۲۷ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۲۳
کد خبر: 82152079
T T
۰ نفر
عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس: عملكرد دولت در بخش تولید مثبت است

مشهد – ایرنا- عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: عملكرد دولت در حوزه اقتصاد بویژه بخش تولید مثبت و رضایت بخش است.

به گزارش ایرنا حمید گرمابی شنبه شب در آیین گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن در مشهد افزود: در یك سالی كه از تصویب برجام می گذرد، اگر بخواهیم منصفانه قضاوت كنیم، شرایط اقتصادی كشور بهتر و فضای مطلوبی برای رونق تولید ایجاد شده است.
وی بیان كرد: بعد از برجام حدود سه میلیارد دلار سرمایه خارجی وارد كشور شده و رتبه ایران در فضای كسب و كار در بین 189 كشور دنیا از رتبه 152 به 118 و در رقابت پذیری جهانی از رتبه 83 به 74 رسیده است.
وی اظهار كرد: امسال كشور به رشد اقتصادی 4 درصد دست یافته كه 3.5 درصد از این رشد مربوط به بخش صادرات نفتی و نیم درصد مربوط به بخش تولید می شود با این حال در شرایط ركود فعلی، این میزان رشد اندك نیز قابل دفاع است.
نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی گفت: صادرات نفت نیز در 2 سال گذشته رشد قابل توجهی داشته كه این مهم از ثمرات برجام است.
گرمابی با بیان اینكه با این حال هنوز كاستی هایی در بخش اقتصاد كشور وجود دارد، افزود: مالیات بر ارزش افزوده از مشكلات بخش تولید است، چرا كه در همه دنیا این مالیات از مصرف كننده گرفته می شود اما در ایران به دلیل كامل نشدن زیرساخت های لازم، تولیدكننده این نوع مالیات را پرداخت می كند.
وی بالا بودن نرخ بهره تسهیلات بانكی برای بخش تولید، ركود در اقتصاد، حجم بالای قاچاق كالا، منطقی نبودن نرخ تعرفه واردات كالا، دولتی بودن اقتصاد، واقعی نبودن نرخ ارز و بیكاری قشر تحصیل كرده را از مشكلات مهم اقتصاد كشور برشمرد.
این نماینده مجلس گفت: سالانه 1.2 میلیون نفر به جمعیت بیكاران كشور افزوده می شود كه سهم جوانان تحصیل كرده در این بخش بسیار زیاد است لذا می توان با احیای واحدهای تولیدی و كمك به بالا بردن ظرفیت تولید آن، از حجم افراد بیكار كاست.
گرمابی افزود: بودجه امسال كشور 978 هزار میلیارد تومان است كه یك سوم از آن سهم بودجه عمومی و دو سوم سهم شركتهای دولتی است اما از این بودجه كمتر از 10 درصد به بخش عمرانی تعلق دارد.
وی تاكید كرد: باید سهم بودجه های عمرانی از بودجه كل كشور به 30 درصد برسد، در این صورت می توان امید به خروج اقتصاد از ركود داشت.
وی اظهار كرد: براساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت 26 هزار واحد تولیدی در كشور در سایت بهین یاب برای دریافت تسهیلات ثبت نام كرده اند كه از این تعداد تاكنون مشكل 300 واحد رفع شده لذا لازم است رسیدگی به واحدها در این سامانه سرعت گیرد.
وی افزود: 37 درصد از تولید ناخالص ملی كشور مربوط به وزارت صنعت است كه رقم قابل توجهی است لذا انتظار می رود وزارت صنعت در حوزه اقتصاد فعال تر عمل كرده و بخش تولید را رونق دهد.
7489/5132

سرخط اخبار استان‌ها