ما در كنار سوریه هستیم/ راه حل سوری -سوری است

تهران -ایرنا - وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مصاحبه با شبكه تلویزیونی روسیه الیوم اعلام كرد:ما در كنار دولت سوریه و در كنار ارتش سوریه هستیم ،ما هیچ هماهنگی را اساسا با آمریكایی ها نداشتیم، نداریم و نخواهیم داشت،تنها راه حل مسئله سوریه ،راه حل سوری -سوری است .

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از اداره كل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع، سردار سرتیپ حسین دهقان در این مصاحبه همچنین گفت: ما فكر می كنیم تنها راهی كه برای حل مسئله سوریه وجود دارد این است كه ما كمك كنیم كه به یك راه حل سوری- سوری برسیم، عربستان نمی تواند برای خودش منافعی در سوریه تعریف كند تا بخواهد در قالب مذاكرات به آن برسد.
متن كامل مصاحبه وزیر دفاع با شبكه تلویزیونی روسیه الیوم به شرح زیر است :

**شبكه تلویزیونی روسیه الیوم : از داغ ترین تحولات منطقه شروع می كنیم یعنی شهر حلب، اخیرا ارتش سوریه به كمك هم پیمانانش یعنی ایران و روسیه توانست شهر حلب را دوباره آزاد كند و به حوزه خودش برگرداند تحولات حلب را چگونه ارزیابی می كنید؟

حلب به یك معنا پایتخت اقتصادی سوریه قلمداد می شود به طور طبیعی از زمانی كه تروریست ها وارد سوریه شده اند یكی از اهداف اساسی آنها این بوده است كه بتوانند حلب را در اختیار بگیرند و به طور طبیعی اگر این اتفاق می افتاد به راحتی پشتیبانی می شدند و از سمت جنوب هم كه می آمدند می توانستند 'حمص و حماه' را به راحتی به اشغال خود در بیاورند و از شمال هم به دمشق وارد شوند، لذا حلب یك نقطه استراتژیك و راهبردی محسوب می شود.
حلب در فضای عمومی جغرافیای سیاسی و اقتصادی سوریه از جایگاه ویژه ای برخوردار است و به همین میزان هم بایستی بپذیریم كه دولت و كسانیكه كه با او همراه بودند برای دفاع هم از همین حساسیت نسبت به حلب برخوردار باشند، لذا درمجموع برنامه ریزی شده بود كه مناطق اشغالی حلب در اولویت برنامه های عملیاتی قرار گیرد و طی مدت اخیر هم اقدامات نظامی كه انجام شد منجر به این شد كه از یك طرف تروریست ها قادر به ادامه مقاومت نباشند و از طرفی كسانی كه آنها را حمایت می كردند به این جمع بندی برسند كه تداوم وضعیت موجود مساوی است با متلاشی شدن كامل تروریست ها به لحاظ سازمانی، نفرات، انسجام و روحیه. لذا تن دادند به اینكه تسلیم شوند و به عبارتی حلب را تخلیه كنند و حلب به دامان ملت سوریه برگردانده شود.
به یقین این یك نقطه عطفی خواهد بود در ادامه مبارزه با جریان های تروریستی كه بر مبنای برنامه هایی كه ملت سوریه در پیش خواهد داشت و ارتش سوریه اقدام خواهد كرد ما و دیگران كه در كنار دولت سوریه و در كنار ارتش سوریه هستیم این مسیر را ادامه خواهیم داد تا تمامی تروریست ها شكست را بپذیرند و كسانی كه دنبال براندازی نیستند، بنشینند با دولت در قالب مذاكرات سوری- سوری سرنوشت دولت آینده سوریه و كشور را تعیین كنند.

