۲۴ تیر ۱۳۹۵، ۱۰:۴۴
کد خبر: 82148623
T T
۰ نفر
همه طرح های ضدبرجام در كنگره آمریكا / اوباما: وتو می كنیم

تهران – ایرنا – طرح ممنوعیت خرید آب سنگین از ایران، در حالی بامداد امروزدر مجلس نمایندگان آمریكا تصویب شد كه قانونگذاران امریكایی طرح های دیگری هم برای اخلال در برجام تهیه كرده اند، اما 'باراك اوباما' رئیس جمهوری آمریكا گفته است كه هیچ یك از آنها را امضا نخواهد كرد.

مجلس نمایندگان آمریكا بامداد پنجشنبه به وقت تهران طرحی را با 249 رای موافق در برابر 176 رای مخالف تصویب كرد تا دولت آمریكا از خرید آب سنگین از ایران منع شود.
این طرح را كه 'مایك پومپیو' (Mike Pompeo) نماینده كانزاس تهیه كرده بود، اكنون باید برای تصویب به مجلس دیگر آمریكا (سنا) برود و پس از آن تنها زمانی تبدیل به قانون خواهد شد كه رئیس جمهوری آن را امضا كند.
این در حالی است كه پیشنهادی مشابه همین طرح، دو ماه پیش در سنای آمریكا نیز مطرح شد و رای نیاورد.
از سوی دیگر، كاخ سفید دوشنبه این هفته با انتشار بیانیه ای از تصمیم رئیس جمهوری برای وتوی طرح یادشده خبر داد.
وتوی رئیس جمهوری تنها زمانی باطل خواهد شد كه دو سوم از اعضای هر دو مجلس آمریكا، دوباره به آن طرح رای دهند. با توجه به تركیب نمایندگان كنگره، بسیار بعید است كه حزب مخالف دولت (جمهوریخواه) بتواند به چنین رائی دست یابد.
از همه جالبتر آنكه توافق برای خرید 32 تن آب سنگین ایران به ارزش 8.6 میلیون دلار، در آوریل امسال (سه ماه پیش) اعلام شد و قرار است این محموله در هفته های آینده به آمریكا برسد و در آزمایشگاه ملی اوك ریج در ایالت تنسی ذخیره و سپس فروخته شود. بنابراین، طرح مجلس نمایندگان با فرض تصویب نهایی، تاثیری در اجرای توافق نخواهد داشت.
اما این طرح ، تنها طرحِ حزب مخالف دولت در مجلس نمایندگان آمریكا نیست. 'ادوارد رویس' نماینده دیگر حزب جمهوریخواه از ایالت كالیفرنیا نیز بر اساس طرح دیگری، پیشنهاد داده است هرگونه تراكنش مالی با نهادها و حتی افراد ایرانی برای مدت محدودی متوقف شود. 'زمان محدود' در طرح ادوارد رویس، تا هنگامی است كه رئیس جمهوری آمریكا بتواند گواهی دهد كه اتهام های همیشگی واشنگتن علیه ایران دیگر مصداق ندارد.
طرح سوم كه ملغمه ای بامزه از همه طرح های ضدایرانیِ كنگره است را 'كوین مك كارتی' نماینده جمهوریخواه كالیفرنیا پیشنهاد داده است. در طرح او، همه شعارهای سیاسی از حقوق بشر تا برنامه موشكی و اتهام تروریسم، از تحریم رئیس جمهوری ایران تا تحریم سپاه پاسداران و حتی تحریم یكی از شركت های هواپیمایی ایرانی قید شده است. در همین طرح، از رادیو و تلوزیون های فارسی زبان وابسته به دولت آمریكا خواسته شده است كه برنامه هایشان را گسترش دهند و از وزارت خارجه آمریكا خواسته شده است تا به افراد خاصی در ایران كمك كند.
افزون بر مجلس نمایندگان، یك طرح ضدایرانی هم در سنای آمریكا در حال بررسی است. سناتورها 'باب كوركر' و 'ماركو روبیو' از حزب جمهوریخواه و 'رابرت مِنِندِز' و 'جو مانچین' از حزب دموكرات، طرحی را برای تحریم موشكی ایران و صادرات یا واردات سلاح های متعارف در ایران آماده كرده اند.
دلیل این همه تلاش از سوی برخی نمایندگان كنگره آمریكا، علاوه بر خصومت دیرینه میان دو كشور، نزدیك بودن انتخابات سراسری در آمریكا است. سه شنبه 8 نوامبر (18 آبان) كه انتخابات ریاست جمهوری آمریكا برگزار می شود، 'هیلاری كلینتون' نامزد احتمالی حزب حاكم (دموكرات) احتمالا از توافق هسته ای با ایران به عنوان یك دستاورد دیپلماسی برای حزب خود یاد خواهد كرد. مخالفانِ توافق كه عمدتا اعضای حزب جمهوریخواه هستند، می كوشند تا به هر وسیله ای این برگ برنده را از هیلاری كلینتون بگیرند. در همین روز (18 آبان)، انتخابات برای هر 435 كرسی مجلس نمایندگان و 33 كرسی از 100 كرسی سنا نیز برگزار خواهد شد. ارائه طرح های متفاوت از دولت، فرصتی برای نمایش اقتدار و ابتكار نمایندگان كنونی است؛ اگرچه چشم اندازه تصویب بیشتر این طرح ها روشن نیست.
هر طرحی در یكی از دو مجلسِ آمریكا باید به تصویب مجلس دیگر و به امضای رئیس جمهوری برسد و با شرایط كنونی، چنانكه بالاتر گفته شد، بعید است هیچ طرحی كه ناقض برجام باشد فعلا بتواند ره به جایی ببرد. با این همه، چنانكه مقام های ایرانی بارها گفته اند، ایران حسن اجرای تعهدات طرف مقابل در برجام را بادقت زیرنظر خواهد داشت و برای هر سناریوی احتمالی، آمادگی لازم وجود دارد.
زمان رضاخانی
اروپام**9163**1579

سرخط اخبار سیاست خارجی