مشكل بانكی مانع صدور خدمات فنی مهندسی در پسابرجام است/ لزوم ارتباط كارگزاری با پاكستان

تهران- ایرنا- دبیركل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته، توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی در بازارهای هدف را یكی از نتایج مورد انتظار از برجام خواند كه به دلیل فقدان اثرگذاری بر نظام بانكی بازارهای هدف، تا امروز محقق نشده است.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته، «حمیدرضا صالحی» گفت: موفق نشده ایم بین بانك های ایران و كشورهای طرف مقابل ارتباط برقرار كنیم.
وی افزود: این مشكل موجب شده است پیش بینی ها در مورد عملكرد موفق ایران در زمینه صادرات خدمات فنی مهندسی پس از اجرای برجام، محقق نشود.
نایب رییس كمیسیون انرژی اتاق تهران گفت: یكی از مشكلات این است كه كشورهای هدف معمولا ضمانتنامه بانك های ایرانی را قبول نمی كنند و این الزام وجود دارد كه از بانك های آنها ضمانتنامه دریافت شود.
وی ادامه داد: برای نمونه در پاكستان برخی شركت های ایرانی در مناقصه پروژه هایی برنده شده اند اما پاكستانی ها ضمانتنامه بانك های ایرانی را قبول ندارند.
صالحی یادآوری كرد: بانك مركزی پاكستان رابطه كارگزاری بانك های این كشور با بانك های ایرانی را منع كرده است و بانك های پاكستانی نمی توانند برای شركت های ایرانی ضمانتنامه صادر كنند.
وی گفت: این مشكل موجب شده است شركت های ایرانی پروژه های بزرگی را در كشورهای هدف مانند پاكستان از دست بدهند؛ در حالی كه این كشور برای پروژه های خدمات فنی و مهندسی شركت های ایرانی شرایط بسیار مناسبی دارد.
دبیركل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته از بانك مركزی و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خواست هر چه زودتر در این زمینه اقدام كنند.
صالحی یادآوری كرد یكی از دستاوردهای سفر رییس جمهوری اسلامی ایران و همچنین چندین سفر مسئولان بانك مركزی به پاكستان حل این مشكل در آینده نزدیك قلمداد شد اما هنوز نامه بانك مركزی پاكستان به بانك های این كشور درباره ممنوعیت رابطه كارگزاری با طرف های ایرانی ملغی نشده است.
به گزارش ایرنا، رییس جمهوری اسلامی ایران ششم فروردین ماه به دعوت رسمی نخست وزیر پاكستان با هدف رایزنی های اقتصادی، سیاسی و منطقه ای به این كشور سفر كرد.
در این سفر 6 سند همكاری در زمینه های گوناگون مانند اتاق های بازرگانی، عرصه های دانشگاهی، فرهنگی، بیمه ای و نیز بهداشتی، آموزش پزشكی، دارویی و تجهیزات پزشكی امضا شد.
فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران با هدف ساماندهی تشكلی فرایندهای تولید و صادرات كالاها و خدمات صنایع انرژی ایران، حفظ توازن و نظم، فراهم سازی امكان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید، استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندركاران و به هنگام سازی آن در قانون اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران تشكیل شده است.
اقتصام**3065**1961** دریافت كننده: محمد ملك دار** انتشاردهنده: مریم مسعود

سرخط اخبار اقتصاد