بيش از يك ميليارد و 257 ميليون ليتر صرفه‌جويي گازوئيل در 9ماه

تهران -ايرنا -معاون امور شهرداري هاي سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور گفت: با توجه به اجراي مصوبه هيات دولت از ابتداي مهرماه 94 تا انتهاي خردادماه سال 95 بيش از يك ميليارد و 257 ميليون ليتر صرفه‌جويي در ناوگان باري و مسافري ديزل شهري صورت گرفت .

به گزارش خبرنگار اجتماعي ايرنا، علي نوذرپور روز دوشنبه در نشست خبري افزود : با فرض گازوئيل آزاد ليتري6000 ريال، در هر روز به طور متوسط برابر 28 ميليارد ريال صرفه‌جويي شده است كه همواره در ماه‌هاي بعد نيز ادامه خواهد يافت.
وي ميزان صرفه جوئي ماهانه در اين 9 ماه را 139 ميليون ليتر نفت گاز و روزانه حدود 4 ميليون و 650 هزار ليتر اعلام كرد.
معاون امور شهرداري هاي سازمان شهرداري ها و دهياري ها با برشمردن اقدامات صورت گرفته در خصوص ارائه سوخت ناوگان ديزلي حمل و نقل درون شهري اعلام كرد: سازمان ها و مديريت هاي بار شهري در شهرداري ها در حال ايجاد است.
وي اظهار كرد: رشد روزافزون جمعيت و افزايش مالكيت وسايل‌نقليه در شهرها، مشكلات فراواني را براي زندگي شهري در شهرها و به ويژه كلان‌شهرهاي كشور ايجاد كرده است كه از مهمترين آنها مي‌توان به ازدحام ترافيك، تصادفات، آلودگي هوا و مصرف سوخت و انرژي اشاره كرد،در اين ميان بخش اعظم مصرف سوخت متعلق به بخش حمل‌ونقل بوده است، كه با توجه به عمر ناوگان ديزل درون‌شهري همواره در حال ازدياد است.
وي افزود: بنابراين به منظور كاهش و مديريت مصرف سوخت در بخش حمل‌و نقل، طرح سهميه‌بندي و كارت هوشمند سوخت به اجرا درآمد، اما به دليل عدم مديريت بهينه تخصيص نفت‌گاز در بخش حمل‌و نقل، اجراي طرح موجب عرضه سوخت خارج از شبكه براي افراد سودجو در قالب قاچاق شده است وبنابراين به منظور بهبود وضعيت موجود و توزيع عادلانه سوخت، هيات دولت مصوبه‌اي را در سال 1393 به تصويب رسانده است.
نوذرپور اضافه كرد: محتواي اين مصوبه به دنبال آن است تا تحويل سوخت به هر خودروي مشمول در طرح يعني كاميون، كاميونت، اتوبوس، ميني‌بوس‌هاي حمل‌و نقل بار و مسافر درون‌شهري و برون‌شهري با سوخت مصرفي نفت گاز تابع مقدار پيمايش آن باشد.
وي گفت: بنابراين شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران مكلف است بر اساس مقادير پيمايش اعلام شده به تفكيك هر وسيله‌نقليه، ميزان سوخت مربوط را در مقاطع زماني قابل تعريف، محاسبه و در كارت سوخت خودرو ثبت كند.
وي ادامه داد:مبناي محاسبات شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران، اطلاعات دريافتي از سامانه جامع پيمايش است كه طراحي آن بر عهده وزارت راه‌وشهرسازي قرار گرفته است.
اين مسئول سازمان شهرداري ها و دهياري ها گفت : بنابراين براي تحقق اين هدف، وزارت كشور مي‌بايست اقدامات مهمي را در بخش حمل‌و نقل بار درون‌شهري از جمله شناسايي و ساماندهي اسناد حمل بار و هوشمندسازي سامانه به عمل آورد.
نوذرپور ادامه داد : براي تعيين تعداد ناوگان فعال در بخش درون‌شهري از آمار و اطلاعات شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي استفاده شده است.
به گفته وي بر اساس اطلاعات دريافتي تعداد ناوگاني كه در هر ماه به آنها سوخت ديزل تخصيص داده مي‌شود، در سطوح ظرفيتي مختلف آورده شده است و براي تعيين تعداد ناوگان فعال در بخش درون‌شهري نيز فرض شده است كه ناوگان مسافري و ديزل بدون اسناد حمل و صورت وضعيت در واقع در بخش درون‌شهري مشغول فعاليت هستند.

