۷ مرداد ۱۳۹۵، ۶:۲۴
کد خبر: 82167106
T T
۰ نفر
مقام چینی: طرح احیای جاده ابریشم نماد تعامل فرهنگی است

پكن - ایرنا - یك مقام ارشد حزب كمونیست چین با اشاره به طرح رئیس جمهوری این كشور برای احیای جاده ابریشم گفت كه مهمترین هدف این طرح «ایجاد تعامل فرهنگی» میان ملت‌هاست.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «لیو یو شان» عضو كمیته دفتر سیاسی حزب كمونیست چین كه یكی از هفت مقام عالی سیاسی این حزب محسوب می شود، در دیدار خود با نمایندگان رسانه های خارجی كه در محل تالار بزرگ خلق انجام شد، به تشریح اهمیت طرح پیشنهادی رئیس جمهوری چین موسوم به «یك كمربند - یك جاده» پرداخت.
گفتنی است، حضور نمایندگان رسانه های خارجی از جمله ایران در شهر پكن كه تعداد آنها 212 نفر اعلام شده، به منظور شركت در همایش مطبوعاتی طرح احیای جاده ابریشم به میزبانی روزنامه «مردم» مهمترین ارگان حزب حاكم چین صورت گرفته است.
«لیو» همچنین در ادامه سخنان خود به اوضاع نابسامان كنونی جهان اشاره كرد و گفت كه مردم جنگ نمی خواهند بلكه آنها خواهان صلح و پیشرفت هستند و طرح احیای جاده ابریشم به تحقق این آرزو كمك می كند.
وی با اشاره به برخی گمانه زنی ها درباره هدف واقعی چین از طرح احیای جاده ابریشم گفت: این كه می گویند چین با این طرح قصد سلطه بر جهانه را دارد، یك بدفهمی است. این طرح به نفع همه است.
این مقام چینی یادآور شد كه طرح احیای جاده ابریشم كه كشورهای آسیا، اروپا و آفریقا را به هم متصل می كند در واقع همسو با ایده جهانی شدن قرار داشته و به تحقق آن كمك می كند.
«لیو» اظهار داشت: دنیای امروز یك دهكده جهانی است كه همه ما در آن به هم وابسته ایم و نیازمند آنیم كه به گسترش جهانی شدن كمك كنیم.
عضو كمیته دفتر سیاسی حزب كمونیست چین همچنین در این دیدار كه شامگاه چهارشنبه صورت گرفت، ضمن مخالفت با نظریه «برخورد تمدن ها» كه به وسیله ساموئل هانتینگتون مطرح شد، گفت كه جهان امروز بسیار متنوع است.
وی در پایان یادآور شد كه مشكل جهان امروز فرهنگی نیست بلكه نداشتن تعامل فرهنگی است و طرح احیای جاده ابریشم نماد ایجاد چنین تعاملی محسوب می شود.
همایش مطبوعاتی طرح احیای جاده ابریشم روز سه شنبه با حضور حضور شماری از مسئولان و صاحبان امور رسانه از كشورهای مختلف از جمله ایران با پیام رییس جمهوری چین در شهر پكن گشایش یافت و شركت كنندگان در طول مدت برگزاری این همایش در خصوص اهمیت نقش رسانه ها در پیشبرد طرح مذكور با یكدیگر به تبادل نظر پرداختند.
سال 2013 میلادی بود كه «شی جین پینگ» رییس جمهوری چین طرح ایجاد كمربند اقتصادی جاده ابریشم را با همكاری كشورهای آسیای مركزی اعلام كرد تا به طور بالقوه سه میلیارد نفر جمعیت وارد یك بازار تجاری جدید و البته گسترده شوند.
این طرح كه به «یك كمربند - یك جاده» معروف شده، علاوه بر كشورهای آسیای مركزی، اروپا و آفریقا را هم شامل می شود.
چین حتی به واسطه اهمیت این طرح، یك صندوق با بودجه 40 میلیارد دلار برای این كار تخصیص داده و قصد دارد با ارائه كمك های مالی مورد نیاز به كشورهای حاشیه جاده ابریشم زمینی و آبی، نخستین گام را در این مسیر بردارد.
این كشور فقط در هفت ماه اول سال 2015، بالغ بر 8 میلیارد و 590 میلیون دلار در 48 كشور اطراف این جاده سرمایه گذاری كرده است كه در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 30 درصد افزایش داشته است.
آساق**1394**1597

سرخط اخبار جهان