عذرخواهی نخست‌وزیر استرالیا بابت انکار برده‌داری در این کشور

تهران- ایرنا - «اسکات موریسون» نخست‌وزیر استرالیا بابت سخنان قبلی‌اش مبنی بر نبود برده‌داری در تاریخ این کشور، عذرخواهی کرد.

به گزارش تارنمای خبری نشریه آمریکایی هیل، منتقدان، موریسون را به انکار تاریخچه بی عدالتی نژادی و کار اجباری در استرالیا متهم کردند و وی در پاسخ به انتقادها گفت: قصد نداشتم با سخنانم باعث رنجش شوم و اگر چنین کردم، عمیقا متاسفم و از این بابت عذرخواهی می‌کنم.

وی افزود: در واقع همه نوع اعمال زشت و شنیع روی داده و تاریخ استرالیا شاهد وقایعی بوده است که به آن اذعان می‌کنیم و باید این مسائل را مورد توجه قرار دهیم.

موریسون به دلیل سخنانی در دفاع از «جیمز کوک» کاشف انگلیسی که مدعی شده بود استرالیا در قلمرو بریتانیاست، مورد انتقاد قرار گرفت.

موریسون، کوک را مورد تحسین قرار داد و گفت که وی بسیار جلوتر از زمان خود بوده است.

نخست وزیر استرالیا افزود: در حالی که کشتی های مملو از برده در سراسر جهان سفر می‌کردند، زمانی که استرالیا تاسیس شد مکانی ظالمانه بود، اما خبر از برده‌داری در این کشور نبود.

به گزارش روزنامه گاردین، استرالیا به نیروی کار برده‌ها متکی نبود اما بومیان و ساکنان جزایر اقیانوس آرام در سده ۱۹ در استرالیا به بردگی گرفته می‌شدند و این روند در برخی مناطق تا سال‌های ۱۹۵۰ ادامه یافت. همچنین کار بدون اجر و مزد در این کشور رواج داشت.

درپی قتل «جورج فلوید» شهروند سیاهپوست آمریکایی به دست پلیس سفیدپوست آمریکا، اعتراض‌های گسترده‌ای در سراسر این کشور و کشورهای دیگر شکل گرفت و مجسمه مالکان برده و کریستف کلمب کاشف قاره آمریکا تخریب شد.  

فلوید براثر شدت جراحات وارده در بیمارستانی در آمریکا جان سپرد و در پی مرگ وی، موجی از اعتراض‌های گسترده این کشور و سراسر جهان را فراگرفت.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا و سناتور جمهوریخواه تام کاتن استفاده احتمالی از نیروهای ارتش را برای متوقف کردن شورش در هنگام برپایی تظاهرات در اعتراض به قتل فلوید ضروری دانستند. مطرح شدن احتمال درگیری نیروهای ارتش با تظاهرکنندگان آمریکایی، علاوه بر دموکرات ها، فرماندهان ارشد ارتش این کشور را نیز نگران کرده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha