۶ اسفند ۱۳۹۵، ۷:۳۵
کد خبر: 82442454
T T
۰ نفر
وزیر سابق دادگستری فیلیپین به اتهام همكاری با قاچاقچیان مواد مخدر دستگیر شد

كوالالامپور- ایرنا - سناتور 'لیلا دلیما' وزیر سابق دادگستری فیلیپین و منتقد سرسخت سیاست دولت 'رودریگو دوترته' در مورد مبارزه با مواد مخدر روز جمعه توسط ماموران اجرای قانون در محل 'سنا' دستگیر شد.

به گزارش ایرنا، وزیر سابق دادگستری فیلیپین و نماینده كنونی سنا پس از آن دستگیر شد كه دادگاه اتهامات و ادعاهایی را در مورد دریافت پول توسط این مقام از فروشندگان و قاچاقچیان مواد مخدر در داخل زندان ها وارد پرونده كرد.
براساس دستور دادگاه محلی، سناتور 'لیلا د لیما'، راننده سابق وی، نیروی محافظش و یك مقام سابق زندان باید دستگیر تا مورد محاكمه قرار گیرند.
این نماینده سنا فیلیپین پس از دستگیری و هنگامی كه به خودرو پلیس منتقل می شد به خبرنگاران گفت: افتخار می ‌كنم به دلیل اصولی كه برایشان می‌جنگم، به زندان می‌روم.
'رودریگو دوترته' رئیس جمهوری فیلیپین مهر ماه امسال نیز گفته بود شواهدی علیه سناتور 'لیلا دلیما' در دست دارد كه برای زندانی كردن این منتقد جنجالی كافی است.
وی تاكنون چند بار وزیر دادگستری دولت 'بنیگنو آكینو' رئیس جمهوری سابق فیلیپین را متهم به همكاری با باندهای قاچاق مواد مخدر كرده بود كه با واكنش تند وی كه اكنون سناتور در مجلس است، مواجه شد.
دوترته كه لیستی از ده ها تن از مقام های بلندپایه سیاسی و نظامی و نمایندگان مجلس را به اتهام همكاری با باندهای قاچاق مواد مخدر منتشر كرده است، 'لیلا دلیما' را به سهل انگاری متهم كرد و گفته است وی باید نگران باشد، چون این اتهامات جدی است.
این وزیر سابق و نماینده سنا پنجشنبه شب را در مجلس ماند تا مانع دستگیری اش شود، اما به نوشته تارنمای 'فیل استار'، وی صبح جمعه خود را تسلیم پلیس كرد.
وی در گفت وگو با خبرنگاران اتهام تجارت مواد مخدر، دریافت پول از قاچاقچیان و یا محكومان مواد مخدر برای حفاظت آنها در زندان را انكار كرد.
رئیس جمهوری فیلیپین پیش از این تاكید كرده بود گروهی شهادت داده اند كه 'دلیما' از سران باندهای قاچاق مواد مخدر پول دریافت كرده است.
وی گفته است: اكنون كه او (د لیما) دچار مشكل شده است، می خواهد من را متهم كند. او واقعا به زندان خواهد رفت. من به دلیل شهادت شهود مطمئن هستم.
دوترته، وزیر سابق دادگستری فیلیپین را متهم به دریافت میلیون ها 'پزو' (واحد پول فیلیپین) از قاچاقچیان مواد مخدر كرد كه آن را در مبارزات انتخاباتی سنا هزینه كرده است.
دوترته كه با شعار مقابله با فساد، تبهكاری و قاچاق مواد مخدر پیروز انتخابات ریاست جمهوری شد و از اواسط تیر ماه سكان هدایت این كشور 100 میلیونی جنوب شرق آسیا را در دست گرفت، طرح سختگیرانه ای را برای مبارزه با مواد مخدر اجرا كرده است.
در این طرح تاكنون هزاران قاچاقچی و معتاد در فیلیپین كشته شده اند و تخلفاتی در مبارزه صورت گرفت و دوترته با دستور توقف موقت طرح، صدها پلیس متخلف را بازداشت و آنها را برای مبارزه با گروه تروریستی ابوسیاف به جزیره میندانائو در جنوب این كشور فرستاد.
روش دوترته در مبارزه با مواد مخدر مورد انتقاد آمریكا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل قرار گرفته و غرب دوترته را متهم به قتل های فراقضایی می كند.
گفته می شود حدود 4 میلیون نفر در فیلیپین به مواد مخدر اعتیاد دارند.
آساق**1611**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی

سرخط اخبار جهان