** 820 هزار دستگاه ناوگان باري و مسافري ديزل در كشور فعال هستند
وي اضافه كرد: با توجه به اطلاعات به دست آمده در حال حاضر 820 هزار دستگاه ناوگان باري و مسافري ديزل در كشور فعاليت مي كنند كه از اين تعداد، حدود 528 هزار دستگاه يعني حدود 64 درصد بدون اسناد حمل و صورت وضعيت بوده و در بخش درون‌شهري مشغول فعاليت هستند.
معاون امور شهرداري هاي سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور افزود: در قالب اجراي تدريجي مصوبه هيات وزيران، مقرر شد تا سهميه پايه ناوگان ديزل در فازهاي مختلف كاهش داده شود.
وي اضافه كرد: در فاز اول كه از ابتداي مهرماه 94 آغاز و تا انتهاي آبان ماه همان سال ادامه داشت ميزان سهميه پايه با ميانگين وزني 15 درصد نسبت به سهميه اوليه كاهش داشته است. در فاز دوم كه از ابتداي آذرماه 94 آغاز و تا انتهاي ديماه همان سال ادامه داشته است، ميزان سهميه پايه با ميانگين وزني 25 درصد نسبت به سهميه اوليه كاهش داشته است.
نوذرپور اضافه كرد: در فاز سوم كه در بهمن ماه 94 به اجرا در آمد، ميزان سهميه پايه با ميانگين وزني 28 درصد نسبت به سهميه اوليه كاهش داشته است و در فاز چهارم كه از ابتداي اسفندماه 94 آغاز شده و تاكنون در حال اجرا ست، ميزان سهميه پايه با ميانگين وزني 29 درصد نسبت به سهميه اوليه كاهش داشته است.

**ايجاد سامانه يكپارچه حمل‌و نقل بار شهري
نوذرپور اقدام بعدي در اين عرصه را ايجاد سامانه يكپارچه حمل‌ونقل بار شهري برشمرد و گفت: براي اجراي مصوبه هيات دولت براي ساماندهي حمل‌ونقل درون‌شهري چهار سامانه با عناوين مديريت مركزي، صدور باربرگ شهري، تسهيم مركزي و هوشمندسازي در نظر گرفته شده است.
وي افزود: سامانه مركزي حمل بار درون‌شهري، سامانه‌اي متمركز براي مديريت كاربران، قواعد و فرآيندهاي حمل بار درون‌شهري در كل كشور است ،اين سامانه، مجموعه نرم‌افزاري يكپارچه از نرم‌افزارهاي ثبت‌نام، صدور باربرگ، مديريت فرآيند و گزارش‌ساز است.
به گفته اين مسئول سامانه صدور باربرگ درون‌شهري مجموعه‌اي از نرم‌افزارها ست كه در لايه‌هاي مختلف عمل مي‌نمايد. اين سامانه تحت وب و موبايل پايه در سطح كاربران حمل‌ونقل و نرم‌افزار مدير يت فرآيند در سطح مديران سامانه است كه اين سامانه امكان صدور اسناد حمل يا باربرگ را براي كاربران از طريق ارتباط برخط با سامانه مركزي فراهم مي‌سازد.
وي همچنين درزمينه سامانه هوشمندسازي نيز گفت: سامانه هوشمندسازي حمل بار درون‌شهري، تحت وب و موبايل پايه در سطح كاربران حمل‌و نقلي و نرم‌افزار مديريت فرآيند در سطح مديران سامانه است .
وي اضافه كرد: اين سامانه امكان مديريت ناوگان بار درون‌شهري بر اساس پيمايش و اسناد حمل را براي كاربران از طريق ارتباط برخط با سامانه مركزي فراهم مي‌سازد.
معاون امور شهرداري هاي سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور مهمترين مزاياي ايجاد سامانه يكپارچه حمل‌و نقل بار شهري را بهبود لجستيك و جابجايي بار در شهرهاي كشور، كاهش هزينه‌هاي اجتماعي ناشي از حمل‌ونقل بار درون‌شهري مانند ازدحام ترافيكي، آلودگي زيست‌محيطي و مصرف سوخت ذكر كرد.
نوذرپور، تشكيل بانك اطلاعاتي قوي از ناوگان حمل‌ونقل بار شهري، ساماندهي فعالان در بخش حمل‌ونقل بار درون‌شهري، نظارت مناسب بر بخش حمل‌ونقل بار درونشهري را ساير مزاياي ايجاد اين سامانه برشمرد.
وي در ادامه تخصيص عادلانه منابع بين فعالين بخش حمل‌ونقل درون‌شهري، ايجاد درآمد پايدار براي شهرداري‌ها به منظور بهبود وضعيت حمل‌ونقل درون‌شهري و ايجاد شرايط مناسب براي برنامه‌ريزي قوي و با پشتوانه در آينده را از ديگر مزاياي ايجاد سامانه يكپارچه حمل‌ونقل بار شهري عنوان كرد.
نوذرپور افزود: به منظور پشتياني از اجراي سامانه‌هاي ياد شده، سه دستورالعمل در قالب مديريت حمل‌و نقل بار درون‌شهري و حومه تهيه و به شهرداري‌هاي كشور ابلاغ شده است كه عناوين آنها عبارتست از: دستورالعمل شناسايي، ساماندهي و نظارت سامانه حمل‌ونقل بار درون‌شهري و حومه، دستورالعمل هوشمندسازي سامانه حمل‌ونقل بار درون‌شهري و حومه و دستورالعمل صدور اسناد حمل‌ونقل بار (باربرگ) درون‌شهري و حومه است.
وي در زمينه باربرگ افزود: در اين حوزه چهار تعريف براي باربرگ انجام شده كه عبارتنداز: باربرگ حقوقي ويژه شركت ها ،باربرگ حقيقي براي اشخاص ذينفع،باربرگ اعتباري براي برخي شركت هاي پخش كننده كالاها در سطح شهر و باربرگ دفتري براي وسائل نقليه اي كه در بيرون شهرها هم فعاليت مي كنند.
نوذرپور افزود: سيستم تعريف شده در اين زمينه سيستمي كاملا هوشمند با هدف امنيت جابجائي كالا و ايجاد حس آرامش براي شهروندان است و متقاضي حمل بار از طريق اپليكيشن هاي ويژه و يا سايت هاي مخصوص، تقاضاي خود را اعلام مي كنند و سامانه به وي كدي ارائه مي كند و باربرگ فعال مي شود و راننده در هنگام رساندن بار به مقصد، كد رسيد را دريافت مي كند و سيستم براي بازگشت وي هم، حمل بار تعريف مي كند.
وي افزود: اين سامانه هاي مخصوص بصورت رايگان در اختيار شهرداري ها قرار مي گيرد و بخشي از هزينه هم به حساب شهرداري واريز مي شود كه نوعي درآمد پايدار محسوب مي شود.
نوذر پور با بيان اينكه اين سيستم بر اساس مصوبه كارگروه كاهش آلودگي هواي كلان شهرها تا شهريور 96 مي بايست راه اندازي شود،اضافه كرد: دستورالعمل نحوه تعيين كرايه بار بزودي ابلاغ مي شود تا نرخ مربوطه در هر شهر توسط شوراها تصويب شود.
نوذرپور افزود: براي انجام اين امر مطابق ضوابط تشكيلاتي شهرداري ها كه ازسوي وزارت كشور ابلاغ شد، سازمان مديريت حمل و نقل بار در كلان شهرها تشكيل و از اين طريق، اقدامات اين شهرداري ها در اين راستا تقويت خواهد شد.
وي همچنين از تشكيل سازمان مديريت شبكه حمل و نقل در كلان شهرها نيز خبر داد.
معاون سازمان شهرداري ها ودهياري ها اضافه كرد: در شهرداري هاي شهرهاي با جمعيت بالاتر از 200 هزار نفر و مراكز استان ها با افزودن وظيفه ساماندهي مديريت حمل ونقل بار در شهرداري ها، سازمان هاي مديريت حمل و نقل بار و مسافر تشكيل خواهد شد.
وي اعلام كرد: در شهرداري هاي زير 200 هزار نفر جمعيت، سازمان مديريت حمل و نقل تشكيل مي شود.
اجتمام**2181**1569 **خبرنگار: ناهيد حاجي خاني *انتشاردهنده: علي حبيبي
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه