مجلس افغانستان، دولت را ملزم به ارائه خطوط اساسی سیاست خارجی كرد

كابل - ایرنا - مجلس نمایندگان افغانستان باانتقاد شدید از نشست سه جانبه روسیه، چین و پاكستان در باره صلح با طالبان از دولت وحدت ملی خواست تا خطوط اساسی سیاست خارجی را برای دیپلماسی فعال با چنین اقداماتی برای تائید به مجلس بفرستد.

به گزارش ایرنا، عبدالروف ابراهیمی رئیس مجلس نمایندگان افغانستان روز چهارشنبه در نشست علنی از دولت خواست كه در قبال این عمل روسیه ساكت نمانده با دیپلماسی فعال در رابطه با این مداخله اعلام موضع كند.
ابراهیمی هشدار داد كه اگر دولت در این باره با جدیت كامل دست بكار نشود، خطر آن وجود دارد كه افغانستان در سال آینده به سوریه ای دیگر مبدل شود.
«شكیبا هاشمی» نماینده استان قندهار در مجلس نیز نشست سه جانبه مسكو را دخالت در امور افغانستان خواند و از دولت وحدت ملی نیز بشدت انتقاد كرد كه فرصت چنین مداخلات را فراهم كرده است.
وی گفت: زمانی كه «ضمیر كابلوف» نماینده رئیس جمهوری روسیه برای افغانستان اعلام كرد كه دشمن دشمن دوست ماست دولت افغانستان باید در این باره دست بكار می شد.
هاشمی نیز از ریاست جمهوری افغانستان خواست كه هرچه زودتر خطوط اساسی سیاست خارجی افغانستان را برای تائید به مجلس بفرستد تا روابط بین المللی این كشور مطابق با آن صورت گیرد.
«عارف رحمانی» نماینده استان غزنی در مجلس نیز بیانیه پایانی نشست سه جانبه مسكو را كه به گفته وی كشورهای شركت كننده در این بیانیه خواستار حذف نام سران طالبان از فهرست سیاه سازمان ملل شده اند، محكوم كرد و هشدار داد كه ادامه چنین روندی، بار دیگر افغانستان را به صحنه رقابت كشورهای منطقه و جهان مبدل خواهد كرد.
فوزیه كوفی نیز ضعف سیاست خارجی افغانستان را زمینه ساز نشست مسكو به حمایت از طالبان دانست و گفت: پاكستان توانست با دیپلماسی خود روسیه را كه هیچ رابطه با پاكستان نداشت برای حمایت از طالبان متقاعد كند اما افغانستان با ارتباطی كه از قبل با روسیه داشت نتوانست از اینگونه نشست ها جلوگیری كند.
«ربابه پروانی» نیز نشست سه جانبه مسكو را خطر جدی برای امنیت افغانستان دانست و خواستار قطع مداخله روسیه در امور داخلی این كشور شد.
نشست سه جانبه مسكو روز گذشته با مشاركت نمایندگان چین، پاكستان و روسیه در رابطه با افغانستان برگزار شد.
«احمد شكیب مستغنی»، سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان نیز روز دوشنبه گفت كه نشست سه جانبه مسكو كه بدون هماهنگی با دولت افغانستان برگزار می شود، پرسش های جدی را نسبت به اهداف آن نزد دولت و مردم این كشور بوجود آورده است.
وی افزوده بود كه ابهام در مورد اهداف این نشست و هماهنگی نكردن با دولت افغانستان، نگران كننده است و كابل از مجاری ذیربط از شركت كنندگان توضیح خواهد خواست و بررسی وضعیت افغانستان در غیاب افغان ها، در هرنقطه ای كه صورت بگیرد، نمی تواند به بررسی واقع بینانه وضعیت كمك كند.
آساق*291*1610*1577 انتشاردهنده: حسن حسین زاده

سرخط اخبار جهان