۲۴ آبان ۱۳۹۵، ۱۱:۲۵
کد خبر: 82307414
T T
۰ نفر

تهران - ایرنا - ایران و چین به عنوان دو كشور قدرتمند در آسیا زمینه های زیادی برای توسعه روابط استراتژیك دوجانبه دارند و توسعه و استحكام این روابط، آینده پیمان های راهبردی دو كشور را در برابر هر آسیب و گزند و حتی مداخله احتمالی دیگر كشورها بویژه كشورهای غربی و آمریكا حفظ می كند.

چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان با وجود اعمال تحریم های غربی ها و در راس آنها آمریكا علیه جمهوری اسلامی ایران، روابط خود را حفظ كرد و این روابط در دوره پسابرجام بویژه در دولت یازدهم نه تنها ادامه و توسعه یافت، بلكه در حوزه های مختلف از جمله در زمینه روابط دفاعی، فصل جدیدی گشوده است.
«چانگ وان كوانگ» وزیر دفاع چین روز یكشنبه وارد تهران شد و در این سفر علاوه بر دیدار و مذاكره با وزیر دفاع كشورمان، با مقامات بلندپایه سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی ایران نیز دیدار می كند و درباره مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی گفت وگو خواهد كرد.
بی تردید حضور وزیر دفاع چین در ایران یكی از مهمترین سفرهای مقامات عالی رتبه خارجی بعد از توافقنامه هسته ای وین است.
سفر سپهبد «چانگ وان كوانگ» به ایران و همكاری های راهبردی بلند مدت در حوزه دفاعی با توجه به زمینه های متعدد همكاری میان دو كشور، سبب شده است كه متناسب با شرایط امروز جهان و موقعیت ویژه منطقه ای كه ایران از آن برخوردار است، در كنار سابقه طولانی دو كشور بویژه روابط در حوزه اقتصادی، فصل جدید همكاری ها، نوید بخش تضمین منافع و امنیت ملی دو كشور باشد.
همكاری های راهبردی و بلند مدت ایران و چین در حوزه دفاعی نه تنها متضمن تقویت پیمان های دسته جمعی منطقه ای همچون سازمان همكاری های اقتصادی شانگهای است كه ایران عضو آن ناظر آن به شمار می آید، بلكه بیانگر این نكته است كه دستگاه دفاعی كشور با در پیش گرفتن دیپلماسی دفاعی و شناخت كامل از نمود این مهم در نگاه استراتژیك چین، تلاش می كند در جهت تقویت و تامین منافع ملی گام بردارد.
نكته مهم دیگر در آغاز این فصل جدید، همسویی مواضع دو كشور در مورد مسائل مهم منطقه ای بویژه مقابله با گسترش افراط گرایی و تروریسم است؛ ورود آمریكا و كشورهای غربی به محیط های راهبردی دو كشور در حوزه شرق آسیا و همچنین منطقه خاورمیانه، اهمیت استراتژیك همكاری های دو كشور را بیش از پیش نمایان می كند.
چین در كنار روسیه و ایران همواره مخالف رویكرد نظامی در سوریه و زیاده خواهی های غربی ها در منطقه شرق و غرب آسیا و همچنین منطقه خاورمیانه بوده است.
جایگاه مهم چین به عنوان یكی از اعضای دائمی شورای امنیت و تاثیر این جایگاه در معادلات منطقه ای و جهانی از یك سو و دیدگاه مشترك این كشور در برخی مسائل مهم منطقه ای و بین المللی با ایران از سوی دیگر بویژه همكاری راهبردی و بلند مدت دو كشور در حوزه دفاعی، مهر تاییدی بر ابعاد مختلف همكاری های دوجانبه میان ایران و چین و تاثیرات مثبت این همكاری بر امنیت و همچنین صلح و ثبات در منطقه است.
در حالی كه كشورهای غربی بویژه آمریكا و رژیم های دست نشانده آنها از جمله رژیم صهیونیستی در منطقه تلاش می كنند با تبلیغات دروغین خود روی پیشرفت های نظامی ایران، به نوعی موج ایران هراسی در منطقه به راه بیندازند، همكاری راهبردی ایران و چین در حوزه دفاعی ضمن خنثی كردن طرح های ایران هراسی آنها در منطقه، بیانگر اعتماد چین به عنوان یكی از اعضای دائمی شورای امنیت به ایران است و همچنین چهره واقعی جمهوری اسلامی ایران را در زمینه سیاست خارجی به عنوان كشوری باثبات و امنیت پایدار، صلح طلب و خواهان روابط حسنه با تمام كشورهای دنیا، بیش از پیش نمایان می كند.
تاریخ روابط ایران و چین با فراز و نشیب هایی همراه بوده اما حفظ توسعه روابط دوجانبه از اصول تغییر ناپذیر سیاست خارجی دو كشور محسوب می شود.
گسترش مناسبات و روابط دفاعی ایران و چین در سطحی دیگر یعنی فضای پسابرجام نیز قابل ارزیابی است به این معنی كه منافع دو كشور در شرایط كنونی و مناسبات در حوزه های مختلف، ادامه این رویكرد مثبت و ترغیب دو طرف برای حفظ و گسترش دستاوردها را موجب خواهد شد.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران اخیرا در جمع وابستگان نظامی، دفاعی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران، اعتماد سازی، تنش زدایی، امنیت سازی و تولید قدرت را از اصول و مولفه های اصلی دیپلماسی دفاعی ایران برشمرد و نقش وابستگان نظامی، دفاعی و انتظامی در این زمینه را پیشتاز و تعیین كننده توصیف كرد.
سردار سرتیپ پاسدار حسین دهقان تصریح كرد كه امروز با نقش آفرینی وزارت دفاع و همكاری دستگاه دیپلماسی كشور، سطح مناسبات و همكاری دفاعی با كشورهای مهم از سطح تاكتیكی به راهبردی ارتقا یافته است و مصمم هستیم این روند را با سایر كشورهای موثر در ترتیبات سیاسی - امنیتی منطقه ادامه دهیم.
در برهه كنونی كه آمریكا و غرب تلاش می كنند با سیاست های تك قطبی یك جانبه گرایانه تسلط خود را در شرق و غرب آسیا توسعه دهند، روابط ایران و چین با تضمین منافع دو طرف، تعارض های مختلف از جانب بازیگران غربی بویژه آمریكا را به چالش می كشد.
دیپلماسی فعال دفاعی جمهوری اسلامی ایران به عنوان ابزاری مهم و خنثی كننده در خدمت تحقق اصل بازدارندگی و توسعه كشور و در واقع ترویج كننده سیاست دولت تدبیر امید مبنی بر تنش زدایی و تلاش برای جهان عاری از خشونت است.
سیاست های خارجی دولت یازدهم نشان می دهد كه با كاهش تنش های غیرضروری در روابط خارجی، تصویر جمهوری اسلامی در جهان بهبود قابل توجهی یافته است.
تصویب پیشنهاد رییس جمهوری ایران مبنی بر «جهانی عاری از خشونت» در سازمان ملل، مسئولیت و رسالت بزرگی را در مبارزه با تروریسم برای كشورمان ایجاد كرد و بر همین پایه، دولت ایران به كشورهایی چون عراق و سوریه در مبارزه با گروه های تروریستی داعش یاری رساند و هم اینك در خاورمیانه هیچ بحران و مناقشه ای بدون حضور و دخالت ایران حل نمی شود و این موضوع نشان دهنده اقتدار و نفوذ معنوی نظام جمهوری اسلامی ایران است.
چشم انداز همكاری های ایران و چین در حوزه دفاعی و تبادل تجربیات علمی و فناورانه در سطوح مختلف نظامی، نمونه ای مهم از تعامل استراتژیك دو طرف بر اساس اهداف و منافع مشترك و نشانگر وجود تعادل در دیدگاه های مقامات دفاعی دو كشور است و این شرایط نشان از نقش و جایگاه تعیین كننده جمهوری اسلامی ایران در عرصه دفاعی و امنیتی در منطقه دارد.
-----------------------------------------------------------------------------------
**سردبیر اجتماعی ایرنا
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه