۶ مرداد ۱۳۹۵، ۱۷:۴۳
کد خبر: 82166668
T T
۰ نفر
صالحي اميري: براي بحران هويت جوانان به شدت نگرانيم

تهران- ايرنا- رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي بزرگترين چالش آموزش و پرورش را خلاقيت دانست و گفت: آيا آموزش و پرورش توانسته است اين طوفان مغزي را در جامعه به راه اندازد؟

به گزارش گروه فرهنگي ايرنا از سازمان اسناد و كتابخانه ملي، رضا صالحي اميري در سيزدهمين بزم انديشه سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي، با عنوان «آموزش و پرورش و تحولات دهه چهارم به اهميت تحولات اجتماعي جوامع امروز بخصوص در ايران اشاره كرد.
وي در اين سخنان كه سه شنبه ايراد شد افزود: اين كشور به مقصد و مقصودش نخواهد رسيد، مگر اينكه ريل قطار توسعه در جامعه تغيير كند و نقطه آغازين اين ريل، آموزش و پرورش است.
مشاور رييس جمهوري با بيان اينكه از اين منظر به آموزش و پرورش نگاه مي‌كنيم و رويكرد ما رويكرد تبليغي و تاييدي نيست، ادامه داد: آموزش و پرورش بايد از آموزش و پرورش مونولوگ به آموزش و پرورش ديالوگ تغيير كند، وگرنه تغييري در جامعه ايجاد نخواهد شد.
وي اضافه كرد: جامعه ايران در شرايط پيچيده‌اي به سر مي‌برد و همزمان چند تحول را طي مي‌كند كه بخشي از آن تحول فرهنگي است.
صالحي اميري تاكيد كرد: جامعه از سنت عبور كرده اما به مدرنيسم نرسيده و نتيجه آن براي نسل جوان ما چيزي جز سرگشتگي نيست از اين رو درباره سرگشتگي يعني بحران هويت به شدت نگران هستيم زيرا نمي‌دانيم چگونه مي‌توان جوان سرگشته را هدايت كرد و هنوز نمي‌دانيم مقصدمان كجاست.
رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي درباره راه برونرفت از اين سرگشتگي فرهنگي اظهار داشت: بايد در اين سير تحول يك مسير را انتخاب و روي آن تمركز كنيم، طي سالهاي بعد از انقلاب، ابتدا گفتمان ارزش‌ها را در دوره اول پشت سرگذاشتيم سپس در دوره دوم به گفتمان توسعه و سازندگي رسيديم.
به گفته وي، در دوره سوم گفتمان توسعه سياسي مطرح و در دوره چهارم، گفتمان عدالت اجتماعي و حالا شعار اعتدال مطرح است.
مشاور رئيس جمهوري با طرح اين پرسش كه چارچوب اين نظريه‌ها چيست، عرض، طول، اجزا و اضلاع آنها كدام است، عنوان كرد: اينجاست كه دچار ابهام مي‌شويم و اينكه آموزش و پرورش بايد ذيل كدام گفتمان شكل بگيرد.
وي با اشاره به آموزش و پرورش به عنوان مبدأ تحولات اجتماعي تصريح كرد: آموزش و پرورش نيازمند يك چارچوب مشخص است تا بر اساس آن حركت كند، تغيير دولتها نبايد در آموزش و پرورش تاثيري داشته باشد، آيا در حال حاضر اين طور است؟
صالحي اميري ادامه داد: آموزش و پرورشي كه در فرايند حركت خود پويايي و خلاقيت نشان ندهد، منجمد خواهد شد و انجماد فرهنگي مهمترين چالش آموزش و پرورش است.
رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي توضيح داد: انجماد يعني در گذشته ماندن و به آنچه داريم اكتفا كردن،بزرگترين چالش آموزش و پرورش را خلاقيت مي دانم. آيا آموزش و پرورش توانسته است اين خلاقيت را ايجاد كند و اين طوفان مغزي را در جامعه به راه بيندازد؟
وي با تاكيد بر اينكه هيچ راهي براي پيشرفت وجود ندارد جز اينكه از آموزش و پرورش شروع كنيم، گفت: سازمان پژوهش بايد در آموزش و پرورش نقطه اصلي تحول باشد، آموزش و پرورش پژوهشگر، خلاق و پرسشگر مي‌تواند به نيازهاي جامعه امروز پاسخ دهد.
صالحي اميري با اشاره به شبكه‌هاي اجتماعي به عنوان رقيب آموزش و پرورش در امر تربيت در جامعه امروز ايران تاكيد كرد: در تحولات اجتماعي خانواده، رسالت آموزش، جامعه پذيري و تربيت نسل جوان را به آموزش و پرورش واگذار كرد.
به گفته وي، آموزش و پرورش نتوانسته پاسخگوي اين نيازها باشد و اين رسالت را به گروه همسالان و جامعه سپرد و آنها هم در نهايت آن را به شبكه‌هاي اجتماعي واگذار كردند.
مشاور رئيس جمهوري گفت: در چنين شرايطي بايد بحث جديدي را آغاز كنيم و آن ايجاد فضاي امن براي پژوهشگران آموزش و پرورش براي ايجاد طوفان مغزي است.
صالحي اميري با بيان اينكه تدبير بعد از تغيير مثل نوشدارو بعد از مرگ سهراب است، افزود: آنچه از آموزش و پرورش انتظار مي‌رود تدبير قبل از تغيير است، آموزش و پرورش بايد مديريت تحولات اجتماعي را بر عهده داشته باشد، اگر آموزش و پرورش ما تدابيرش قبل از تغييرات بود ما با اين وضعيت اعتياد، طلاق و آسيب‌هاي اجتماعي مختلف مواجه نبوديم.
صالحي اميري با اشاره به افزايش بسياري از آسيب‌هاي اجتماعي در دهه اخير تصريح كرد: مباني اعتقادي جامعه ما تغيير بنيادي نكرده بلكه ما در حوزه مناسك دچار مشكل هستيم، تهديد را نبايد متوجه بنيادهاي معرفتي كنيم و مناسك بايد تغيير كنند.
وي ادامه داد: جنبش‌هاي اجتماعي از جمله جنبش زنان، جنبش معلمان، جنبش‌هاي مذهبي، جنبش زيست محيطي، جنبش كارگري و روشنفكري در ايران جدي شده و مسئله اول نسل جديد آزادي‌هاي اجتماعي خواهد بود كه اگر درست هدايت نشوند، تخريبگر خواهند شد.
وي با اشاره به اينكه معلمان از گروه‌هاي مرجع جامعه هستند كه در اين چند دهه تغيير نكرده‌اند، اضافه كرد: اگر رئيس جمهور يا وزير بخواهند حرفشان را به فرزندان جامعه انتقال دهند بايد از معلمان كمك بگيرند.
فراهنگ**1880**1823
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