۵ مرداد ۱۳۹۵، ۱۹:۵۱
کد خبر: 82165308
T T
۰ نفر

سیمان و خشكبار ایران در راه استراخان روسیه

۵ مرداد ۱۳۹۵، ۱۹:۵۱
کد خبر: 82165308
سیمان و خشكبار ایران در راه استراخان روسیه

مسكو - استراخان - ایرنا - استاندار استراخان روسیه با تاكید بر اینكه در ساختار بازرگانی و اقتصادی این استان توسعه همكاری های تجاری و بازرگانی با ایران در اولویت قرار دارد، از رفع موانع صادرات سیمان به این استان كه در ساحل شمال غربی دریای خزر قرار دارد، خبر داد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، الكساندر ژیلكین امروز (سه شنبه) در نشست مشترك تجاری ایران و روسیه در گراند هتل آستراخان ضمن مهم خواندن حضور هیات جمهوری اسلامی به ریاست محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و شركت مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی در مسكو در اجلاس مشترك، گفت: مذاكرات امروز با رییس ایرانی كمیسیون همكاری های دو كشور و توافق برای توسعه فراگیر همكاری ها، نشانه وجود توانمندی های فراوان در این حوزه است.
مقام روسی با بیان اینكه روابط تجاری نوین ایران و آستراخان 20 ساله شده است، افزود: در چند سال گذشته شاهد افزایش صادرات و مبادلات تجاری و افزایش تعداد شركت های ایرانی در استان آستراخان بودیم و اكنون هم در صددیم اندك ركود ایجاد شده كنونی را به جهش تیدیل كنیم.
وی تصریح كرد: شرایط سیاسی و اقتصادی حاكم بر دو كشور به توسعه روابط استان آستراخان و ایران كمك خواهد كرد و موجب رشد و توسعه روابط دو كشور نیز می شود.
استاندار استراخان تاكید كرد: مسئولان این استان همه تلاش خود را برای حل مشكلات موجود از جمله حضور ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و همچنین ایجاد امكانات گمركی انجام خواهند داد.
ژیلكین بیان كرد: هم اینك تعرفه های گمركی صادرات بخشی از كالاهای ایرانی بویژه گردو و خشكبار به صفر رسیده است و امید می رود واردات این كالاها در آینده نزدیك افزایش یابد.
وی همچنین از صدور نخستین گواهی مخصوص واردات سیمان از ایران به استاناآستراخان در ماه جاری میلادی خبر داد و خاطرنشان كرد كه به زودی مشكل در این عرصه برطرف می شود
مقام روسی در ادامه توافق انجام شده دو كشور برای ایجاد گذرگاه سبز گمركی را زمینه افزایش حجم روابط اقتصادی در آینده برشمرد.
به گفته وی، ایجاد امكان حمل و نقل كانتینری محصولات با فسادپذیری بالا، توافق با راه آهن روسیه برای حمل این محصولات به مسكو و فرآوری مشاركتی روزانه پنج تا شش هزار تن كالا از جمله اقدام های انجام شده برای تسهیل واردات محصولات كشاورزی از ایران است.
ژیلكین همچنین گفت وگوها و نشست های چهار روزه هیات تجاری آستراخان در ایران را بسیار سازنده برشمرد كه به زودی آثار بازرگانی آن آشكار خواهد شد.
هیات 45 نفری روسی به ریاست استاندار استراخان در جریان این سفر كه دیشب پایان یافت برای توسعه روابط و همكاری های اقتصادی نشست هایی را با مقام های استان مازندران برگزار كرد و در تهران نیز در اجلاس توسعه همكاری های اقتصادی دو كشور شركت كرد.
شهر بندری آستراخان به دلیل قرار داشتن در دهانه ورودی رودخانه ولگا به دریای خزر، یك شاهراه آبی و زمینی بشمار می آید و در زمان حاضر این منطقه با فعالیت بیش از 200 شركت ایرانی به كانون تمركز اقدام های بازرگانی و اقتصادی ایرانیان در جنوب روسیه تبدیل شده است.
براساس آمارهای در دسترس كه آخرین گزارش آن مربوط به سال 2012 است حدود 39 درصد مبادلات بازرگانی خارجی استان آستراخان روسیه با جمهوری اسلامی ایران انجام گرفته است.
براساس برنامه اعلام شده، واعظی فردا (چهارشنبه) با خانم ورونیكا نیكشینا وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا در باره گسترش همكاری ها و بررسی روند مذاكره پیمان تجارت آزاد بین ایران و این اتحادیه دیدار و گفت وگو خواهد كرد.
اتحادیه اقتصادی اورآسیا با جمعیتی بیش از 180 میلیون نفر دربرگیرنده پنج كشور روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان است كه بیش از 20 میلیون كیلومتر مربع مساحت دارند و با توجه به نزدیكی جغرافیایی، بازار بزرگی برای صادرات كالاهای ایرانی به شمار می روند و برقراری تجارت آزاد نیز می تواند فرصت های زیاد همه جانبه ای را برای بخش خصوصی ایران و كشورهای عضو این اتحادیه ایجاد كند.
بنا به اعلام بخش دیپلماسی رسانه ای سفارت ایران در روسیه، دیدار با نیكلای نیكیفروف وزیر ارتباطات و رسانه های جمعی، دنیس مانتوروف وزیر صنعت تجارت و مذاكرات با الكساندر نوواك وزیر انرژی روسیه همتای واعظی به عنوان رییس روسی كمیسیون دائمی همكاری های اقتصادی دو كشور كه با حضور سنایی سفیر ایران در مسكو انجام خواهد شد، نیز از دیگر برنامه های مذاكرات وزیر ارتباطات برای توسعه هر چه بیشتر روابط دو جانبه بشمار می رود.
اسدالله عسگراولادی رییس اتاق بازرگانی بازرگانی ایران و روسیه، اصغر عبدالله پور رئیس هیات مدیره و مدیرعامل هواپیمایی تابان و وحید ازوجی معاون توسعه مدیریت و منایع سازمان هواپیمایی از جمله اعضای هیات ایرانی در سفر به روسیه هستند.
اروپام ** اقتصام** 3065 **391

سرخط اخبار جهان