ترامپ: صحبت از لغو تحریم ها علیه روسیه زود است/ برگزیت تاثیری شگفت انگیز بر انگلیس خواهد داشت

تهران – ایرنا - «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریكا روز جمعه ضمن تاكید بر اینكه وی خواستار «روابط فوق العاده» با رئیس جمهوری روسیه است گفت كه صحبت از لغو تحریم ها علیه این كشور هنوز «خیلی زود» است.

به گزارش ایرنا، ترامپ در كنفرانس مطبوعاتی مشترك با «ترزا می» نخست وزیر انگلیس؛ادامه داد : من پوتین را نمی شناسم ولی امیدوار به برقراری روابط فوق العاده با او هستم. باید دید كه چه پیش می آید.
رئیس جمهوری جدید آمریكا پیش از این درباره روابط دو جانبه واشنگتن و مسكو گفته بود كه گمان می كند تنش زدایی از روابط با روسیه با حفظ موضع قدرت امكان پذیر است.
ترامپ بارها توان مدیریتی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه را مورد تحسین قرار داده و وی را رهبری شایسته خوانده است.
او همچنین اتهامات مطرح شده درباره دست داشتن روسیه در هك سرورهای حزب دمكرات را بی اساس توصیف كرده، ولی از مسكو خواسته بود كه چنانچه پشت پرده این حملات سایبری است، ایمیل های گم شده رقیبش را بر ملا كند ؛ حرفی كه مدت ها به ابزار دست منتقدان برای حمله به اردوگاه جمهوریخواهان بدل شد.

** برگزیت تاثیری شگفت انگیز بر انگلیس خواهد داشت
رئیس جمهوری آمریكا در كنفرانس خبری روز جمعه خود با اشاره با تصمیم بحث برانگیز مردم انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا كه به برگزیت مشهور است، گفت : فكر می كنم كه برگزیت تاثیری شگفت انگیز بر این كشور خواهد داشت. برگزیت در انتها نه یك مسئولیت بزرگ كه یك سرمایه بزرگ خواهد بود.
ترامپ ادامه داد : این مسئله باعث خواهد شد كه شما هویت خودتان را داشته باشید و افرادی را در كشور خود پذیرا باشید كه می خواهید. شما خواهید توانست قراردادهای تجاری منعقد كنید ؛ بدون اینكه كسی بر آنها نظارت كند.
مردم انگلیس بر خلاف اغلب نظرسنجی ها و پیش بینی ها، چند ماه پیش در یك همه پرسی نزدیك به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند.
نتایج غیرمنتظره این همه پرسی به یك بحران سیاسی و اقتصادی در این كشور منجر شد كه پس لرزه های آن همچنان ادامه دارد.
انگلیس پس از آغاز روند قانونی خروج از اتحادیه اروپا كه با فعال سازی ماده 50 پیمان لیسبون اجرایی خواهد شد، تنها دو سال زمان دارد تا با 27 عضو دیگر این اتحادیه برای چارچوب همكاری در زمینه تجارت و مهاجرت به توافق برسد.

** ترامپ : دیدگاه وزیر دفاع در بحث شكنجه در اولویت است
رئیس جمهوری آمریكا در پاسخ به سوال یك خبرنگار درباره حمایت او از بكارگیری شكنجه گفت : وزیر دفاع علنا گفته است كه به شكنجه یا غرق مصنوعی اعتقادی ندارد.
وی ادامه داد : بسیاری از مردم خواستار توسعه روش های بازجویی هستند ... چنین قدرتی را به متیس (وزیر دفاع) می دهم كه خود در این رابطه تصمیم گیری كند، گرچه لزوما با تصمیم او موافق نیستم.

** می : ترامپ از ناتو حمایت می كند
نخست وزیر انگلیس در این كنفرانس خبری با اشاره به گفت و گوی اخیر خود با رئیس جمهوری آمریكا گفت : ترامپ 100 درصد از ناتو حمایت می كند.
می ادامه داد : امروز ما بر تعهد خلل ناپذیر خود بر ناتو تاكید دوباره كردیم.
ترامپ پیش از این سازمان پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) را نهادی «منسوخ شده» خوانده و گفته بود كه اعضای این نهاد باید سهم هزینه خود را به طور كامل پرداخت كنند.

** دعوت ملكه انگلیس از ترامپ برای سفر به این كشور
ترزا می در این كنفرانس خبری همچنین با تاكید بر آنچه كه او «روابط ویژه» واشنگتن و لندن خواند، دعوت ملكه انگلیس برای سفر به این كشور را به ترامپ ابلاغ كرد.
شبس ** 9386**3404** مترجم: مهران معینی جم** انتشاردهنده: محسن اسماعیلی

سرخط اخبار جهان