۳۱ شهریور ۱۳۹۵، ۲۰:۱۰
کد خبر: 82238618
T T
۰ نفر
توافق دولت اوكراین و جدایی طلبان درباره عقب نشینی نیروها

تهران-ایرنا-نمایندگان دولت اوكراین و شورشیان جدایی طلب روزچهارشنبه درباره عقب نشینی نیروها و بازگرداندن ادوات نظامی ازچند منطقه در شرق اوكراین به منظور تقویت قرارداد شكننده صلح، به توافق رسیدند.

به گزارش اسوشیتدپرس از كی اف، داركا اولیفر سخنگوی لئونید كوچما رئیس جمهوری پیشین اوكراین و نماینده این كشور درگروه تماس گفت: این توافق كه درمینسك پایتخت بلاروس به امضا رسیده، مربوط به سه منطقه به خصوص است و تحت نظارت سازمان امنیت و همكاری اروپا قرار خواهد داشت.
وی افزود: این توافق به امضای كوچما، بوریس گریزلوف نماینده روسیه و مارتین ساجدیك نماینده سازمان امنیت و همكاری اروپا رسیده است.
اولیفر به نقل از نمایندگان شورشیان دراین گروه گفت: فرماندهان گروه های جدایی طلب مناطق دونتسك و لوهانسك، به این توافق احترام خواهند گذاشت.
براساس آمار سازمان ملل متحد، درگیری ها میان شورشیان جدایی خواه مورد حمایت روسیه و نیروهای دولتی اوكراین در شرق این كشور از آوریل 2014 به این سو، بیش از9600 قربانی گرفته است.
هرچند توافق فوریه 2015 مینسك با میانجی گری فرانسه و آالمان، به فرو نشاندن درگیری های گسترده كمك كرد، اما درگیری های كوچك ادامه یافت كه موجب كشته شدن شمار بیشتری و متوقف شدن روند حل و فصل سیاسی این منازعه، شد.
توافق روز چهارشنبه در پی دیدار هفته گذشته وزیران امور خارجه فرانسه و آلمان از اوكراین امضا شد كه درخواست احیای توافق شكننده صلح را مطرح كردند.
فرانك والتر اشتاین مایر وزیر امورخارجه آلمان در جریان دیدارهفته گذشته از اوكراین، ابراز امیدواری كرد كه آخرین آتش بس پایدارباشد و از دولت اوكراین خواست كه مقدمات برگزاری انتخابات محلی را فراهم كرده و وضعیت ویژه برای مناطق شورشی و عفو برای شورشیان، در نظر بگیرد.
اروپام**1486** 1064 **مترجم - محسن شریفی** دبیر- فرشاد محسن زاده
۰ نفر

سرخط اخبار جهان