۱۷ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۱۴
کد خبر: 82102341
T T
۰ نفر
برده داری نوین و جایگاه استرالیا در میان كشورهای جهان

كوالالامپور - ایرنا - 'اندرو فارست' سلطان معدن استرالیا سردمداران سیاسی و تجاری را به چالشی جهت همكاری برای براندازی برده داری مدرن فراخواند. بر اساس برآوردهای بنیاد 'واك فری' فارست، بیش از 45 میلیون نفر در سراسر جهان به عنوان برده زندگی می كنند.

به گزارش ایرنا، نمایه سوم برداره داری جهانی، ناظر بر مواردی است كه چگونه كسانی برای برده شدن به دنیا می آیند، برای بهره كشی جنسی قاچاق می شوند، یا در گرداب بدهی یا كار اجباری گرفتار می شوند. این نمایه با تلاش بنیاد 'واك فری' به دست آمده است.
بنیاد 'واك فری'، توسط اندرو و نیكولا فارست در راستای آرمان های آن ها برای فسخ برده داری مدرن در سراسر جهان بنیان گذاشته شده است.
تارنمای رادیو 'اس.بی.اس' روز دوشنبه در گزارشی به این موضوع پرداخت و نوشت: تشكیلات بشردوستانه فارست بنیادی به نام 'میندرو' بنا نهاده است كه برای تامین اطلاعات و ظرفیت های لازم برای مبارزه حقوقی با برده داری در كشورهای مختلف فعالیت می كند. در تارنمای بنیاد 'واك فری' آمده است كه این بنیاد امیدوار است هر فردی به هر طریقی كه می تواند به آن ها كمك كند تا برده داری مدرن برای همیشه ریشه كن شود.
از زمان آغاز تحقیقات این بنیاد در سال 2014، جمعیت تخمینی بردگان در سراسر دنیا از 35 میلیون و 800 هزار نفر به 45 میلیون و 500 هزار نفر افزایش یافته است.
بنیانگذار 'واك فری'، اندرو فارست می گوید كه این افزایش 30 درصدی به دلیل جمع آوری بهتر داده بوده است. با این حال وی در زمان ارائه گزارش در لندن، گفت كه نگران آن است كه شرایط با افزایش آوارگی و مهاجرت در جهان بدتر شده باشد.
وی گفت: 'این اتفاقات جایی رخ می دهد كه فردی نتواند در جایی كه هست زندگی كند، اگر گذرنامه اش از او گرفته شود یا خودش یا فردی از افراد خانواده اش به اعمال خشونت تهدید شود، آن وقت آنجا گیر می افتد یا این كه حتی بدتر، یا در شرایطی شبیه شرایط دام و حیوانات با آن ها رفتار می شود.'
فارست، تجار را دعوت كرد تامین كنندگان كالاهایشان را چك كنند و ببینند كه آیا كارگران تولیدكننده در شرایط استثماری كار می كنند یا نه. او گفت كه خودش وقتی این كار را كرده، دریافته است هزاران نفر برای ساخت وسایلی كه او در شركتش 'فرتسكیو متالز گروپ' استفاده می كرده، در شرایط بردگی كار می كرده اند.
وی گفت: 'باید طوری باشد كه بدانیم می شود گشت و پیدا كرد و اعلام كرد ما برده داری مدرن را در زنجیره تامین كالاهایمان كشف كرده ایم، و رسانه ها به واقع این كار را برجسته كنند و از آن به عنوان مدیریت خوب یاد كنند. مدیر عامل هایی بوده اند كه توی چشم های من نگاه كرده اند و گفته اند كه هرگز به دنبال كشف برده داری در زنجیره تامین كالایشان نبوده اند، فقط به این دلیل كه ممكن بوده اگر چنین چیزی را كشف كنند، به نظر بیاید آن ها مدیرانی بوده اند كه عامل این وضعیت بحرانی اند و باید تقاص پس دهند.'
