۲۹ دی ۱۳۹۵، ۲:۱۰
کد خبر: 82391390
T T
۰ نفر
استاد آمريكايي: افرادي مثل ماتيس و تيلرسون از ترامپ نگران كننده ترند

نيويورك- ايرنا- رييس بخش مردم شناسي دانشگاه مينه سوتا، دونالد ترامپ را مردي نادان توصيف كرد كه حتي در مورد برجام اطلاعات درستي ندارد و به نظر او بايد بيشتر نگران تيلرسون وزير خارجه و ماتيس وزير دفاع او و اقدامات محتمل آن ها در مورد اين توافقنامه بود.

'دكتر ويليام او بيمن' مردم شناس و رييس بخش مردم شناسي دانشگاه مينه سوتا روز سه شنبه به وقت محلي در گفت وگوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا در نيويورك در پاسخ به اين سؤال كه آيا به نظر شما ترامپ قادر خواهد بود تهديد هاي خود عليه برجام را عملي كند، گفت: كاملاً واضح است كه ترامپ نه اطلاع درستي در مورد اين توافقنامه دارد و نه قادر است به آن لطمه اي بزند.
وي توضيح داد: چيزي كه ترامپ ظاهراً از آن آگاهي ندارد، اين است كه اين توافقنامه صرفاً توافقنامه اي ميان ايران و آمريكا نيست اما او در طول كمپين ها طوري در باره آن حرف مي زد كه انگار اين توافقنامه يك توافق دو جانبه ميان اين دو كشور است و بر اين تصور باطل بود كه آمريكا در سايه اين توافقنامه از جيب ماليات دهندگان آمريكايي در حال پرداخت پول هايي به ايران است.
اين استاد آمريكايي ادامه داد كه به نظر او اين گونه سخنان نشان مي دهد كه ترامپ حقيقتاً چيز زيادي در باره اين توافقنامه نمي داند و اطلاع ندارد كه پنج كشور ديگر جهان يعني روسيه، چين، آلمان، فرانسه و انگليس به همراه اتحاديه اروپا نيز در اين توافقنامه سهيم هستند و آن ها به هيچ وجه تمايلي به لغو و يا دگرگون كردن آن ندارند.
رييس بخش مردم شناسي دانشگاه مينه سوتا افزود: از طرفي ايران نيز كه يكي از طرفين اين توافق است، بصراحت اعلام كرده كه حاضر به مذاكره دوباره در مورد آن نيست.
وي اضافه كرد: موضوع اين توافقنامه بويژه تا آنجايي كه به ايران و آمريكا مربوط مي شود، ابتدا حول محور برنامه هاي هسته اي ايران و محدود كردن آن متمركز بوده و آمريكا هم متعهد شده است كه در ازاي پايبندي ايران به تعهدات برجامي خود، دارايي هاي ايران را آزاد كند اما حالا به نظر مي رسد كه آمريكايي ها به دنبال بدست آوردن چيزهاي بيشتري هستند.
ويليام بيمن ادامه داد: نكته ديگري كه ظاهراً ترامپ قادر به درك آن نيست، اين است كه اين توافقنامه علاوه بر اين كه از يك سو ايران و از سوي ديگر شش كشور جهان را شامل مي شود، از سوي شوراي امنيت سازمان ملل متحد نيز مورد تأييد قرار گرفته است.
وي افزود: بنا بر اين فكر كه آمريكا مي تواند پنج كشور ديگر و بعد هم سازمان ملل را بدون هيچ دليل موجهي براي به هم زدن اين توافقنامه با خود همراه كند فكر بسيار ساده لوحانه و احمقانه اي است.
به گفته اين مردم شناس آمريكايي، اين به اين معنا نيست كه ترامپ و طرفداران او دست از تلاش برخواهند داشت و بايد انتظار داشت كه آن ها با توسل به تحريم هاي تازه بكوشند ايران را وادار به كرنش كنند؛ البته تجربه نشان داده است كه ايران در مقابل فشار سر فرود نخواهد آورد و اين تلاش ها بيهوده خواهد بود.
اين استاد دانشگاه در پاسخ به اين سؤال كه آيا حضور افرادي مثل ركس تيلرسون در مقام وزير خارجه و جيمز ماتيس وزير دفاع در كنار ترامپ تأثيري بر رويكرد هاي آينده او در ارتباط با اين توافقنامه خواهد داشت يا نه، گفت: حقيقت اين است كه نگراني من در مورد اشخاصي مثل تيلرسون و ماتيس بمراتب بيشتر از نگراني در مورد خود او و اقدامات احتمالي اوست.
وي افزود: در حالي كه ترامپ بشدت ناآگاه و بي تجربه در مسايل سياسي است، اين دو شخصيت در گذشته آشكارا نشان داده اند كه عملاً مواضعي ضد ايراني دارند.
ويليام بيمن با اشاره به روابط نزديك تيلرسون با رياض و اظهارات علني ماتيس در مخالفت با برجام، گفت كه اگر در دولت ترامپ احتمال يك اقدام نگران كننده در رابطه با اين توافقنامه قابل تصور باشد، بايد انتظار آن را از سوي اين افراد داشت.
وي در پاسخ به اين سؤال ايرنا كه با توجه به اين كه هر دوي اين گزينه ها در جريان نشست رأي اعتماد سناي آمريكا از ضرورت احترام به اين توافقنامه حرف مي زدند، آيا فكر نمي كنيد كه اين مواضع پس از تأييد صلاحيت نيز ادامه پيدا كند، گفت: فراموش نكنيم كه اين گزينه ها در نشست رأي اعتماد، هم با حاميان جمهوريخواه خود روبرو بودند و هم با مخالفان دموكرات و لذا بايستي در اظهارات خود نوعي تعديل نشان مي دادند تا بتوانند رأي اعتماد هر دو جناح را نصيب خود كنند.
وي افزود اين چرخش و تغيير موضع را در مورد جف سشنز گزينه نژاد پرست ترامپ براي وزارت دادگستري آمريكا هم ديديم كه چطور وانمود كرد كه به تساوي و برابري ميان همه اقشار قائل بوده و با تبيعيض هاي نژادي مخالف است اما اين حرف ها همانطور كه گفتم، صرفاً براي راضي نگاه داشتن دموكرات ها و خريدن رأي اعتماد آنهاست و در عمل، لزوماً نمي توان اميدي به پايبندي آن ها به اين حرف ها داشت.
شبد**اروپام**3**541**1528**1504**انتشار دهنده: علي پاينده

سرخط اخبار جهان