۸ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۰۹
کد خبر: 82208547
T T
۰ نفر
ادعای حرام بودن واكسیناسیون، بلای جان كودكان مالزی

كوالالامپور – ایرنا – دولت مالزی روز دوشنبه اعلام كرد علیه والدینی كه مانع واكسیناسیون فرزندان خود به بهانه حرام بودن آن شوند و یا با آن مخالفت كنند، اقدام قانونی انجام می دهد.

به گزارش ایرنا، تفكرات افراطی در مالزی باعث شده بسیاری از والدین همچنان با این عنوان كه واكسن ها از 'دی.ان.ای' خوك درست می شود از واكسیناسیون كودكان در مقابل بیماری های قابل پیشگیری خودداری كنند و این امر باعث افزایش مرگ و میر كودكان شده است.
مقاومت برخی از مردم مالزی مقابل واكسیناسیون كودكان با توجیه حرام بودن آن، دولت این كشور را از تیر ماه امسال به تكاپو انداخت تا فتوای دینی برای واكسیناسیون دریافت كند.
'محمد شكری' مفتی ایالت كلانتان پیش از این گفته بود: اسلام بر رفاه و سلامت مسلمانان در ابعاد مختلف تأكید دارد، و تزریق واكسن نیز به عنوان روشی برای مراقبت از سلامتی در اسلام مجاز است.
مردم مالزی به رغم صدور این فتواها همچنان از واكسیناسیون كودكان خودداری می كنند و وزارت بهداشت این كشور روز دوشنبه تاكید كرد پدران و مادرانی كه در ایالت 'پراك' از واكسیناسیون فرزندان برای مصونیت مقابل بیماری های قابل پیشگیری خودداری كنند، اقدام قانونی انجام می دهد.
'جوئیتا غزالی' یكی از مدیران وزارت بهداشت مالزی روز دوشنبه، گفت ایالت پراك آماده است اتهامات این والدین را در مورد غفلت از فرزندان و قانون كودك مورد رسیدگی قرار دهد.
وی گفت: تاكنون موارد شبیه به این در دولت وجود داشته، اما هیچ فردی به دادگاه كشانده نشده است. اما اگر ما پدر و مادری بیابیم كه كودكش به دلیل سهل انگاری و واكسینه نشدن با بیماری مواجه شده باشد، وی را به مراجع قانون معرفی می كنیم.
به نوشته مالایی میل آنلاین، این حركت برای نخستین بار در ایالت پراك مالزی انجام می شود، در حالی كه در 10 سال گذشته مالزی شاهد افزایش بیماری های قابل پیشگیری با واكسن از جمله دیفتری، سیاه سرفه و سرخك بوده است.
به گفته این مقام وزارت بهداشت مالزی، امسال در ایالت پراك مالزی 246 مورد رد واكسیناسیون كودكان گزارش شده كه 158 مورد را كلینیك ها و بقیه را تیم های بهداشتی همراه و مدارس ثبت كرده اند.
مرگ چند كودك به علت بیماری های قابل پیشگیری با واكسیناسیون در سال جاری میلادی باعث خشم و واكنش وزارت بهداشت و كارشناسان پزشكی مالزی شده است.
شاید یكی از دلایل واكنش والدین در مالزی نسبت به واكسیناسیون كودكان در تبلیغ زیاد دولت بر برند حلال این كشور در صنعت و تجارت بین المللی باشد.
دولت مالزی كمتر از دو سال پیش نیز اعلام كرده بود طی سه سال آینده نخستین واكسن حلال جهان را با همكاری یك شركت عربستانی به بازار عرضه می كند.
در حالی مالزی در این شرایط طرح تولید و عرصه واكسن حلال را مطرح كرد كه جمهوری اسلامی ایران در بین كشورهای اسلامی تمام مراحل تولید واكسن را مدیریت می كند. بیش از 10 كشور اسلامی نیز توانایی تولید واكسن را دارند، اما دانش آن ها دراین زمینه به اندازه ایران كامل نیست.
'پویش ضد واكسن' پیش از این در ایالت كداح با طرح شك و تردید در مورد محتوای واكسن ها شكل گرفت و این گروه ادعا كرد تزریق واكسن بخشی از توطئه دشمنان اسلام برای تضعیف مسلمانان است.
برخی آمارها نشان می دهد دستكم سال گذشته یكهزار و 500 خانواده از واكسیناسیون كودكان خود در مالزی با ادعای حرام بودن آن جلوگیری كردند.
آساق**1611

سرخط اخبار جهان