۲ شهریور ۱۳۹۵، ۱۵:۲۲
کد خبر: 82199855
T T
۰ نفر
كاهش هوش هیجانی درخانواده های كم جمعیت

تهران - ایرنا -پژوهشگر حوزه روانشناسی و تربیت كودك در مورد علل موثر بر كاهش هوش هیجانی گفت: هرچه تعداد فرزندان یك خانواده كمتر باشد، هوش هیجانی این افراد نیز كمتر خواهد بود.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا،سعید عزیزی در نشست سبك زندگی افزود: دانش آموزان متعلق به خانواده های با تعداد فرزندان كم در برخی كشورهای غربی غیر معمولی به شمار می آیند و در نتیجه این دانش آموزان باید برای ادامه تحصیل به مدارس غیردولتی بروند كه این مدارس سطح پایین تری نسبت به مدارس دولتی دارند.
وی در خصوص تفاوت هوش هیجانی(EQ) و هوش شناختی(IQ) در كودكان گفت: هوش هیجانی همان قدرت كنترل و مدیریت هیجانات، احساسات و عواطف خود و دیگران است كه به روابط اجتماعی می انجامد اما هوش شناختی مربوط به قدرت حافظه است.
عزیزی در عین حال خاطرنشان كرد كه چون بیشتر افراد جامعه ایرانی در نسل قدیم دارای هوش هیجانی بالایی بودند هوش شناختی مهم تر بود.
به گزارش سازمان بسیج جامعه زنان، وی با بیان اینكه تعداد فرزندان بالا از نظر تربیتی اثبات شده است، گفت: در اروپا معتقدند كه فرزند اول، درونگرا، دومی برونگرا و سومین فرزند حالت بینابینی بین درون گرایی و برون گرایی را داراست كه باعث تعادل رفتاری بین دو فرزند دیگر نیز می شود.
این پژوهشگر ادامه داد:در آمریكا معتقدند كه چهار فرزند اول خانواده همین حالت درونگرایی و برونگرایی را دارا هستند و فرزند پنجم خانواده به این حالت تعادل می رسد .
وی در خصوص رفتار افراد برونگرا گفت: این افراد كلی نگرند، قدرت ریسك پذیری بالایی دارند، شاد، خونسرد و جمع گرایند ولی با اینكه عدم تمركز زیادی دارند به جهت بالابودن اعتماد به نفس اگر مشكلی برای این افراد پیش بیاید از پس حل آن بر می آیند.
این كارشناس حوزه تربیت كودك ادامه داد: افراد درونگرا، حساس، زودرنج، محتاط، جزئی نگر، دقیق و فردگرا هستند و در زمانی كه می خواهند مطلبی را بخوانند باید اتاق ساكت و آرامی داشته باشند و در این صورت نیز ممكن است كه هر صفحه را چند بار بخوانند تا متوجه بشوند كه این موضوع به دلیل استرس بالای درون گراهاست.
عزیزی در خصوص اختلافات میان كودكان نیز گفت: درگیری به صورت روزی سه تا 11 بار بین فرزندان، طبیعی است و اگر كمتر باشد این موضوع، مشكل دار می شود.
این پژوهشگر ، درگیری را دارای انواع مختلفی عنوان كرد و گفت: دختران، بیشتر درگیری گفتاری دارند و پسرها، فیزیكی و خواهر و برادر با هم درگیری و برخوردهای رفتاری دارند اما نكته قابل توجه والدین این است كه این گونه از بچه ها بیرون از منزل افراد سازگاری خواهند بود.

**رشته های تحصیلی درونگراها و برونگراها
این كارشناس حوزه سبك زندگی اسلامی در خصوص رشته های تحصیلی افراد درون گرا و برون گرا گفت: افراد درونگرا در رشته هایی كه نیازمند به فكر و تمركز عمیق است مانند مهندسی نرم افزار، الكترونیك، عمران، گرافیك، طراحی، نقاشی، ادبیات و پزشكی تخصصی موفقند؛ اما برون گرا ها در رشته های سطحی و كلی كه با جمع سر و كار دارد مانند وكالت، حقوق، بازیگری، تدریس و تبلیغ موفق هستند.
عزیزی تصریح كرد: اوج نمود تیپ شخصیتی افراد، سن بین 18 تا 21 سال است كه در سن 22 تا 40 سالگی این حالت تعدیل می شود و برای ازدواج باید حتما این ویژگی های شخصیتی مورد نظر باشد و تیپ های شخصیتی باید شبیه به هم باشد.

** والدین در مشاجرات فرزندان نقش قاضی بدون حكم را بازی كنند
عزیزی گفت: والدین در زمان درگیری بچه ها نباید دخالت كنند و فقط باید نقش نظارت را داشته باشند تا آسیبی در درگیری ها متوجه كودكان نشود، پس از دعوا نیز نقش قاضی بدون حكم را بازی كنند.
وی با تاكید بر اثرات مثبت داشتن فرزندان زیاد در تربیت صحیح آنها یادآور شد كه بهترین فاصله سنی بین فرزندان ، 2 تا چهار سال است و اگر والدین در نحوه رفتار با فرزندان به نكات روانشناسی اسلامی دقت كنند انسان های موفقی را تحویل جامعه خواهند داد.

** از هر یكصد تن ، سه تن بیش فعالند
عزیزی در بخش دیگری از سخنانش درباره بیماری «بیش فعالی» نیز اظهار كرد: از هر یكصد تن ، تنها سه تن بیماری بیش فعالی دارند اما متاسفانه در كشور ما بیشتر افراد در مواجهه با كودكی كه تحرك و جنب و جوش زیاد دارد سریع برچسب بیش فعالی به او می زنند و پزشك هم بدون انجام آزمایش های مختلف و دقیق روانشناسی مانند تست هوش و رفتارسنجی، انواع ویتامین ها را برای او تجویز می كند كه این بزرگ ترین سم برای كودك است.
وی ادامه داد: نبود تمركز كودكان به انرژی مازاد آپارتمانی معروف است كه منجر به بلوغ زودرس و پرخاشگری شدید می شود.
وی راه حل مفید برای پسرهایی كه تحرك زیادی دارند، شركت در ورزش هایی مانند شنا، دو و میدانی و یا دوچرخه سواری عنوان كرد ؛ ضمن اینكه در مرحله بعد ورزش های رزمی مانند تكواندو و كاراته مفید است و پس از آن شركت در ورزش های جمعی مانند فوتبال و والیبال برای تعدیل این انرژی مازاد، پیشنهاد می شود.
كارگاه آموزشی سبك زندگی اسلامی امروز سه شنبه در محل سازمان بسیج جامعه زنان كشور برگزار شد.
اجتمام**7268**1776
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه