توافق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر فرهنگ اندونزی برای توسعه همكاری های فرهنگی – هنری

كوالالامپور – ایرنا – 'علی جنتی' وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و 'مهاجر افندی' وزیر فرهنگ و آموزش اندونزی خواستار توسعه همكاری های فرهنگی، هنری و آموزشی بین دو كشور شدند.

به گزارش ایرنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی كه برای شركت در اجلاس وزرای مجمع جهانی فرهنگ در بالی اندونزی بسر می برد چهارشنبه شب با همتای اندونزیایی خود دیدار و دو طرف برای توسعه همكاری های فرهنگی و هنری مذاكره كردند.
جنتی با اشاره به جایگاه ویژه اندونزی و جمهوری اسلامی ایران در دنیا به ویژه جهان اسلام، گفت كه همكاری دو كشور می تواند در حل مشكلات جهان اسلام راهگشا باشد.
وی گفت به رغم فاصله زیاد جغرافیایی ایران و اندونزی، دو كشور دارای روابط بسیار تاریخی هستند و دولت، مردم و شخصیت ها و علمای اندونزی نیز نشان دادند با اتخاذ سیاست های تاثیرگذار، نقش مهمی در سطح جهانی دارند.
جنتی همچنین بر اجرای موافقت نامه فرهنگی بین ایران و اندونزی، امضای برنامه مبادلات فرهنگی و تشكیل كمیسیون مشترك فرهنگی بین دو كشور تاكید كرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ظرفیت های فرهنگی دو كشور، خواستار توسعه مناسبات فرهنگی، هنری و آموزشی ایران و اندونزی به ویژه در حوزه سینما شد.
وی گفت: فیلم های ایرانی در جشنواره های مختلف بین المللی درخشیده اند و ما آماده ایم فیلم ها، سریال های تلویزیونی و فیلم های مستند را در اختیار اندونزی قرار دهیم.
جنتی بر برگزاری فعالیت های مشترك فرهنگی و هفته فرهنگی همانند سال های گذشته تاكید كرد و گفت تجربه نشان داده است برگزاری این فعالیت های مشترك به نزدیك تر كردن هر چه بیشتر مناسبات ملت ها و دولت ها كمك می كند.
وی خواستار توسعه همكاری های ایران و اندونزی در سازمان های منطقه ای و بین المللی از جمله مجمع گفت وگو و همكاری های آسیا و یونسكو در زمینه های فرهنگی، هنری و آموزشی شد.
'مهاجر افندی' وزیر فرهنگ و آموزش اندونزی نیز در این دیدار كه 'ولی الله محمدی' سفیر جمهوری اسلامی ایران در جاكارتا حضور داشت، بر توسعه همكاری های مردم با مردم و مناسبات فرهنگی، هنری، علمی، دانشگاهی و آموزشی دو كشور تاكید كرد.
وی گفت: من به عنوان وزیر فرهنگ و آموزش اندونزی از توسعه همكاری ها در این بخش ها حمایت می كنم و خواهان مناسبات در بخش هایی از جمله كتابخانه ها، تحقیقات، تبادل دانشجو و انتشار كتاب هستم.
وزیر فرهنگ و آموزش اندونزی با اشاره به وسعت كشورش كه از 17 هزار جزیره تشكیل شده و جمعیت 250 میلیون نفری اندونزی، گفت اقلیت های دینی در اندونزی در صلح و آرامش زندگی می كنند.
وی 5 اصل قانون اساسی اندونزی كه از جمله بر وحدانیت خداوند تاكید دارد را مورد اشاره قرار داد و گفت كه اندونزی آماده است فعالیت خود را بر رویكرد اسلام میانه رو، دوستی، وحدت، مودت و تقویت این اصول استوار كند.
'مهاجر افندی' گفت كه رویكرد اندونزی وحدت وبرادری در داخل و خارج از كشور بوده و خواستار تساهل و تسامح است.
اجلاس وزرای مجمع جهانی فرهنگ قرار است امروز پنجشنبه در بالی اندونزی برگزار و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آن سخنرانی می كند.
آساق**1611**انتشاردهنده:رضاپیمان یغمایی

سرخط اخبار جهان