۵ دی ۱۳۹۵، ۹:۴۶
کد خبر: 82359829
T T
۰ نفر

توقف شهرك‌سازي‌ها اقدام مهم اوباما

۵ دی ۱۳۹۵، ۹:۴۶
کد خبر: 82359829
توقف شهرك‌سازي‌ها اقدام مهم اوباما

تهران- ايرنا- تصويب قطعنامه پايان شهرك‌سازي در فلسطين اشغالي از سوي شوراي امنيت آن‌هم پس از 37 سال يكي از مهم‌ترين اقدامات دولت اوباماست كه رئيس جمهور كنوني در آخرين روزهاي اقتدارش وظايف قانوني خود را اجرا كرد.

روزنامه آرمان در شماره يكشنبه در سر مقاله اي به قلم فريدون مجلسي تحليلگر مسايل بين‌الملل، نوشته است: البته بايد اذعان داشت كه اين مورد قطعا مورد قبول رئيس‌جمهور منتخب آمريكا، دونالد ترامپ نيست. زيرا ترامپ قبل از اين نيز بدون اينكه رياست‌جمهوري‌اش حتي از مشروعيت قانوني برخوردار باشد به عنوان رئيس جمهور آينده توصيه‌اي در حد دستور به هيات نمايندگي آمريكا كرده بود كه اين قطعنامه را وتو كنند اما نه تنها اكنون اين قطعنامه وتو نشد بلكه به عنوان قطعنامه شوراي امنيت از اعتبار قانوني و جهاني برخوردار است.

كشورهايي كه عضو سازمان ملل متحد هستند با قبول عضويت در اين سازمان خود را متعهد به اجراي اين قطعنامه و ساير قطعنامه‌هاي شوراي امنيت مي‌دانند. بنابراين از آنجا كه آنها متعهد به اجراي آن هستند اين قطعنامه بي‌كم‌و‌كاست به اجرا درخواهد آمد. كما اينكه وقتي قطعنامه‌هاي مربوط به ايران با تاييد كشورهاي غربي و عدم مخالفت روسيه و چين تصويب شد به وضوح مشاهده شد كه چگونه كشورهاي مختلف جهان ناچار به اجرا وگردن نهادن به آن قطعنامه‌ها بودند.

تصويب قطعنامه پايان شهرك‌سازي‌ها يك مصيبت بسيار بزرگ براي اين حاكمان تل‌آويو است؛ زيرا آنها طي سال‌هاي اخير توانسته اند با بهره گيري از منازعات داخلي ميان كشورهاي منطقه درگوشه‌اي بنشيند و آزادانه دست به هركاري از جمله خانه‌سازي‌هاي بي‌شمار بزند؛ هر بار هم كه از سوي شوراي امنيت نسبت به اين امر اعتراضي صورت مي‌گرفت با وتوي آمريكا مواجه مي‌شد. اكنون راي شوراي امنيت با عدم مخالفت آمريكا و راي چهارده كشور عضو رنگ اتفاق آرا به خود گرفته است. نتانياهو نخست اعلام كرده تصويب قطعنامه پايان شهرك‌سازي‌ها اقدامي وقيحانه است، درحالي كه اظهارات او وقيحانه است.

اقدام دولت اوباما و تصويب قطعنامه مذكور گام بسيار مثبتي ارزيابي مي‌شود كه در نهايت منجر به راه حلي بر مبناي ايجاد دو دولت شده و علاوه بر آن خسارت‌هاي مردم آسيب ديده فلسطين به نحوي با تصويب اين قطعنامه جبران مي‌شود.

از سويي اقدامات تل‌آويو و وضعيت سرزمين‌هاي اشغالي مانند ترمزي مانع از پيشرفت‌هاي مختلف مادي و معنوي درخاورميانه شده است. اين قطعنامه مي‌تواند در بهبود وضعيت خاورميانه هم راهگشا باشد و حتي ممكن است به حل بحران خاورميانه درآينده بينجامد. اما به هر رو در آينده مانع بزرگ در راه حل اين مساله وجود، ترامپ است. زيرا رئيس‌جمهور منتخب آمريكا پيش از اين تهديد كرده بود كه تكليف خود را با سازمان ملل متحد روشن خواهد كرد. اين تهديد بي‌شك به مفهوم فشار مالي بر سازمان ملل است، زيرا آمريكا تقريبا 25 درصد از بودجه سازمان ملل را تامين مي‌كند و اگر روزي ايالات متحده نخواهد به حمايت‌هاي مالي خود از سازمان ملل ادامه دهد درحقيقت گامي در مسير منزوي ساختن خود برداشته است.

در اين راي‌گيري براي نخستين باركشورهاي مختلف جهان در پشت يك تصميم مناسب وعادلانه ايستاده‌اند و اين تصميم براي تلاويو بسيار تلخ خواهد بود. پس از اينكه ساليان دراز با خوشحالي از درگيري نيروهاي محلي، تضعيف آنها و خرابي‌هايي كه در سوريه و عراق به بار آمد، اتحادي كه با رياض برقرار كرد و شادمان بود كه در پرتو بحران‌هاي موجود در خاورميانه بخصوص سوريه و عراق با آزادي عمل رفتار مي‌كند، اما تصويب قطعنامه پايان شهرك‌سازي‌ها در سرزمين‌هاي اشغالي واقعه تلخي براي آنها خواهد بود. گمان مي‌رود كه ترامپ حتي پس از اينكه بر سر كار بيايد بايد ملاحظاتي را كه در كنگره مطرح خواهد شد در نظر داشته باشد و دست به اقدامي نزند كه به خاطر آن قوي‌ترين كشور جهان با انزواي خود در جهان ‌رو به ضعيف شدن پيش برود. زيرا اين مساله به هيچ رو به سود و مصلحت آمريكا نخواهد بود، اما ازسويي نيز ترامپ غيرقابل پيش‌بيني است.

*منبع: روزنامه آرمان 1395،10،05
**گروه اطلاع رساني**1893**2002**انتشار دهنده: فاطمه قناد قرصي
۰ نفر

سرخط اخبار پژوهش