شب ایرنا، در این نشست كه با همكاری دانشگاه كارتاخنا در محل سالن مركزی آن دانشگاه برگزار شد ابتدا «سرخیو آماتو» معاون دانشگاه طی سخنانی ضمن تشكر از رایزنی فرهنگی برای برگزاری این نشست به معرفی گوشه های از هنر ایرانی پرداخت. وی اظهار امیدواری كرد كه این نشست بتواند اطلاعات خوبی را در اختیار علاقه مندان حاضر در جلسه و مشتاقان به فرهنگ و تمدن ایران قرار دهد.
سپس «علیرضا اسماعیلی» رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی با اشاره به نقش ایران در تمدن جهانی به موضوع امتزاج فرهنگ و تمدن ایرانی با اسلام پرداخت و اظهار داشت ایرانیان كه دنبال معنویت بودند با آغوش باز اسلام را پذیرفته و نقش بسیار برجسته ای را در شكوفایی فرهنگ و تمدن اسلامی ایفا نمودند.
اسماعیلی بیان داشت امتزاج سنن ایرانی با شریعت اسلام، فرهنگ خاصی تحت عنوان ایرانی اسلامی ایجاد نمود كه می توان بر آن هم نام ایرانی و هم نام اسلامی نهاد.
رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران همچنین بیان داشت هویت جدید ایران با حضور اسلام شكل گرفت و هنر این دوران به عنوان نمادی از اوج تعالی ایران اسلامی معرفی می شود.
وی در ادامه بیان داشت انقلاب اسلامی نیز با تاسی از آموزه های فرهنگ و تمدن اسلامی به پیروزی رسید.
در ادامه خانم «مارینا دیاز» استاد دانشگاه بیان داشت اسپانیا همواره به ایران همانند یك كشور تاریخی می نگرد و علاقه خاصی به فرهنگ و تمدن ایران(persa) داشته است.
وی تصریح كرد :رابطه اسپانیا با ایران چندین قرن قدمت دارد. ما چندین سفرنامه از اسپانیایی هایی كه به ایران سفر كردنده اند داریم و خاطرات خود را در خصوص فرهنگ ایران و اسلام در آن سفرنامه ها برجا گذاشته اند.
دیاز گفت :فرهنگ و تمدن ایران بعد از آنكه با اسلام آمیخته می شود زیبایی هایی دارد كه بی نظیر است. در هر كدام از اشكال هندسی كه در اماكن مذهبی یا غیره با هنر اسلامی به كار می رفته مفهومی خاص به ذهن متبادر می سازد. عكس هایی كه از آثار تاریخی ایران در زمان اسلام در این نمایشگاه است نشانگر این واقعیت است. در پایان باید بگویم كشور اسپانیا و ایران دو كشور تاریخی و با تمدن هستند و واقعیت فرهنگی ما از آنچه تصور میكنیم، به هم نزدیكتر است.
پس از آن پروفسور «پیلار گاریدو» استاد كرسی اسلام شناسی در دانشگاه مورسیا به ارائه سخنرانی در خصوص هنر اسلامی پرداخت.
ایشان بیان داشت: هنر ایرانی اسلامی بر زیباییها به شكل ساختارهای هندسی تاكید دارد كه هر كدام مفهوم خاص خود را دارد. مثلا آسمان را از طریق معماری اسلامی نشان می دهد. یا در این معماری (معماری ایرانی اسلامی) در بعضی از اشكال هندسی كه می نگریم، مشاهده می كنیم كه از اتحاد به تكثر می رسد.
وی تصریح كرد :مثلا اسلیمی هایی كه در گنبد مساجد طراحی شده است كه از یك جای واحد خطوط شروع می شود و از هم جدا می شود، این معماری یك رابط بین عالم ماورا و عالم ماده است. معماری اسلامی با الهام از عناصر ایرانی و بالعكس زیباییهای بی نظیری را خلق نموده اند كه نمونه های خوبی از آن را در نمایشگاه امروز شاهد هستید .
پس از پایان نشست، نمایشگاه عكس با عنوان 'ایران شگفت انگیز ' با حضور معاون دانشگاه كارتاخنا ، رایزن فرهنگی ، جمعی از مقامات فرهنگی و هنری شهر وهمچنین اساتید و ذانشجویان افتتاح گردید.
نمایشگاه مذكور شامل 52 قطعه عكس از آثار معماری ایرانی اسلامی در شهرهای اصفهان ،كرمان ، یزد ،كاشان و شیراز می باشد كه توسط یك گردشگر اسپانیایی به نام «خوزه ماریا سیمون» گرفته شده و با همكاری رایزنی فرهنگی و دانشگاه كارتاخنا برپا گردیده است.
شبد ** اروپام *1*491** ناشر : اسماعیل جهانبخش

سرخط اخبار جهان