موارد برده داری در تمام 167 كشوری كه در این نمایه بررسی شده اند، وجود داشته اند، اما 5 كشور به تنهایی 58 درصد مجموع برداره داری دنیا را شامل می شوند.
این كشورها، چین، پاكستان، بنگلادش و ازبكستان هستند، و البته هند با فاصله بسیار زیادی بزرگترین كشور برده دار مدرن در سراسر جهان است.
پروفسور كوین بیلز، نویسنده اصلی نمایه برده داری در جهان گفت: وقتی از كشوری كه به مراتب جمعیت كمتری دارد به كشوری مثل هند می روید و یك جمعیت یك میلیارد و 200 میلیون نفری را می بینید، تعجبی ندارد كه بفهمیم 14 میلیون نفر در دام برده داری گرفتار شده اند.
'در هند نظام موروثی برده داری وجود دارد، آن ها تاریخ بسیار طولانی از شكل روستایی برده داری كشاورزی دارند، برای همین می بینیم كه هندی ها به سختی كار می كنند، اما در واقع میراث دار مشكل بزرگی از گذشته اند.'
اندرو فارست هم موافق است كه مبارزه با این مشكل باید از هند شروع شود، در شرایطی كه دولت این كشور هم این هفته خبر از تنظیم پیش نویس نخستین قانون جامع مبارزه با قاچاق انسان را داد، قانونی كه مطابق آن بازماندگان به جای آن كه مجرم باشند به عنوان یك قربانی تلقی می شوند.
فارست گفت: رهبران سیاسی و تجاری در هند پای در این راه گذاشته اند، حالا می خواهیم سال های 2016 و 2015 را بررسی كنیم و ببنیم كه آیا چیزی آغاز به تغییر كرده است، این همان زمانی است كه هند به شدت مبارزه با برده داری را پیگیری كرد و با مقیاسی بسیار بزرگ به جذب سرمایه های بین المللی در این راه پرداخت.
اس.بی.اس نوشت: كره شمالی كمترین تلاش را برای مبارزه با برده داری انجام می دهد و به عنوان بدترین كشور در برده داری به نسبت جمعیتش به شمار می رود. در این كشور 4.4 نفر از هر 20 نفر برده هستند.
به نوشته این تارنمای استرالیایی، در این میان استرالیا هم ایمن نبوده است. جمعیتی حدود چهار هزار و 300 نفر به شكل برده در استرالیا زندگی می كند كه به لحاظ آماری برابر 0.018 درصد جمعیت كل كشور است.
از منظر اقدام علیه برده داری، استرالیا پنجمین كشور جهان بعد از كشورهای هلند، آمریكا، انگلیس و سوئد به شمار می رود.
'جنیفر برن' رییس تشكیلات ضد برده داری استرالیا گفت: از سال 2004 تاكنون، پلیس فدرال استرالیا حدود 700 پرونده مرتبط با برده داری و قاچاق انسان را به سرانجام رسانده است. از آن زمان 18 مورد مجازات اعمال شده است كه دو مورد آن مشاركت در قاچاق كودكان به منظور بهره برداری جنسی بوده است.
وی گفت كه امروزه شكل برداری در استرالیا تغییر یافته است.
به گفته وی، در سال های پیشین و همین اواخر اغلب زنان، قربانیان برده داری و قاچاق انسان بوده اند، اما در دو سال گذشته، تغییری اتفاق افتاده است و حالا زنان ومردانی هستند كه در قالب اشكال دیگری از برده داری شناسایی شده اند. كسانی كه برای كارهای خانگی، كشاورزی، ساختمانی یا آشپزخانه های تجاری برده شده اند. اما به طور قابل ملاحظه ای در سال 2015 پلیس فدرال درگیر پرونده هایی از شكل تازه برآمده برده داری در قالب ازدواج های اجباری بوده است.
آساق**1611

سرخط اخبار جهان