۲۳ آبان ۱۳۹۵، ۱۳:۲۷
کد خبر: 82306244
T T
۰ نفر
توسعه كارآفرینی زمینه ساز اشتغال/ بیكاری
13.8 درصدی گلستان در بهار

گرگان – ایرنا – مدیركل تعاون، كار و رفاه اجتماعی نرخ بیكاری فصل بهار گلستان را به نقل از مركز آمار ایران 13.8 درصد اعلام كرد و گفت كه بیشتر بیكاران ثبت نامی در مراكز كاریابی را دانش آموختگان دانشگاهی تشكیل می دهند كه نمی توان آنها را در مشاغل سطح پایین به كار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایرنا سعید مازندرانی روز یكشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته كارآفرینی بدون بیان آماری از بیكاری استان در فصل تابستان، اظهار داشت كه یكی از دلایل افزایش بیكاری در بهار به نسبت سال گذشته، فصلی بودن فرصت های اشتغال در استان است.
به گزارش ایرنا مركز آمار ایران میانگین نرخ بیكاری در تابستان سال جاری را در كشور 12.7 درصد اعلام كرده است.
به گفته مازندرانی؛ میانگین نرخ بیكاری سال 94 در گلستان طبق اعلام مركز آمار ایران 11.8 درصد بود.
مدیركل تعاون همچنین از ثبت نام 5 هزار و 100 نفر در 23 مركز كاریابی گلستان طی سال جاری خبر داد و گفت: از این تعداد 2 هزار و 70 نفر جذب كار در حوزه های مختلف شده اند كه بیشتر این افراد دانش آموخته دانشگاهی هستند.
وی راهكار اشتغال دانش آموختگان و رونق اقتصادی استان را استفاده از ظرفیت كارآفرینی برای ایجاد فرصت های شغلی جدید و متناسب با توسعه استان بیان كرد و یادآور شد كه این اداره كل در راستای استفاده بهینه از ظرفیت كارآفرینی برای اشتغال پیگیر است، ولی تلاش ها ناكافی بوده و باید برای رشد و توسعه كارآفرینی در استان فعال تر از گذشته عمل شود.
او ، سرمایه گذاری بیش از گذشته روی كارآفرینی و تقویت این حوزه با همراهی مراكز آموزشی و تشكل های مردمی را از راهكارهای دیگر حل معضل بیكاری در استان بیان كرد و افزود كه باید تلاش شود فرهنگ و تفكر كارآفرینی با همكاری مراكز آموزشی و تشكل های مردمی گسترش یابد.

*انتخاب هفت كارآفرین برتر گلستان
مدیر كل تعاون، كار و رفاه اجتماعی گلستان گفت: از میان 172 نفر ثبت نامی در جشنواره كارآفرینان و با انجام دو مرحله داوری، هفت نفر به عنوان برتر استانی در حوزه های صنعت، كشاورزی و خدمات شناخته شده و به مرحله كشوری معرفی شدند.
به گفته وی؛ از نفرات برتر جشنواره كارآفرینان استان آذر ماه سال جاری در مراسمی تجلیل می شود.
وی برپایی كارگاه آموزشی كارآفرینی در گنبدكاووس، بازدید از واحدهای كارآفرینی و دانش بنیان، نشست با تشكل های كارآفرینی تعاونی، راه اندازی دفتر مشاوره كارآفرینی در مراكز آموزش عالی، نشست هم اندیشی مربیان كارآفرین با دانشگاه علمی كاربردی، هم اندیشی فعالان حوزه گردشگری استان با همكاری جهاددانشگاهی را از برنامه های هفته كارآفرینی (24 تا 30 آبان) در استان برشمرد.
اكنون در استان گلستان كانون كارآفرینان با 70 عضو فعال است.

*مطالعه میدانی طرح تكاپو برای ایجاد 12 هزار و 500 شغل جدید در گلستان
مازندرانی از انجام مطالعه میدانی طرح تكاپو در استان برای ایجاد 12 هزار و 500 شغل جدید نیز خبر داد و گفت: اكنون مرحله مطالعات میدانی این طرح برای شناسایی رشته های شغلی جدید و توسعه كسب و كار در حال انجام است.
به گفته وی؛ این طرح بیشتر در حوزه های بوم گردی، شیلات، طیور، آی تی و زنبورداری برای ایجاد رشته های شغلی جدید تدوین شده است.
مدیركل تعاون گلستان؛ مدت اجرای طرح تكاپو را در استان پنج سال عنوان كرد.
وی پرداخت 380 میلیارد ریال تسهیلات با سود چهار درصد به كارآفرینان واجد شرایط (خوداشتغالی)، حمایت مالی برای خروج واحدهای تولیدی از ركود در قالب تسهیلات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان را از دیگر فعالیت ها در حوزه حفظ و توسعه اشتغال برشمرد.
استان گلستان با یك میلیون و 900 هزار نفر جمعیت در شمال كشور قرار دارد كه مردمان آن بیشتر از طریق كشاورزی و دامپروری تامین معاش می كنند.
6204/1648
خبرنگار : علی اصغر تیموریان ** انتشار : پری سالارنیا

سرخط اخبار استان‌ها