شبكه تلویزیونی روسیه الیوم : صحبت هایی از آتش بس كامل در سوریه از طرف روسیه مطرح می شود؛ فكر می كنید چقدر به این آتش بس در سوریه نزدیك هستیم؟

برای آتش بس جامع یا سراسری تضمین جدی می خواهد به این معنا كه همه باید بپذیرند قرار است كه یك آتش بس صورت بگیرد و به دنبال آن همه باید بپذیرند كه هر كسی كه آتش بس را مخدوش كند بایستی تنبیه شود. حتما داعش و جبهه النصره نمی توانند موضوع آتش بس باشند، سایر گروه های مسلح قرار است در فرآیندی كه ذیل استقرار آتش بس صورت خواهد گرفت ،مذاكرات سیاسی خودشان را با دولت سوریه داشته باشند.
آنچه كه در این فضای آتش بس مهم است ،حاوی نكاتی اساسی است كه در قالب بیانیه سیاسی وزرای خارجه سه كشور یعنی ایران، تركیه و روسیه در پایان نشستی كه چند روز اخیر در مسكو بود مهمترین نكات این توافق و یا آنچه كه بایستی صورت بگیرد تا آتش بس بتواند مستقر و مستمر باشد عبارتند از:
-تروریست ها بایداز معارضینی كه آمادگی مذاكره با دولت را دارند تفكیك شوند.
-بایستی همگان در مبارزه با این جریان تروریستی كه عمدتا جیهه النصره و داعش هست بر این موضوع پایدار بمانند یعنی هیچگاه برای اینها آتش بس مطرح نخواهد بود.
- بایستی همگان مانع از این شوند كه تروریست ها تقویت مالی ، پشتیبانی و تسلیحاتی و تجدید قوا بشوند.
از اقدامات نظامی بعدی بایستی حتما جلوگیری شود، تردد غیر نظامیان در سطح سوریه بایستی آزاد بشود؛ امكان امدادرسانی برای همه آحاد مردم در كل سرزمین سوریه بایستی فراهم شود و نهایتا محاصره شهرهای در محاصره برداشته شود،به عبارتی مردم سوریه امكان یك زیست همراه با امنیت را پیدا بكنند و ناامنی برای كسانی باشد كه ایجاد ناامنی و بی ثباتی می كنند .
ما به روند عمومی پیشرو خوشبین هستیم به شرطی كه كشورهایی كه حامی تروریست ها هستند این فضا را بپذیرند و همراهی كنند در غیر این صورت فضا می تواند شكننده باشد و تلاش هایی كه صورت گرفته به نتیجه نرسد ولی فكر می كنم هم خود معارضین و هم حامیان آنها به این جمع بندی رسیده اند كه این مسیری كه انتخاب كردند مسیر منتج به یك نتیجه مطلوبی نخواهد بود و اگر كمترین بهره وری از عقل برده باشند ،كمترین احساس رو نسبت به سرنوشت ملت سوریه داشته باشند ،حتما اسلحه به زمین می گذارند و وارد فضای مذاكراتی خواهند شد و به هر حال اگر سهمی قرار است كه به آنها در اداره عمومی كشور داده شود می توانند در سایه مذاكرات بگیرند و مسیر قانونی و مشروعی را طی كنند و به دنبال كشتن مردم ،ایجاد مشكلات برای آنان و از بین بردن زیر ساخت ها نباشند،زیرا این روند هیچ محصولی را با خودش به همراه نخواهد داشت، هیچ پایگاه اجتماعی را برای آنها ایجاد نخواهد كرد، چون هرچه این اقدامات انجام شود در اصل تنفر مردم از آنها بیشتر می شود و هیچگاه هم نمی توانند پایگاهی اجتماعی برای خود ایجاد كنند كه به اتكا آن بخواهند حتی فعالیت های سیاسی انجام دهند.

**شبكه تلویزیونی روسیه الیوم : به موضوع حلب بر می گردیم حلب كه آزاد شد روسیه نیروهای دژبانی درحلب برای صلح و امنیت مستقركرد و آنجا نیروهایش مستقر شدند ،نقش ایران بعد از آزادسازی حلب در خود شهر حلب چیست ؟

این یك اقدام مشترك است یعنی قرار است كه سه طرفی كه الآن با هم توافق كرده اند براجرا و ثبات و تداوم آتش بس نظارت كنند لذا قاعدتا باید تقسیم كار شود تا هر كسی بداند ،باید چه كاری انجام دهد كه همان اصولی كه عرض كردم بتواند پیاده شود.

**شبكه تلویزیونی روسیه الیوم :یعنی ایران نیروی دژبانی خواهد فرستاد؟
ما نیرویی ایرانی آنجا نداریم، نیروهای مستشاری هستند، ارتش سوریه وظیفه انجام این ماموریت ها را دارد؛ جایی لازم باشد ،مشورت می دهیم.

**شبكه تلویزیونی روسیه الیوم :تاثیر آزادسازی حلب در مسیر عملیات برای آزادی شهرهای دیگر سوریه چطور می تواند، باشد؟

بستگی به نتیجه آتش بس دارد، اگر آتش بس برقرار بماند و فرآیند سیاسی ،متعاقب مذاكرات معارضین با دولت سوریه در قزاقستان شكل بگیرد، ما امیداوریم كه آنها به نتیجه برسند و اگر این فرآیند سیاسی دنبال شود آنچه كه مهم است این است كه بایستی با تمام توان با جبهه النصره و داعش مبارزه ادامه پیدا كند چون جبهه النصره عملا خیلی از مناطق را در اختیار دارد، مسلح است بنای بر سازش هم ندارد و به دنبال مذاكره هم نیست خوب طبیعتا بایستی با آنها جنگید ،حالا كجا و چگونه بستگی به شرایط عمومی منطقه استقرار و آمادگی ها دارد.

**شبكه تلویزیونی روسیه الیوم : همانطور كه شما گفتید،جبهه النصره و داعش مناطق گسترده ای را در اختیار دارند الرقه، الباب، ادلب در سمت شرق سوریه آنجا نیروهای آمریكایی مستقرند و در الباب نیروهای تركیه را داریم،اگر الآن نیروهای ارتش سوریه كه هماهنگ هست با مستشاران ایرانی و نیروی هوایی روسیه بخواهند سمت الباب حركت كنند آیا هماهنگی با دو طرف آمریكایی یا تركیه ای امكان پذیر هست؟

ما هیچ هماهنگی را اساسا با آمریكایی ها نداشتیم، نداریم و نخواهیم داشت، ائتلاف غربی شكل گرفته برای مبارزه با تروریست ها را یك امر شكلی می دانیم ،چون اراده ای برای اینكه بخواهند با تروریست ها مبارزه بكنند در آنها وجود ندارد.
تا جائیكه اخیرا آمریكایی ها در 'دیرالزور 'آمدند ارتش سوریه را بمباران كردند، گفته می شود آمریكایی ها می خواستند، توافقی را كه با روسیه داشتند به این شكل زیر سئوال ببرند، ولی ما ازجانب آنها تعهدی برای ایفای نقش مفید و موثر در عرصه داخلی و در میدان عمل نمی ببینیم ،چون تروریست ها دست پرورده خودشان هستند ،علاقه مندند كه آنها بمانند حالا ممكن است با تضعیف كردن آنها موافق باشند ،ولی برنابودی آنها هیچ اصراری ندارند ،چون آنها را می خواهند به عنوان یك عامل، در اختیار داشته باشند كه هر وقت خواستند هر جایی از منطقه و حتی جهان را به بحران و آشوب بكشانند، اینها در اختیارشان باشند ،لذا از طرف غرب اراده ای برای مبارزه جدی با تروریست ها نه در عراق و نه در سوریه نمی ببینیم و باور هم نداریم چون در بدترین شرایطی كه تروریست ها داشتند، بیشترین حمایت و كمك ها را از جانب آمریكایی ها و حامیان آنها مثل عربستان و قطر دریافت كردند و از لحاظ زمینی هم بیشترین پشتیبانی را تركیه از آنها كرده است.
لذا ما اگر بتوانیم با سوریه و تركیه اتفاق نظر داشته باشیم كه پشتیبانی این مجموعه ها قطع شود و بخصوص بحث جبهه النصره و داعش را در برنامه داشته باشند كه با آنها مقابله كنند من فكر می كنم می توانیم در آینده شرایط را متفاوت ببینیم.


**شبكه تلویزیونی روسیه الیوم: حالا كه به تركیه اشاره كردید آیا فكر می كنید گفتگو یا حتی نقش تركیه در سوریه در حال تغییر است؟
باید بیشتر بررسی كنیم، ببینیم تركیه اساسا دنبال چیست آنها یك بهانه ای دارند و این را متاسفانه با روس ها توافق كردند كه ورود پیدا كنند به خاك سوریه و تا' الباب 'وارد شوند برای اینكه میان كردهای تركیه و سوریه فاصله ایجاد كنند این ظاهر قضیه است ولی ما فكر می كنیم به اینجا ختم نمی شود و اگر ترك ها بتوانند آنجا مستقر شوند چند تا پیامد جدی خواهد داشت.
اولا حضور ارتش تركیه به معنای پوشش دهی به جریان تروریستی است چون كه تروریست ها هم الآن كوچ داده شده اند به آن منطقه و این می تواند در آینده ایجاد مشكل كند و حالا دیگر نمی شود با ارتش تركیه جنگید به بهانه اینكه آنها مسلحین را پوشش دادند و احتمال دارد كه اگر آنها بتوانند آنجا جای پایی باز كنند به سمت'منبج و الرقه' بروند و یك فضایی را آنجا در اختیار خودشان بگیرند و مسلحین را بیشتر تقویت كنند تا حمایت های هوایی و پدافند هوایی كه همین الآن هم از آنها می كنند زمینه ایجاد یك ارتشی را آنجا ایجاد كنند كه بعدا خودش می تواند مخل امنیت باشد، ضمن اینكه چنین آینده ای یك پیامد دارد و آن هم بحث تجزیه سوریه است .
لذا ما با این ورود و حضور آنها اساسا مخالفیم و این را نه به نفع خودشان می دانیم نه به نفع ملت سوریه و نه كمك به فرایند استقرار صلح و ثبات ،فكر می كنم كه منافع شان در گرو این تجاوزگری نخواهد بود اگر آنها دنبال ثبات و امنیت در كشور خودشان هم هستند، بایستی به شكل جدی با این جریان سیاسی مقابله كنند و با كسانی كه به دنبال سركوب آنها و از بین بردن آنها هستند همراهی كنند.

**شبكه تلویزیونی روسیه الیوم : اخیرا وزیر امور خارجه تركیه آقای چاووش اوغلو در نشست خبری مسكو بعداز اجلاس سه جانبه وزرای خارجه ایران، روسیه و تركیه در مورد آتش بس گفتند كه آتش بس حتی باید شامل نیروهای حزب الله لبنان هم باشد و ایران را دعوت كرد به توقف حمایتش از حزب الله لبنان؛ آیا ایران قبول می كند تا حزب الله لبنان ملزم به آتش بس شود ؟

من فكر می كنم تركیه باید به یك سوال جواب بدهد؛ قبل از اینكه بخواهند نسبت به دیگران قضاوت كنند یا خواسته ای داشته باشند، آیا ورود آنها به خاك سوریه با درخواست دولت سوریه بوده است؟ یا تصمیم خودشان بوده؟.
اگر با درخواست دولت سوریه بوده باید هر زمانی هم كه دولت سوریه خواست آنها خارج شوند اگر درخواست دولت سوریه هم نبوده آنها متجاوزند و یك متجاوز نمی تواند حقی برای خودش قائل باشد؛ روسیه و ایران به دعوت دولت رسمی حاكم بر سوریه كه دولت قانونی، مشروع و دولت منتخب مردم است به آنجا رفتند و هر زمانی كه دولت سوریه نیازی به همراهی نداشته باشد ایران و روسیه ادعایی برای ماندن ندارند من فكر می كنم آقای وزیر خارجه تركیه به جای اینكه فرافكنی كند مقداری مسئولیت پذیر باشد و ببینید چرا خودشان این فضا را مطرح كردند و چرا این اتفاقات افتاده و اگر آنها خطا نمی كردند امروز خطاهایشان را با خطا نمی خواستند جبران كنند.

**شبكه تلویزیونی روسیه الیوم : چون موضوع حزب الله لبنان را مطرح كردید بعضی منتقدان ورود ایران به جنگ سوریه را به خاطر حزب الله می دانند یعنی ایران نگران بود كریدوری كه برای حمایت از حزب الله در سوریه و لبنان دارد را از دست بدهد آیا واقعا این چنین هست؟

ببینید بحثی كه ما در منطقه داریم و حضور ما را معنی دار می كند، بحث جبهه مقاومت است،جبهه مقاومتی كه در مقابل تجاوز و اشغال گری رژیم غاصب صهیونیستی مقاومت می كند، طبیعتا در محور مقاومت حزب الله و سوریه جا می گیرند حتی می توانیم بگوییم حماس همچنین نقشی را كه در جنگ 22 روزه ایفا كرده است ، به هر حال آنها مورد هجوم قرار گرفتند و مقاومت كردند و رژیم صهیونیستی را با شكست مواجه ساختند، لذا اساسا ما این را اعلام می كنیم و رسما هم اعلام می كنیم كه هر جایی از دنیا هر گروهی كه به شكل جدی بخواهد با رژیم اشغالگر صهیونیستی یا توسعه طلبی نظام سلطه مقابله كند ،ما در كنار او خواهیم بود و به او كمك می كنیم اینكه حالا گفته می شود ما رفتیم به خاطر حزب الله آنجا نیز این طور نیست،دولت سوریه رسما از ما برای مقابله با این جریان تروریستی دعوت كرده ،ما هم به حد نیاز در بحث آموزش و مشاوره حضور پیدا كردیم.

** شبكه تلویزیونی روسیه الیوم: بعد از یك مدت جنگ با داعش و جبهه النصره و گروه های تروریستی ارزیابی كلی شما از تعداد تروریست ها، مهمات و توانایی های آنها چیست؟ آیا تعداد نفرات آنان كاهش یافته است؟ روحیه شان بعد از این همه جنگ تضعیف شده یا هنوز قوی هستند؟

اینها آسیب ها و خسارت های خیلی جدی را در دو حوزه سازمان و فرماندهی متحمل شدند و به لحاظ روحی و انسجام ضعیف شدند ،ولی با آتش بسی كه در دور قبلی برقرار شد ،مجددا تجهیز و باز سازی شدند و خودشان را مهیا كردند برای رزم بعدی، در این مرحله خوب در جنگ حلب تعداد قابل توجهی از فرماندهان و عناصر مسلح آنها كشته شدند.
به طور طبیعی همین فشار و همین خسارت سنگین بود كه آنها را آماده پذیرش خروج كرد. اگر چنین شكستی نبود قاعدتا، آنها مقاومت می كردند و می ماندند؛ استحكامات و تونل هایی كه زده بودند، اقدامات مهندسی ، بمب گذاری و مین گذاریهایی كه كرده بودند به هر حال اینها رفته بودند كه بمانند. نرفته بودند كه بیرون بروند. اینكه بیرون آمدند به معنای این است كه دیگر قابل تحمل نبود.
پذیرش بیشتر خسارات انسانی و تجهیزاتی برای آنها جدی است ولی خوب تجهیزات و تسلیحات قابل توجهی هم دارند و این قابل نفی نیست كه بگویم هر چه داشته اند از دست دادند ولی اینكه بتوانند ادامه بدهند یا نه بستگی دارد به تركیه و سایر متحدینش در این حوزه كه به اعتقاد من امروز به او نمایندگی دادند كه از طرف معارضه و مسلحین صحبت كند ،ولی در طرف مقابل هم ارتش سوریه هم بلحاظ تجهیزات و هم كمك هایی كه طرف روس در بحث پشتیبانی هوایی و بعضا، در اقلام زمینی كرده و می كند از وضعیت مناسب تری برخوردار است.


**شبكه تلویزیونی روسیه الیوم: هنگامی كه حلب در حال تخلیه شدن بود تدمر ...

آن یك بحث دیگری است، تدمر در مقابل حلب در اولویت نبود،یعنی تمركز و تلاشی در آنجا نبود كه تدمر از دست نرود؛ بعضی وقت ها دشمن در میدان عمل وقتی می خواهد یك نوع فریب اجرا كند یك عملیاتی ایذایی انجام می دهد تا طرف مقابل خودش را از تمركز روی آن هدف اصلی به اصطلاح باز دارد، عملیات تدمر هم می توانست یك چنین حالتی داشته باشد به این معنا كه بایستی میزان تمركز دولت و ارتش روی حلب كم بشود تا آنها بتوانند مجددا، خودشان را سازمان بدهند تجهیز بكنند و بتوانند بمانند، لذا عملیات تدمر انجام شد و آنجا هم به این سادگی نیست كه ارتش چه كرد و چه نكرد حالا بحث تحلیل آن عملیات را نداریم ولی از منظر عمومی میدان اینگونه هست كه یك عملیات ایذایی می تواند تلقی شود برای اینكه تمركز را از روی حلب بردارند برای اینكه بتوانند حلب را مجددا محاصره كامل كنند و به مواضع قبلی شان برگردند.

**شبكه تلویزیونی روسیه الیوم: با توجه به نشست ایران، تركیه و روسیه كه در مسكو اتفاق افتاده آیا الآن ابتكار عمل در سوریه فقط دست این سه كشور است یا كشورهای دیگر مانند عربستان می توانند حضور داشته باشند؟

ما فكر می كنیم تنها راهی كه برای حل مسئله سوریه وجود دارد این است كه ما كمك كنیم كه به یك راه حل سوری- سوری برسیم، عربستان نمی تواند برای خودش منافعی در سوریه تعریف كند تا بخواهد در قالب مذاكرات به آن برسد. سایرین هم همین طور، ما فكر می كنیم كه اگر سه تا اصل را همگان بپذیرند مسئله سوریه به راحتی حل می شود یك بحث حفظ تمامیت ارضی سوریه است؛ سوریه یكپارچه بایستی حفظ شود نه هر كسی داعیه ای داشته باشد و بخواهد تجزیه آن را مطرح كند و نه كسی دنبال ایجاد واگرایی و مسائل خودمختاری باشد.
دومین بحث این است كه نظام سیاسی سوریه نبایستی مورد سوال قرار بگیرد یعنی اگر این را بپذیرند كه رژیم سیاسی سوریه واحد به ریاست آقای بشار اسد هست و حالا معارضین و مخالفین بنشینند و با این نظام حاكم بحث كنند خواسته های خود را مطرح كنند در این چارچوب می شود به یك نقاطی رسید كه به اتكا آنها ما ثبات و امنیت را برگردانیم آن وقت پروسه سیاسی ادامه پیدا كند و بتوانند قانون اساسی جدیدی بنویسند و اصلاحاتی را كه لازم است انجام دهند و به انتخابات برسند؛ آن وقت هر كسی كه می خواهد برای ریاست جمهوری كاندیدا بشود ،دیگر نباید شرط بگذارند كه آقای بشار نبایستی كاندیدا بشود.
اینها حرف هایی بی ربطی است،باید اجازه داده شود ملت سوریه خودشان برای خودشان تصمیم بگیرند و این مداخلات خارجی به اصلاح آنها كمك نخواهد كرد بلكه در جهت تخریب وضعیت است یكی از دلائلی كه مذاكرات ژنو به هیچ نتیجه ای نرسید همین بود اینكه حالا چرا تركیه و روسیه تصور شان بر این است كه تركیه آنقدر نفوذ بر جریان مسلح دارند كه قادر هستند آنها را كنترل كنند.
من در مذاكره ای كه اخیرا با آقای 'شایگو' داشتم گفتم وقتی كه مردم از 'فوعه و كفریا' خواستن خارج بشوند مسلحین مانع شدند، همین دلیل بر این است كه تركیه نفوذی بر اینها ندارد اینها یك گروه منسجم تحت فرماندهی واحدی نیستند هر گروهی از آنها ممكن است وابسته به جایی باشند و از عده ای دستور بگیرند، لذا این نگاه را كه اگر تركیه بتواند كمك كند و اگر نفوذی دارد بر اینها بیاید و اعمال كند و بخاطر امنیت خودش هم توی این فضا بیاید فعال بشود و نقشی ایفا كند ما این را مثبت می دانیم.

**شبكه تلویزیونی روسیه الیوم:الآن در صحبت هاتون اشاره كردید به شخص آقای بشار اسد رئیس جمهور سوریه از صحبت هاتون متوجه شدم شما اصرار ندارید شخص آقای بشار اسد بماند ؟

ما حتما اصرار به این معنا نداریم ما می گوئیم كسی حق ندارد به آقای بشار اسد بگوید تو حق نداری كاندیدای ریاست جمهوری بشوی حرف ما این است یعنی ملت تعیین می كند،كسی برای آقای بشار اسد و ملت سوریه نباید تعیین تكلیف كند.

**شبكه تلویزیونی روسیه الیوم : یعنی شما قبول می كنید در مرحله انتقالی كسی غیر از آقای اسد رئیس جمهور شود؟
ما می گوئیم كسی حق ندارد بگوید آقای بشار كاندیدا نشود. ایشان كاندیدا بشود ملت رای می دهد ایشان رئیس جمهور می شود. ملت رای ندهند رای نمی آورد .

**شبكه تلویزیونی روسیه الیوم : در آخر مرداد ماه شاهد استفاده جنگنده های روسی از پایگاه نوژه در همدان بودیم كه خبری جنجالی بود و توقف ناگهانی آن هم جنجالی تر. الان وضعیت اینكه دوباره روسیه بخواهد از پایگاه نوژه همدان استفاده كند نظر شما چیست ؟

یك بحثی را عده ای مطرح كردند، اینكه ایران پایگاه در اختیار كشور روسیه گذاشته در حالی كه چنین چیزی نبوده كه پایگاهی در اختیارشان قرار داده بشود چون این برمبنای قانون اساسی ما اصلا خلاف است یعنی كسی حق ندارد یك پایگاه را در اختیار یك كشور خارجی قرار بدهد ولی خوب به طور طبیعی ما چون در بحث سوریه در مبارزه با جریان تروریستی همكاری داشتیم بعضی از تسهیلات را برای آنها فراهم كردیم برای نشست و برخواست هواپیما هایشان تا بتوانند آن منطقه را پشتیبانی كنند.
هر زمانی كه این ضرورت احساس بشود و آنها درخواست چنین تسهیلاتی را بكنند ما با توجه به شرایط، بررسی می كنیم و تصمیم می گیریم. اینگونه نیست كه ما با روس ها قراردادی داشته باشیم كه هر وقت خواستند در هر شرایطی و هر كیفیتی از پایگاه هوایی استفاده كنند برحسب شرایطی كه هست اگر طرف روس درخواست كنند و نظام اگر ضرورت تشخیص داد مساعدت خواهیم كرد.

**شبكه تلویزیونی روسیه الیوم :در حال حاضر آیا مذاكراتی در این مورد انجام داده اید؟

**وزیر دفاع :خیر.

**شبكه تلویزیونی روسیه الیوم : مذاكراتی بین روسیه و ایران در مورد خرید سلاح های روسی به مبلغ 10 میلیارد دلار،از طرف روسیه اعلام شده است این تجهیزاتی كه قرار است یا در حال انجام مذاكره هست كه ایران از روسیه خرید بكند چیست؟
این را باید از كسانی كه این موضوع را مطرح كردند سوال كنید مگر ما تا حالا چنین چیزی را اعلام كردیم؟

**شبكه تلویزیونی روسیه الیوم : شما در صحبت هایتان اعلام كردید كه مسائلی هست ؟

خیر من گفتم ما برای تامین نیازمندی های دفاعی خودمان كه قادر به تولید آنها در داخل كشور نباشیم از هر منبع خارج از ایران دنبال خواهیم كرد به جز آمریكا و اسرائیل كه هیچ وقت باآنها ارتباط نخواهیم داشت و یا دیگرانی هم كه هم پیمان آنها هستند خوب حتما نیاز خودمان را تامین می كنیم. میان 200 كشور كه در دنیا هست یكی چین و یكی هم روسیه ما با اینها همكاری داشتیم و در آینده هم خواهیم داشت.

** شبكه تلویزیونی روسیه الیوم: احتمال دارد اگر ایران از روسیه سلاح خریداری كند طرف غربی و احتمالا طرف آمریكایی این را بهانه ای برای اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران قرار دهد ؟

قاعدتا ما دنبال اقدامی نیستیم كه نقض برجام باشد ما دنبال نقض برجام نیستیم خیلی هم گوشمان به حرف آمریكایی ها بدهكار نیست و توانمندی ها و قابلیت هایمان در حدی هست كه بتوانیم نیازهای خودمان را تامین كنیم.

**شبكه تلویزیونی روسیه الیوم : اخیرا نخست وزیر اسرائیل آقای نتانیاهو در كشور آذربایجان بود و در آنجا توافق نامه های امنیتی، سیاسی، نظامی و حتی خرید سلاح از اسرائیل را امضا كرد. آقای نتانیاهو حتی ایران را تهدید كرد و از آذربایجان خواست كه استفاده از تسلیحات دشمنان به تعبیر خودش بر علیه اسرائیل را متوقف كنند. نظرتان در خصوص این همكاری كه كشور آذربایجان همسایه شمالی كشور شما دارد چیست؟

ما به دوستانمان در آذربایجان هم این توصیه را كردیم كه باز كردن پای رژیم صهیونیستی به منطقه به نفع آنها هم نیست.
برای ما هم قابل تحمل نیست. ولی به هر حال آنها تامین اهداف و منافع ملی خودشان را اینگونه تشخیص دادند ما متعرض به این معنا نیستیم ولی این توصیه را به آنها داشتیم حتی در سال گذشته كه یكی از هواپیماهای بدون سرنشین رژیم صهیونیستی از آذربایجان آمد داخل خاك ایران در آن موقع ما تذكر دادیم كه این كار، كار اسرائیلی هاست، اسرائیلی ها در بدنه اطلاعاتی آنها نفوذ پیدا كردند در آن موقع رئیس جمهور آذربایجان كمی برایش سخت بود بپذیرد چون من خودم رفتم با ایشان صحبت كردم ولی بعد از یك سال معلوم شد یك شبكه نفوذی بوده و آنها این كار را انجام دادند.
ما فكر می كنیم دوستان ما در آذربایجان بایستی این نكته را مراقبت كنند كه خیلی ها در منطقه و فرا منطقه مایل نیستند كه مناسبات ایران و آذربایجان در سطوح راهبردی ارتقاء پیدا كند و سعی می كنند این را تخریب كنند.
البته اراده رئیس جمهور آذربایجان این نیست. ایشان علاقه مند است كه همكاری های ما در سطوح راهبردی باشد به هر حال دیگرانی هم هستند، مداخله می كنند اثر گذار هستند اما در مورد اینكه نتانیاهو ما را تهدید كرده، خوب ما اصلا نتانیاهو را به رسمیت نمی شناسیم كه بخواهیم حرفش را بشنویم حرف مفت هم كه هزینه ندارد ایشان بزند تا خسته شود.
اجتمام **2181**1569**تنظیم كننده: ناهید حاجی خانی **انتشار: علی حبیبی
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه