۱ دی ۱۳۹۵، ۹:۱۰
کد خبر: 82354862
T T
۰ نفر
4.5 میلیون تن گندم توسط تعاونی های روستایی خریداری شد

سنندج - ایرنا- مدیرعامل سازمان تعاون روستایی گفت: از مجموع 11.4 میلیون تن گندم خریداری شده در سال جاری بیش از 4.5 میلیون تن آن توسط شركت های تعاون روستایی خریداری شده است.

به گزارش ایرنا حسین صفایی شامگاه سه شنبه در جمع خبرنگاران در سنندج افزود: گندم مازاد بر نیاز كشاورزان در بیش از 900 مركز در كشور خریداری شد كه از این تعداد، 700 مركز توسط تعاون روستایی راه اندازی شده بود.
وی اضافه كرد: شركت های تعاون روستایی كردستان امسال در زمینه خرید گندم بسیار موفق عمل كردند و از مجموع 856 هزار تن گندم مازاد بر نیاز كشاورزان استان، 498 هزار تن را خریداری كرده بودند.
وی اظهار كرد: كردستان با تولید بیش از 980 هزار تن گندم رتبه چهارم كشوری را در تولید این محصول به خود اختصاص داده بود در حالی كه شركت های تعاون روستایی استان رتبه سوم كشوری را در خرید گندم كشاورزان كسب كرده بودند.
مدیرعامل سازمان تعاون روستایی گفت: شركت های تعاون روستایی كردستان در مجموع 58 درصد از گندم مازاد بر نیاز كشاورزان استان را خریداری كردند كه میانگین كشوری آن حدود 40 درصد است.
وی اظهار كرد: در كشور در مجموع 6 هزار و 700 تعاونی روستایی و كشاورزی فعالیت می كنند كه از این تعداد، 180 تعاونی در كردستان فعال است.

**زنجیره تولید بخش كشاورزی كشور كامل نیست
مدیرعامل سازمان تعاون روستایی گفت: زنجیره تولید بخش كشاورزی كشور كامل نیست و لازم است زیرساخت ها مورد نیاز تكمیل شود.
صفایی افزود: در بحث تولید گندم، شركت های تعاون روستایی در زمینه سیلوی مناسب برای نگهداری گندم دارای مشكل هستند و در فصل خرید گندم از كشاورزان، مكان های مناسب و استاندارد برای نگهداری گندم خریداری شده ندارند.
وی اضافه كرد: شركت های تعاون روستایی می توانند برای بهره وری بیشتر و سود اعضای خود، محصول را فراوری كنند و به جای فروش گندم، آن را پس از تبدیل به آرد به فروش برسانند.
به گفته وی در سایر محصولات كشاورزی و باغی نیز می توان با راه اندازی صنایع تبدیلی و تكمیلی محصولات تولید شده را به شیوه استاندارد فراوری و بسته بندی كرد و سپس به بازار فروش انتقال داد.
صفایی گفت: یكی دیگر از نیازهای شركت های تعاون روستایی حضور در بازارهای داخلی و خارجی و رقابت با سایر تولید كنندگان است.
وی اضافه كرد: اگر حمایت هایی از سوی مسئولان از شركت های تعاون روستایی صورت گیرد این شركت ها می توانند توان رقابت با سایر تولید كنندگان را داشته باشند.
صفایی گفت: در ایران فروشگاه‌های زنجیره‌ای تنها پنج درصد در توزیع سهم دارند و 95 درصد سهم دیگر در حوزه خُرده فروشی قرار دارد.
وی اظهار كرد: یكی از راهكارهای كمك به تولید كننده و مصرف كننده، حذف واسطه ها بین مزرعه تولید تا سفره مردم با برپایی فروشگاه های زنجیره و تكمیل زنجیره تولید است.
به گفته مدیرعامل سازمان تعاون روستایی زنجیره گندم، آرد و نان یكی از طلایی ‌ترین زنجیره های اقتصاد كشور بوده و بیش از یك‌ میلیون و 200 هزار كشاورز گندمكار در كشور وجود دارد.
حسین صفایی مدیرعامل سازمان تعاون روستایی برای شركت در گردهمایی تعاونی‌های روستایی و جشن شكرگزاری گندم به كردستان سفر كرده است.
3020/6108
**خبرنگار: عبدالله رحمانی/**انتشاردهنده:مسعود احمدی
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد