۶ مهر ۱۳۹۵، ۱۳:۴۴
کد خبر: 82245872
T T
۰ نفر
ايحاد شبكه ملي آزمايشگاه هاي تشخيص طبي/خدمات ژنتيك تعرفه گذاري مي‌شود

تهران - ايرنا - معاون درمان وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از بازنگري و تعيين تعرفه هاي خدمات تشخيص ژنتيك و نيز ايجاد شبكه ملي آزمايشگاه هاي تشخيص طبي در كشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار سلامت ايرنا، محمد آقاجاني روز سه شنبه در مراسم افتتاح مركز جامع خدمات ژنتيك دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در بيمارستان طالقاني افزود: با توجه به رشد و اثربخشي دانش ژنتيك پزشكي در دنيا، آينده پزشكي جهان با بهره گيري از خدمات اين علم نوين متحول مي شود.
وي گفت: در كشور ما هنوز در ارائه خدمات ژنتيك پزشكي عقب هستيم و بايد اين عقب ماندگي را جبران كنيم.
معاون وزير بهداشت افزود: يكي از راه هاي جبران اين عقب ماندگي ايجاد آزمايشگاههاي تشخيصي بيماري هاي ژنتيك است كه نقش بسيار مهمي در پيشگيري از بيماري هاي ژنتيك ايفا مي كند.
وي از ايجاد شبكه آزمايشگاه‌هاي تشخيص طبي در كشور خبر داد و گفت: با توجه به محدوديت منابع نظام سلامت بايد با ايجاد اين شبكه از انجام آزمايش هاي تكراري و نابجا جلوگيري كنيم و اين شبكه همه آزمايشگاه هاي دولتي و خصوصي را تحت پوشش خواهد داشت.
آقاجاني افزود: هر سازماني كه مي خواهد در حوزه خدمات آزمايشگاهي و تشخيصي از جمله خدمات ‍‍‍‍ژنتيك وارد شود بايد اين كار را با محوريت و بر اساس سياست ها و استانداردهاي وزارت بهداشت انجام دهد تا بتوانيم خروجي مطلوبي را براي مردم داشته باشيم.
معاون وزير بهداشت ادامه داد: راهبرد بسيار مهم ديگر وزارت بهداشت، اجراي راهنماهاي باليني است، زيرا يكي از مسائل مهم نظام سلامت هزينه هاي بيهوده و القايي كه به خصوص حوزه خدمات ژنتيك نيز استعداد اين را دارد كه چنين هزينه هاي سنگيني را به دولت و مردم تحميل كند.
وي گفت: راهنماهاي باليني كمك مي كنند كه خدمات ژنتيك به صورت هدايت شده توسعه يابند و هزينه هاي سنگين و غير قابل پرداختي را به نظام سلامت تحميل نكنند، در غير اين صورت معلوم نيست، گسترش خدمات ژنتيك در كشور به نفع مردم و نظام سلامت باشد.
آقاجاني افزود: هر نوع توسعه اي بدون توجه به منابع موجود به نفع كشور نيست و نمي توانيم هر تكنولو‍ژي را به هر هزينه اي به كشور وارد كنيم و در اين مورد وزارت بهداشت سياست محتاطانه و حساب شده اي را در پيش گرفته است.
وي گفت: كار تدوين راهنماهاي باليني در حوزه هاي مختلف از جمله خدمات ژنتيك در وزارت بهداشت شروع شده است و استانداردهاي اين خدمات نيز در حال تدوين است، اين استانداردها بعد از تدوين و ابلاغ اجباري خواهند بود و خارج از آنها اجازه ورود تكنولو‍‍ژي و ارائه خدمات داده نمي شود.
معاون وزير بهداشت افزود: با توسعه خدمات پزشكي در كشور اعزام بيمار به خارج به حد نزديك به صفر رسيده است اما در حوزه خدمات تشخيص هايژ ژنتيك هنوز تعداد قابل توجهي ارسال نمونه آزمايشگاهي به خارج براي انجام تست داريم كه از نظر وزارت بهداشت، بسياري از آنها ضرورت ندارد.
وي گفت: بايد تكنولوژي هاي مورد نياز در اين عرصه در حد مورد نياز تامين شود و ارسال نمونه ها به خارج به حداقل ممكن برسد.
آقاجاني همچنين افزود: تعرفه هاي خدمات ژنتيك نيز در وزارت بهداشت در حال تعيين و بازنگري است و به زودي در كتاب جديد ارزش هاي نسبي خدمات سلامت وارد مي شود.
معاون وزير بهداشت گفت: در مورد اجباري شدن خدمات آزمايش هاي ژنتيك قبل از ازدواج نظر وزارت بهداشت اين است كه تا زماني كه اين خدمات در كشور گسترش نيافته و تحت پوشش بيمه قرار نگرفته است، نبايد مشكلات و هزينه هاي جديدي به مردم تحميل و مانعي بر سر راه ازدواج جوانان ايجاد كنيم.
وي افزود: بايد تلاش كنيم ميزان تولد نوزادان معلول را كشور كاهش دهيم اما همزمان بايد به اقتصاد خانواده ها نيز توجه داشته باشيم.
معاون وزير بهداشت در ادامه به توسعه خدمات درمان سرپايي در طرح تحول سلامت اشاره كرد و گفت: حدود 600 كلينيك خدمات تخصصي و فوق تخصصي پزشكي در كشور فعال شده و 250 كلينيك ديگر نيز تا پايان دولت يازدهم افتتاح مي شود.
وي ادامه داد: در اين مراكز 17هزار پزشك متخصص و فوق تخصص مشغول خدمت رساني به مردم هستند و 10 هزار نفر آنها به صورت تمام وقت در بخش دولتي كار مي كنند.
معاون وزير بهداشت افزود: فرانشيز ويزيت بيماران در كلينيك هاي ويژه وزارت بهداشت نيز از 30 درصد به 15 درصد كاهش يافته است، علاوه بر آن پروتكل حمايت از معاينه بيماران و كاهش هزينه هاي پاراكلينيكي نيز به اين مراكز ابلاغ شده است.
آقاجاني گفت: در گذشته حدود 20 درصد خدمت ويزيت سرپايي در بخش دولتي انجام مي شد اما با فعاليت كلينيك هاي ويژه سهم بخش دولتي از اين خدمات به 32 درصد افزايش يافته است.
اجتمام(3)**3063** 1569**خبرنگار:افشين شاعري * علي حبيبي
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه