۸ شهریور ۱۳۹۵، ۱۹:۳۰
کد خبر: 82209464
T T
۰ نفر
مجلس عراق: عربستان سفیر دیپلمات و خبره برای عراق تعیین كند

بغداد-ایرنا- در پی طرد سفیر فعلی عربستان سعودی در عراق بعد از هفت ماه از شروع به كارش در بغداد، كمیسیون روابط خارجی در مجلس نمایندگان عراق از ریاض خواست كه یك سفیر جدید باتجربه و خبره از دستگاه دیپلماسی سعودی را برای عراق تعیین كند.

'عباس البیاتی' عضو این كمیسیون روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا ایرنا افزود: امیدواریم كه این بار ریاض در انتخاب سفیر مناسب و باتجربه از دستگاه دیپلماسی سعودی موفق باشد و سفیر جدید از 'ثامر السبهان' سفیر قبلی درس فراگرفته و در امور داخلی عراق دخالت نكند.
وی ابراز امیدواری كرد كه سفیر جدید به وظایف خود واقف باشد و برای گسترش روابط بین بغداد و ریاض تلاش كند و همانند سفیر قبلی (ثامر السبهان) نباشد كه موجب تنش در روابط دو كشور شد.
عضو كمیسیون روابط خارجی مجلس نمایندگان عراق از تصمیم وزارت خارجه عراق مبنی بر درخواست از عربستان برای تغییر سفیر فعلی در بغداد حمایت كرد و گفت كه تصمیم وزارت خارجه عراق را تایید می كند زیرا سفیر قبلی به دلیل دخالت های مكرر در امور داخلی عراق و فعالیت های خارج از عرف دیپلماتیك باعث تنش و اختلافات بیشتر در روابط دو كشور شد.
البیاتی ادامه داد: با اینكه وزارت خارجه عراق پیشتر به سفیر سعودی درباره رفتارها و پایبندی به مسئولیت دیپلماتیك هشدار داده بود، اما السبهان هیچ گونه پایبندی نشان نداد و همین امر باعث شد تا دستگاه دیپلماسی عراق درخواست تغییر وی را كند.
وی ابراز امیدواری كرد كه اگر عربستان سعودی واقعا به گسترش روابط با عراق اهتمام می دهد سفیری را كه قادر به ساختن پل اعتماد بین دو كشور و كسب محبت افكار عمومی عراق باشد، به بغداد اعزام كند و سفیر جدید در امور داخلی عراق دخالت نكند.
وزارت خارجه عراق دیروز یكشنبه از عربستان سعودی خواست كه ثامر السبهان را با دیپلمات دیگری تعویض كند و همچنین اعلام كرد، السبهان به وظایف خود به عنوان سفیر پایبند نبوده است.
ثامر السبهان به عنوان رایزن نظامی عربستان سعودی در سفارت عربستان در بیروت فعالیت می كرد و به دلیل سابقه نظامی اش هرگز نتوانست در طول هفت ماه حضورش در بغداد، به عنوان یك شخصیت دیپلماتیك ظاهر شود تا جایی كه خانم حنان الفتلاوی از نمایندگان پارلمان عراق از ریاض خواست برای السبهان دوره آموزشی برگزار كند.
خاورم *4*353*1770*1144

سرخط اخبار جهان