۱۳ مرداد ۱۳۹۵، ۹:۰۵
کد خبر: 82173562
T T
۰ نفر
كمبود پنبه، زنگ خطر جدي براي واحدهاي ريسندگي كشور

تهران- ايرنا- عضو انجمن صنايع نساجي ايران نياز كارخانه‌هاي نساجي به پنبه را بيش از 170 هزار تن در سال اعلام كرد و گفت: با توجه به توليد داخلي ساليانه اين نهاده به ميزان 45 هزار تن و موانع پيش روي واردات، صنايع نساجي ايران با مشكل جدي «كمبود پنبه» روبرويند.

«اميد يراقي» امروز (چهارشنبه) درگفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا درباره كاهش كشت پنبه در داخل كشور و فقدان دسترسي واحدهاي ريسندگي به پنبه‌هاي ايران افزود: اين معضل همه واحدهاي ريسندگي پنبه‌اي را در تنگنا قرار داد؛ بويژه واحدهايي كه از قبل، پنبه‌هاي مورد نياز را به‌طور كامل تهيه نكرده بودند.
يراقي گفت: در چند سال گذشته تنها منبع تهيه و تامين پنبه مورد نياز واحدهاي ريسندگي غير از منابع داخلي، كشور ازبكستان بوده است.
وي ادامه داد: اين وابستگي باعث شد پس از افزايش مصرف واحدهاي صنعتي ازبكستان، زنگ خطر كمبود پنبه در بازار براي صنعتگران ايراني به صدا درآيد.
يراقي كه رياست اتاق بازرگاني ايران و آلمان را به عهده دارد، افزود: پنبه، به سرمايه در گردش بسيار بالايي نيازمند است كه به‌دليل همكاري نكردن بانك‌ها در زمينه ارايه سرمايه در گردش كافي به واحدهاي توليدي، اين واحدها مجبور مي شوند پنبه‌ كمتري بخرند تا ادامه فعاليتشان مقرون به صرفه و توجيه‌پذير باشد.
به گفته وي،‌اين شرايط شوك شديدي به بازار وارد كرد به گونه اي كه قيمت پنبه خارجي در كشور به اندازه‌اي گران شد كه خريد آن براي واحدهاي ريسندگي توجيه ندارد.
عضو انجمن صنايع نساجي ايران اضافه كرد: واحدهاي ريسندگي كشور به دليل استفاده از پنبه هاي مرغوب وارداتي از ازبكستان مي توانند با نخ هاي وارداتي هندي رقابت كنند اما با توجه به محدوديت ايجاد شده و همچنين پايين بودن كيفيت پنبه‌هاي توليد داخل، تا زماني كه واردات پنبه ازبك به كشور از سر گرفته نشود‌، شاهد افت كيفي منسوجات ايراني و كاهش توان رقابت‌پذيري آنها با نخ‌هاي وارداتي خواهيم بود.
وي گفت: دولت براي بهبود اين وضع مجوز واردات مقطعي واردات پنبه را پاكستان را صادر كرد اما كيفيت پنبه اين كشور به مراتب پايين‌تر از پنبه ازبكستان است؛ همچنين به‌دليل خشكسالي در پاكستان، كشت پنبه اين كشور نيز به شدت افت كرده و به واردات پنبه روي آورده است.
يراقي يادآوري كرد واردات پنبه از برخي كشورها مانند آمريكا، تركيه و مصر به دليل وجود آفت‌هاي گياهي مانند كرم سرخ ممنوع است اما هيچگاه درصد صدماتي كه اين آفت‌ها به پنبه وارد مي‌كنند مشخص نمي‌شود.
وي ادامه داد: تركيه به عنوان يكي از بزرگ‌ترين توليدكنندگان منسوجات دنيا، پنبه‌هاي مرغوب و بسيار باكيفيتي از آمريكا وارد مي‌كند؛ حجم توليد ساليانه پنبه در آمريكا يك ميليون تن است و پنبه آن يكي از تميزترين پنبه‌هاي موجود در دنيا به شمار مي‌آيد.
به گفته وي،‌يكي از صنعتگران نساجي به‌صورت موردي پنبه آمريكا را از طريق تركيه تهيه كرد اما در گمرك ايران به‌ بهانه وجود آفت، با ترخيص آن موافقت نشد و كل محموله با زيان سنگين به فروشنده برگردانده شد.
عضو انجمن صنايع نساجي ايران اضافه كرد: به دنبال سياستگذاري نادرست وزارت‌ صنعت و وزارت جهاد كشاورزي در اين زمينه، صدمات جبران ناپذيري به صنعت نساجي وارد شده است و اين روند فقط به افزايش واردات نخ منتهي مي‌شود.
يراقي پيشنهاد كرد در كنار صدور مجوز واردات پنبه از ازبكستان، اجازه واردات از كشورهاي پنبه‌خيز و داراي كيفيت بالا صادر شود تا رفع نياز واحدهاي نساجي به ماده اوليه به يك كشور محدود نشود.
به گزارش ايرنا، بر اساس اعلام دفتر مطالعات آماري و راهبردي انجمن صنايع نساجي و آمار گمرك جمهوري اسلامي ايران كل صادرات صنايع نساجي كشور با احتساب رنگ، ماشين آلات و فرش دستباف در سه ماه نخست امسال 65 ميليون و 213 هزار دلار بود كه در همسنجي با مدت مشابه پارسال رشد 19 درصدي داشت.
همچنين صادرات محصولات صنايع نساجي بدون احتساب رنگ، ماشين‌آلات و فرش دستباف در سه ماه نخست امسال هفت ميليون و 142 هزار دلار بود كه در مقايسه با مدت مشابه پارسال 14 درصد افزايش يافت.
بر اساس آمار گمرك جمهوري اسلامي ايران در سه ماه نخست سال 1395 كل واردات نساجي كشور با احتساب ماشين‌آلات و رنگ با افت 14 درصدي يك ميليون و 348 هزار دلار بود.
در سه ماه نخست امسال، ارزش واردات انواع الياف 9 ميليون و 760 هزار دلار بود كه در مقايسه با واردات ساير محصولات نساجي در رتبه نخست قرار گرفت. در رتبه بعدي واردات پارچه به ارزش 9 ميليون و 740 هزار دلار قرار دارد.
واردات الياف و پارچه نسبت به مدت مشابه پارسال به ترتيب افت 24 درصدي و رشد 24 درصدي داشت.
واردات نخ به ارزش هشت ميليون و 570 هزار دلار پس از الياف و پارچه بيشترين واردات را در ميان محصولات نساجي داشت اما مقدار آن نسبت به سه ماهه نخست سال 1394 افت سه درصدي را تجربه كرد.
اقتصام**9189**1961
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد