تحقيقات تكميلي در خصوص انگيزه قتل محيط بانان هرمزگان ادامه دارد

بندرعباس- ايرنا- فرمانده انتظامي هرمزگان گفت: متهمان قتل دو محيط بان استان در بازجويي هاي پليسي به اين جرم اعتراف كردند و تحقيقات تكميلي درباره انگيزه آنان ادامه دارد.

به گزارش شنبه شب خبرنگار ايرنا، سردار عزيزالله ملكي در نشستي خبري با بيان اين مطلب اظهار داشت: نيروي انتظامي در جريان اين مساله با هماهنگي مسئولان قضايي استان با سرعت و جديت تمام وارد عمل شد .
وي با بيان اينكه تحقيقات براي شناسايي هويت ضاربان و دستگيري آنان در دستور كار پليس قرار گرفت ،افزود: با اقدام هاي فني و اطلاعاتي محل اختفاء دو قاتل اصلي در منطقه كوهستاني و سخت گذر قلات بالا شناسايي و در يك عمليات منسجم و پس از درگيري مسلحانه هردو متهم دستگير شدند.
سردار ملكي تصريح كرد: پيكر شهدا كه بر اثر اصابت گلوله هاي اسلحه جنگي از ناحيه سينه و سر به شهادت رسيده بودند با توجه به وضعيت جغرافيايي محل و صعب العبور بودن منطقه با تلاش فراوان به پزشكي قانوني منتقل شدند.
شهيدان محمد دهقاني و پرويز هرمزي دو محيط بان هرمزگاني بودند كه حدود ساعت 9 صبح پنجشنبه سوم تيرماه عازم منطقه گنو شده اند كه بر اساس گزارش دريافتي حدود ساعت 12ظهر در درگيري با شكارچيان در شكارگاه تنگه گچ و سياتك گنو كشته شدند تا شمار محيط باناني كه در راه دفاع از محيط زيست و حيات وحش كشور به ديار باقي شتافته‌اند، به 118 تن برسد.
اين دو محيط بان شجاع با مشاهده دو شكارچي غير مجاز ،خواستار ترك منطقه از سوي آنها مي گردند كه با تمرد و استنكاف شكارچيان مذكور مواجه مي شوند.
در نتيجه بي اعتنايي شكارچيان غيرمجاز به اخطارهاي مكرر محيط بانان و خودداري از ترك نمودن منطقه حفاظت شده و در نتيجه ايجاد درگيري لفظي ميان دو طرف، شكارچيان غير مجاز با شليك مستقيم به ناحيه سر و سينه محيط بانان ،آنان را به شهادت مي رسانند.
محمد دهقاني 35ساله و از نيروهاي پيماني با 12سال سابقه كار و پرويز هرمزي نيز 54ساله و از نيروهاي قراردادي با 23سال سابقه خدمت بوده است.
به گفته مسئولان قضايي استان هرمزگان ،قاتلين با يكديگر نسبت پدر و فرزندي داشته و در جريان ارتكاب جنايت ،مسلح به سلاح جنگي بوده اند.
شكارچيان غيرمجاز،پس از به شهادت رساندن اين محيط بانان، اسلحه،دوربين و ديگر وسايل محيط باني ايشان را به سرقت مي برند.
روابط عمومي اداره كل محيط زيست هرمزگان تاريخ برگزاري مراسم تشيع پيكر شهداي محيط بان اين استان را هفتم تيرماه مصادف با 21 رمضان اعلام كرد.
اين مراسم با حضور معصومه ابتكار معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست ، استاندار، مسئولان دستگاه هاي اجرايي ، سمن هاي زيست محيطي و ساير علاقمندان به طبيعت برگزار خواهد شد.
براساس اعلام اين سازمان، آيين تشيع پيكر شهداي محيط بان استان هرمزگان هفتم تيرماه از ساعت 30/8صبح ازمحل گلزار شهداي شهرستان بندرعباس برگزار مي شود.
پيكرهاي شهداي محيط بان پس از تشيع براي خاكسپاري به زادگاهشان، جزيره هرمز و روستاي سياهك شهرستان حاجي آباد انتقال مي يابد.
منطقه حفاظت شده گنو در فاصله 40 كيلومتري شمال غربي شهر بندرعباس واقع شده و بر دشت خليج فارس كه مرتفع ترين قله آن بنام 'نصيري' 2347 متر از سطح دريا ارتفاع دارد مسلط است.
اين منطقه حفاظت شده كه در حال حاضر بيش از 40 هزار هكتار وسعت دارد، در سال 1351 تاسيس شده است.
منطقه حفاظت شده گنو به دليل برخورداري از ويژگي هاي منحصر به فرد اقليمي، گياهي و جانوري، داراي درجه تنوع زيستي زياد و ارزش هاي بالاي حفاظتي در سطح جهاني است كه بر همين اساس، در سال 1355 به شبكه ذخيره گاه هاي زيست كره مسكون(MAB ) پيوست.
گنو به دليل آنكه منطقه اي گذرگاهي محسوب مي شود، از تنوع اقليمي و زيستي قابل توجهي برخوردار است از نظر حفظ تنوع گياهي مناطق مهم رويشي كشور، گونه هاي خاص و همين طور گونه هاي بومي بسيار حايز اهميت مي باشد.
از سوي ديگر، به دليل وجود چشمه هاي آب گرم و آب و هواي مطبوع به ويژه در ايام مختلف سال، از جمله تابستان تفرجگاهي پرطرفدار براي مردم محلي و طبيعت گردان است.
7198/ 6048

سرخط اخبار استان‌ها