۲۷ بهمن ۱۳۹۵، ۱۳:۴۴
کد خبر: 82431499
T T
۰ نفر
ابتلای30درصد ایرانی ها به نوعی آلرژی

تهران-ایرنا-رئیس انجمن آسم وآلرژی ایران با بیان اینكه آسم دركلان شهرها شایع تراست، گفت:تعداد مبتلایان به این بیماری در تهران بیشتر از 20 شهر دارای آلودگی هوا در كشور است.

به گزارش خبرنگارعلمی ایرنا، دكترمصطفی معین امروز چهارشنبه در سومین همایش بین المللی ایمونولوژی، آسم و آلرژی كه در سالن همایش های بیمارستان امام (ره) برگزار شد، افزود:مشكلات تنفسی به دلیل وجود آلاینده ها در هوا از مهمترین دلیل افزایش این بیماری در كلان شهر تهران است.
وی با اشاره به اینكه بیش از 30 درصد ایرانی ها به یكی از آلرژی ها مبتلا هستند، ادامه داد:آسم، اگزمای پوستی، آلرژی های تنفسی، غذایی و گوارشی و دارویی از انواع آلرژی ها هستند.
آلرژی یا حساسیت، واكنش افراطی سیستم ایمنی بدن نسبت به عوامل گوناگون است.افرادی كه مبتلا به حساسیت هستند، دستگاه ایمنی فوق هوشیار دارند كه نسبت به مواد ظاهراً بی ضرر موجود در محل زندگیشان، واكنشی بیش از حد معمول نشان می‌دهند.
وی ادامه داد:این بیماری هزینه بسیار زیادی را به جامعه، خانواده و بیمار تحمیل می كند و دست اندركاران باید اقدامات جدی تری برای پیشگیری از آنها به عمل آورند.
معین با اشاره به اینكه درصد ابتلا به آلرژی ها در ایران و سایر نقاط دنیا تقریبا یكسان است، آلودگی هوا، ریزگردها، استفاده بی رویه از داروها، سبك زندگی و رژیم غذایی نامناسب در ابتلا به این عارضه نقش دارند.
رئیس انجمن آسم وآلرژی ایران اظهار كرد: آلرژی به یك اپیدمی جهانی تبدیل شده است و به همین دلیل جمعیت زیادی از مردم دنیا به یكی از آلرژی ها مبتلا شدند.
وی به فعالیت های مركز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی دانشگاه علوم پزشكی تهران اشاره كرد و گفت: پژوهش، آموزش و تربیت كادر تخصصی و ارائه خدمات فوق تخصصی از مهمترین اقدامات این مركز است.
معین به انجام فعالیت های پژوهشی در سطح ملی و بین المللی در این مركز اشاره كرد و گفت: تحقیقات بین المللی در این مركز در چند سال اخیر گسترش یافته است و این اقدام با همكاری پژوهشگران برجسته جهانی و مراكز ایمونولوژی معتبر دنیا به اجرا درآمده است.
وی اجرای 2 پروژه در مورد آلودگی هوا را از جمله پژوهش های بین المللی در این مركز اعلام كرد و گفت: این اقدامات نوید بخش ارائه خدمات بهتر و كنترل بیماری های آسم و آلرژی در كشور است.
معین، تعداد پروژه های در دست اجرای این مركز را 32 مورد اعلام كرد و گفت: حدود 95 درصد مقالات پژوهشگران این مركز در مجلات معتیر داخلی و بین المللی منتشر شده است.
وی با اشاره به اینكه این مركز به راه اندازی كرسی یونسكو در آموزش و سلامت كرده است، افزود: سلامت روان، بیماری های قلب و عروق، سرطان، سوانح و حوادث، دیابت، آسم و آلرژی ، محیط زیست و اعتیاد از اولویت های این مجموعه است.
معین، ارتباط و آشنایی بیشتر دانشمندان داخلی و خارجی، بیان آخرین دستاوردهای علمی و تحقیقاتی، ارتقا سطح دانش و فعالیتهای پژوهشی كاربردی را از مهمترین اهداف برگزاری این مراسم اعلام كرد و گفت: پژوهشهای علمی به ارائه خدمت مطلوبتر و ارتقا بهبود سلامت مردم می انجامد.
وی پژوهشگران جوان، آموزش به بیماران و خانواده های آنان، ارائه كارگاه های آموزشی تخصصی و برگزاری نمایشگاه را از برنامه های این همایش برشمرد و گفت: 15 كارگاه آموزشی تخصصی در این همایش برگزار خواهد شد.
سومین همایش بین المللی لیمونولوژی، آسم و آلرژی ازامروز ( 27 بهمن ماه) در سالن همایش بیمارستان امام خمینی (ره) تهران آغاز به كار كرد و تا دو روز دیگر با ارائه مقالات و كارگاه های آموزشی تخصصی به كار خود ادامه می دهد.
علمی ** 1201 **1440
خبرنگار: عبدالكریم جبارپور** انتشاردهنده: گلشن
۰ نفر