۱۸ دی ۱۳۹۵، ۱۴:۲۷
کد خبر: 82377557
T T
۰ نفر
قانون تاسيس و اداره مدارس غيردولتي از سوي رييس جمهوري ابلاغ شد

تهران-ايرنا - قانون تاسيس و اداره مدارس و مراكز آموزشي و پرورشي غيردولتي پس از تصويب مجلس شوراي اسلامي و تاييد شوراي نگهبان توسط رييس جمهوري براي اجرا به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شد.

به گزارش روز شنبه گروه فرهنگي ايرنا از روابط عمومي سازمان مدارس غير دولتي و توسعه مشاركت هاي مردمي وزارت آموزش و پرورش، حجت الاسلام و المسلمين حسن روحاني در اجراي اصل يكصد و بيست و سوم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران 'قانون تاسيس و اداره مدارس و مراكز آموزشي و پرورشي غير دولتي' كه در جلسه علني روز يكشنبه چهاردهم آذرماه 1395 مجلس شوراي اسلامي تصويب و در هفدهم آذرماه 1395 به تاييد شوراي نگهبان رسيده بود، را براي اجرا به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ كرد.
اين قانون كه مشتمل بر 39 ماده و 44 تبصره است بر اساس يكي از مواد اين قانون، از زمان لازم‌الاجراشدن آن، قانون اجازه اخذ هزينه‌هاي مربوط به صدور اجازه تاسيس و تجديد امتياز آموزشگاه هاي علمي آزاد مصوب يكم آذر ماه 1367 قانون تاسيس مدارس غيرانتفاعي مصوب 19 مهر ماه 1367 مجمع تشخيص مصلحت نظام و قانون اصلاح قانون تاسيس مدارس غير انتفاعي مصوب ششم مرداد ماه 1387 نسخ مي‌شوند.
در ماده يكم اين قانون نيز تاكيد شده است: در راستاي ارتقاي جايگاه نظام تعليم و تربيت كشور ضمن تاكيد بر ارتقاي كمي و كيفي مدارس دولتي به منظور بهره گيري از مشاركت همگاني مردمي در امر آموزش و پرورش و تاسيس مدارس و مراكز آموزشي و پرورشي غير دولتي و بهره گيري از ظرفيت قوانين بالادستي و مستند به سياست هاي كلي ايجاد تحول در نظام آموزش و پرورش كشور ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري و راهبردهاي كلان و راهكارهاي سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، همچنين سند نقشه جامع علمي كشور با حفظ كاركردهاي سياستگذاري و نظارتي نظام، 'سازمان مدارس و مراكز غيردولتي و توسعه مشاركت هاي مردمي' وابسته به وزارت آموزش و پرورش تاسيس مي شود و رييس اين سازمان، معاون وزير است.
همچنين به منظور سياستگذاري، برنامه‌ريزي، ساماندهي و نظارت بر اجراي اين قانون، شوراي سياستگذاري، برنامه‌ريزي و نظارت مركزي و شوراي نظارت استاني، شهرستاني و منطقه‌اي جهت نظارت بر مدارس و مراكز آموزشي يا پرورشي غيردولتي تشكيل مي‌شود كه در شوراي مركزي شخصيت هاي حقوقي مهمي همچون وزير آموزش و پرورش، چند تن از معاونان و مديران كل اين وزارتخانه، نماينده شوراي عالي انقلاب فرهنگي و نماينده كميسيون آموزش مجلس شوراي اسلامي عضويت خواهند داشت.
بر اساس ماده 11 اين قانون دولت موظف است همه‌ساله، يارانه مربوط به تسهيلات بانكي براي خريد زمين، ساختمان، احداث بنا، تجهيزات و تعميرات مدارس غيردولتي را در لايحه بودجه سالانه كل كشور پيش‌بيني كند.
در ماده 12 نيز به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده مي‌شود مطابق قوانين و مقررات، زمين و ساختمان‌هاي مازاد بر نياز خود را به صورت اجاره يا فروش به موسسان مدارس غيردولتي واگذار كند. آيين‌نامه نحوه تعيين قيمت فروش و اجاره و شرايط واگذاري ساختمان‌ها و اراضي مذكور ظرف مدت سه‌ ماه پس از لازم‌ الاجرا ‌شدن اين قانون توسط وزارت آموزش و پرورش با همكاري وزارت امور اقتصادي و دارايي تهيه و به تصويب هيات وزيران مي‌رسد و واگذاري‌ها در هر محل مشروط بر آن است كه دسترسي مردم به مدارس دولتي در آن محل دچار خلل نشود.
در ماده 13 نيز آمده است: به منظور حمايت از موسسان مدارس غيردولتي با اولويت مناطق محروم، وزارت آموزش و پرورش موظف است با مشاركت موسسان و بخش غيردولتي، 'صندوق حمايت از توسعه مدارس غيردولتي' را به صورت موسسه عمومي غيردولتي ايجاد كند.
دولت موظف است هرساله و تا سقف 50 ‌درصد از قيمت تمام ‌شده سرانه سالانه دانش‌ آموزي در بخش دولتي را به ازاي كل دانش‌آموزان شاغل به تحصيل در مدارس غيردولتي در قالب كمك در لايحه بودجه سالانه كل كشور پيش‌بيني كند.
همچنين بر اساس اين قانون، آيين‌نامه استقرار مدارس و مراكز غيردولتي در مناطق، نواحي و محلات مختلف، ظرف مدت سه‌ ماه پس از لازم‌الاجرا شدن اين قانون با پيشنهاد وزارت آموزش و پرورش به تصويب هيات وزيران مي‌رسد.
فراهنگ**1883**1027**دريافت كننده: مريم جلوداران**انتشار دهنده: دهقاني

سرخط اخبار جامعه