۲۰ تیر ۱۳۹۵، ۱۶:۲۸
کد خبر: 82143284
T T
۰ نفر
سردار مومنی: رفتار مهارتی ماموران   نیروی انتظامی ارتقاء می یابد

اصفهان - ایرنا - جانشین فرمانده نیروی انتظامی كشور گفت: با آموزش های لازم در 'قرارگاه ارتقاء آموزش'، رفتارهای مهارتی ماموران ناجا ارتقاء می یابد.

به گزارش ایرنا، سردار اسكندر مؤمنی روز یكشنبه در جمع خبرنگاران در ستاد فرماندهی ناجا استان اصفهان در پاسخ به این پرسش كه آیا ماموران طرح امنیت اخلاقی ناجا از شاخص های لازم اخلاقی و حرفه ای برخوردارند، گفت: ماموریت ها در نیروی انتظامی تخصصی است و هر پلیس بنا بر فعالیت كاری خود از تخصص لازم سود می برد.
وی اضافه كرد: ماموران نیروی انتظامی در قرارگاه آموزش تحت برنامه های آموزش مرتبط با حوزه كاری خود قرار می گیرند.
مؤمنی تصریح كرد: با این وجود ماموران نیروی انتظامی هرچه آموزش دیده باشند بازهم بی نیاز از آموزش نیستند.
جانشین فرمانده ناجا كشور گفت: ماموریت های ناجا در حوزه امنیت اخلاقی و امنیت اجتماعی تعطیل نشده، تغییر نیافته و به حاشیه نرفته است و ادامه دارد و این موضوع امسال نیز دنبال می شود.
وی تصریح كرد: در هر موضوعی واكنش هایی وجود دارد، اما نیروی انتظامی قانون را اجرا می كند و بر اساس قانون یكی از وظایف ناجا، موضوع امنیت اخلاقی و اجتماعی است.
مؤمنی گفت: در همه جرائم، تمركز نیروی انتظامی بر روی علتها و جرائم سازمان یافته و باندی است.
وی تصریح كرد: اولویت های ماموریتی نیروی انتظامی در سال جاری مشخص و سه قرارگاه 'قاچاق كالا و ارز'، 'قرارگاه آموزش' و 'قرارگاه مقابله با سرقت' در نیروی انتظامی راه اندازی شده است.
جانشین فرمانده نیروی انتظامی افزود: قرارگاه قاچاق كالا و ارز از تمام ظرفیت مرزبانی، پلیس مرزی، پلیس آگاهی، پلیس امنیت و پلیس پیشگیری استفاده می كند تا بتواند در راه كاهش قاچاق گام بردارد.
مومنی اضافه كرد: كاهش قاچاق كالا به تولید داخلی و افزایش اشتغال كمك شایانی می كند.
مؤمنی افزود: از ظرفیت ها و قابلیت های بیرون از نیروی انتظامی نیز برای تقویت این قرارگاه استفاده می شود.
وی در باره قرارگاه مقابله با سرقت نیز تصریح كرد: این قرارگاه نیز افزایش میزان كشفیات و كاهش سرقت ها را دنبال می كند.
جانشین فرمانده ناجا كشور اظهار كرد: راه اندازی این قرارگاه از مطالبات مردم بود تا موضوع اموال سرقتی بهتر پیگیری شود.
مؤمنی با بیان اینكه ایران در جایی واقع است كه ناامنی در اطراف آن موج می زند، خاطرنشان كرد: با این وجود با فعالیت پلیس و مشاركت مردم، شاخصهای امنیتی چه در جرائم خرد و چه در جرائم كلان در سه ماه نخست امسال در كشور نسبت به پارسال بهبود پیدا كرده است.
وی گفت: 200 تُن مواد مخدر در سال 94 كشف شد كه این رقم نسبت به سال قبل از آن 14 درصد افزایش داشت.
جانشین فرمانده ناجا كشور اظهار كرد: در موضوع مواد مخدر تمركز ناجا روی باندهای بزرگ و سازمان یافته متمركز است.
وی افزود: 75 درصد از مواد مخدر در مرز شرقی و پنج استان حاشیه ای كشور كشف می شود.
وی با اشاره به كاهش جرائم خشن نسبت به سال قبل گفت: آمار نشان می دهد كه امسال آمار قتل 9 درصد و سرقت مسلحانه 10 درصد كاهش اما سرقت مغازه ها 7 درصد افزایش یافته است.
مؤمنی افزود: در ماه مبارك رمضان نسبت به پارسال میزان جرائم كاهش داشت و میزان قتل 33 درصد كمتر از سال قبل بود.
جانشین فرمانده ناجا كشور تصریح كرد: در مجموع كل جرائم خشن نسبت به سال قبل 2 درصد كاهش داشته است.
مؤمنی خاطرنشان كرد: در سال 84 و 85 حدود هفت میلیون خودرو در كشور وجود داشت و سالانه 28 هزار نفر در سوانح جاده های كشته می شدند اما در سال 94 با وجود 18 میلیون خودرو، میزان كشته های جاده ای 16 هزار نفر بود.
