۳ اسفند ۱۳۹۵، ۱۴:۰۵
کد خبر: 82439149
T T
۰ نفر

كيفيت نان هاي اراك در گرو بهبود دهنده ها

۳ اسفند ۱۳۹۵، ۱۴:۰۵
کد خبر: 82439149
كيفيت نان هاي اراك در گرو بهبود دهنده ها

كيفيت نان هاي اراك در گرو بهبود دهنده ها، از عنوان هاي خبري شماره 622 هفته نامه امير است كه به بررسي اهميت كيفيت نان پرداخته است.

يك آسياب دستي، يك تنور گلي، كيسه هاي گندمي كه انتظار آرد شدن را درگوشه هاي حيات مي كشند، يك وردنه اي چوبي براي پهن كردن خمير، يك بالشتك پارچه اي از جنس كتان براي چسباندن خمير پهن شده به تنور داغ و يك كدبانو در منزلي كه با اين ابزار بوي خوش ناني را در خانه اش به راه مي اندازد كه تا چند همسايگي اش بوي آن را استشمام مي كنند.
در گذشته اي نه چندان دور نان بر سر سفره هاي ايراني به اين شيوه تهيه مي شد كه پدربزرگ و مادربزرگ هايمان با گذشت اين همه سال هنوز طعم خوش و كيفيت بي نظير آن را زير زبانشان حس مي كنند.
ناني كه در گذشته بر سر سفره ها قرار مي گرفت، به سختي تهيه مي شد اما با گذشت زمان و پيشرفت فناوري و نيز ماشيني شدن زندگي هاي امروز، تنورهاي گلي و پخت نان سخت و مشقت بار، جاي خود را به خبازي هايي با دستگاه هاي مدرن در سطح شهر داده است، خبازي هايي كه كار مردم را سهل كرده اما از نان هاي تهيه شده در تنور هاي گلي يك نوستالژي ساخته كه حاصل آن صف هاي طويل و خسته كننده نانوايي ها است.
يارانه اي كه به آرد هاي نانوايي تعلق مي گرفت رقابت را در ميان نانوايي ها به لحاظ ثابت ماندن قيمت آرد و بالا رفتن هزينه هاي جانبي پخت نان و دستمزد شاطرها كاهش پيدا كرد.
ناني كه گاهي به حرمت بركتش قسم خورده مي شود به عنوان اصلي ترين محصول غذايي در سبد خانوار ايراني محسوب شده و لازم است روز به روز در راستاي افزايش كيفيت آن تلاش شود.
ناني كه دور ريز آن به لحاظ خميري بودن زياد بوده و يا مصرف آن بعد از نصف روز غيرممكن بوده ، مردم را راضي نگه نمي دارد
نخبگان استان در انتخابات شوراها نامزد شوند و به جاي درست كردن ابرو، چشمش را درآوردند از ديگر عنوان هاي خبري اين شماره هفته نامه امير است.
هفته نامه امير به صاحب امتيازي و مدير مسئولي ابوالفضل نيك عهد منتشر مي شود.
6013/ 7114/خبرنگار: شيما كريمي*** انتشاردهنده:مژگان حيدري

سرخط اخبار استان‌ها