وزیر صنعت: مذاكره با ویتنام برای تجارت ترجیحی/ مبادلات هانوی - تهران به 2 میلیارد دلار می رسد

هانوی – ایرنا – 'محمدرضا نعمت زاده' وزیر صنعت، معدن و تجارت روز چهارشنبه، گفت كه ایران در حال مذاكره با ویتنام برای ایجاد تجارت ترجیحی است و پیش بینی می شود تا سال 2020 حجم مبادلات دو كشور به حدود 2 میلیارد دلار برسد .

وزیر صنعت، معدن و تجارت كه ریاست كمیسیون مشترك همكاری های اقتصادی ایران و ویتنام را بر عهده دارد در گفت و گو با خبرنگار اعزامی ایرنا، اظهارداشت: با توجه به توافق نامه تجارت آزاد بین ویتنام و چین، این كشور محل خوبی برای انتقال كالا و خدمات ایرانی است كه می تواند به نوبه خود به چین منتقل شود و دسترسی ایران به بازار بزرگ منطقه را فراهم كند.
وی از همه علاقمندان، سرمایه گذاران و تجار تقاضا كرد تلاش خود را در این زمینه بیشتر كنند و گفت: شركت نفت ویتنام در چند طرح نفتی ایران مشغول اكتشاف بوده و این همكاری قابل گسترش است.
نعمت زاده گفت: ایران در گذشته پیشنهاد سرمایه گذاری مشترك برای ایجاد پالایشگاه در ویتنام را داده بود كه به دلیل تحریم كار پیش نرفت.
وی تاكید كرد: اكنون زمینه فراهم است تا در آینده در پالایشگاه دوم و چه پالایشگاه سوم كه در دست مطالعه است مشاركت داشته باشیم.
رئیس كمیسیون مشترك همكاری های اقتصادی ایران و ویتنام اظهارداشت: ممكن است اجلاسی ترتیب دهیم تا شركت های ویتنامی و ایرانی توانمندی های خود را عرضه كنند و حجم همكاری های مهندسی را در كنار فعالیت های تجاری توسعه دهیم.
وی با اشاره به اعزام رایزن بازرگانی به ویتنام در دو سال گذشته، گفت با تلاش سفیر كشورمان و شركت های تولیدكننده و صادركننده، حجم صادراتمان دو برابر شده است، گرچه هنوز ناچیز است.
وزیر صنعت گفت كه سال گذشته ایران و ویتنام حدود 350 میلیون دلار مبادلات تجاری داشتند، ولی باتوجه به رشد سرمایه گذاری در این كشور و زمینه كار دربخش كالا و خدمات فنی – مهندسی، عرصه برای كار مشترك، گسترده است.
نعمت زاده با اشاره به اینكه این دومین سفرش به ویتنام است، گفت كه نخستین سفرش در دولت سازندگی و در كنار مرحوم دكتر حبیبی معاون اول وقت انجام شد.
وی گفت: در آن زمان روابط اقتصادی دو كشور را پایه گذاری كردیم و به همین دلیل از زمان تشكیل كمیسیون مشترك دو كشور تاكنون وزارت صنایع مسئول كمیسیون است.
رئیس كمیسیون مشترك اقتصادی ایران و ویتنام، گفت كه از سال 1392 تاكنون اجلاس این كمیسیون تشكیل نشده است، هر چند با اعزام معاونین، ارتباطات برقرار است.
وزیر صنعت در ادامه به روند توسعه ویتنام اشاره كرد و گفت: ازسال 1976 كه سیاست های توسعه اقتصادی توسط رئیس جمهوری و رهبر وقت ویتنام پایه گذاری شد، وضع زندگی مردم روز به روز رو به بهبود رفت به نحوی كه در آن تاریخ حدود 50 درصد مردم زیر خط فقر بودند و امروز این نسبت كمتر از 5 درصد است.
نعمت زاده افزود: در حال حاضر هر سال بیش از 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در ویتنام انجام می شود كه به طور عمده توسط كشورهای منطقه یعنی كره جنوبی و ژاپن است.
وی، رشد اقتصاد ویتنام را بسیار خوب توصیف كرد و گفت: ویتنام توانسته است از رشد بسیار خوب و مستمری برخوردار باشد. رشد اقتصادی این كشور در حال حاضر بیش از 6 درصد است. نرخ بیكاری بسیار پایین آمده و گرچه هنوز درآمد سرانه مردم زیاد نیست، ولی بتدریج در حال فاصله گرفتن از توسعه نیافتگی و حركت به سمت توسعه یافتگی است.
خبرنگار اعزامی ایرنا: كتایون لامع زاده
آساق**1553**1611**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی

سرخط اخبار جهان