به گفته وی، در سال 90 بدلیل وضع قوانین با محوریت جرائم رانندگی، میزان جرائم كاهش چشمگیر 10 درصدی داشت در حالی كه این میزان در بقیه سال ها حدود 3 تا 4 درصد بود.
مؤمنی، همكاری مردم، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی خوب رسانه ها و وضع قوانین پیشگیرانه را از دلایل كاهش این آمار برشمرد.
جانشین فرمانده ناجا كشور در باره یكطرفه شدن محورهای شمالی و ضایع شدن حق هموطنان استان های شمالی برای مسافرت گفت: برخی جاده های شمالی بویژه جاده چالوس به هیچ وجه گنجایش این حجم خودرو را ندارد، البته هیچ راه گریزی برای یكطرفه كردن جاده هم نیست.
وی اضافه كرد: این جاده حدود 80 سال قبل احداث شده و در آن زمان شاید به اندازه انگشتان دست هم خودرو از آن عبور نمی كرد، اما اكنون در ایام تعطیل 50 هزار خودرو از این محور عبور می كند.
وی ادامه داد: اگر طول و عرض این تعداد خودرو را محاسبه كنیم می بینیم عدد بسیار بزرگی به دست می آید و نشانگر عدم گنجایش این جاده است.
جانشین فرمانده ناجا كشور، تسریع در احداث آزاد راه شمال و ساماندهی تعطیلات را بعنوان دو پیشنهاد ناجا برای برون رفت از این مشكل مطرح كرد.
مؤمنی با اشاره به اینكه در تعطیلات عید فطر امسال بدلیل تعطیلی مدارس و دانشگاه ها همه قصد سفر داشتند، افزود: تعداد روزهای تعطیل در كشور كم نیست و چنانچه این روزها ساماندهی و این امكان برای مردم ایجاد شود تا بتوانند هر هفته به سفر بروند، نظام توزیع سفر نیز سر و سامان می یابد.
وی اضافه كرد: از دولت و مجلس درخواست می شود تا با ساماندهی تعطیلات، بتوان شاهد توزیع روزهای سفر در طول سال بود.
جانشین فرمانده ناجا كشور تصریح كرد: برخی اوقات حجم سفر به استان های اصفهان و فارس بیشتر از استانهای شمالی است، اما بدلیل ظرفیت های جاده ای، این مشكلات رخ نمی دهد.
وی در باره برنامه های ناجا در باره مواد مخدر گفت: ناجا از نقطه صفر مرزی تا شهرها با مواد مخدر مقابله می كند، همچنین مباحث درمانی این مقوله را دستگاه های مرتبط دنبال می كنند.
مؤمنی اضافه كرد: ایران در مسیر ترانزیت مواد مخدر قرار دارد و باید بیش از گدشته به موضوع پیشگیری توجه كرد و باید دانست كه قاچاق و مصرف مواد مخدر یك جُرم محسوب می شود و بازگشت فرد روی آورنده به مصرف مواد مخدر بسیار سخت است.
جانشین فرمانده ناجا كشور با بیان اینكه باید پذیرفت كه 'اعتیاد تا حدودی مسیری بی بازگشت تلقی می شود' تصریح كرد: درمان اعتیاد از بیماری های صعب العلاج محسوب می شود، بنابراین رویكرد پیشگیرانه با كمك رسانه ها و خانواده ها امری ضروری و مهم به شمار می رود.
وی افزود: موضوع جلوه های خیابانی معتادان نیز امسال همچون سال قبل در دستور ناجا قرار دارد.
مؤمنی تصریح كرد:'اجتماعی كردن مواد مخدر' از جمله برنامه های ناجا به شمار می رود تا همه دستگاه ها، نهادها و خانواده ها به كمك بیایند و به مقابله با آن برخیزند.
جانشین فرمانده نیروی انتظامی در پاسخ به سوال ایرنا مبنی بر دلیل سفر به اصفهان، گفت: با توجه به اولویت ‌های ناجا اعم از مبارزه با قاچاق كالا و ارز، مبارزه با سرقت، افزایش امنیت اجتماعی و اخلاقی، مبارزه با مواد مخدر و كاهش تصادفات، برای بررسی وضعیت عملكرد استان اصفهان در این شهر حضور یافته ایم.
مؤمنی ادامه داد: در جلسه ای با حضور معاونت ‌ها و پلیس‌ های تخصصی و همچنین فرماندهان انتظامی شهرستان‌ های استان، عملكرد سه‌ ماهه استان اصفهان ارزیابی و برای 9ماهه باقی مانده امسال تصمیمات لازم اتخاد می شود.
وی افزود: در مجموع شاخصهای امنیتی در استان اصفهان بهبود یافته است.
به گفته وی، استان اصفهان در زمینه تصادفات با كاهش 10 درصدی و در زمینه مواد مخدر با افزایش كشفیات روبرو بوده است.
ت / 6027/6020/1772

سرخط اخبار سیاست