۱۷ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۴۵
کد خبر: 82102193
T T
۰ نفر

امكان اعلام جرم عليه حاميان زنجاني؛ صفحه نخست شرق

۱۷ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۴۵
کد خبر: 82102193
امكان اعلام جرم عليه حاميان زنجاني؛ صفحه نخست شرق

تهران-ايرنا- روزنامه شرق در شماره دوشنبه 17 خرداد به نقل از صالح نيكبخت حقوق‌دان و وكيل دادگستري در ارتباط با پرونده بايك زنجاني، نوشت: در پرونده‌هاي مالي اين‌چنين سنگين، ما نبايد صرفا به عاملان و شركا و معاونان جرم توجه كنيم. بلكه بايد به كساني كه زمينه‌ساز وقوع چنين جرائمي هستند، توجه داشته باشيم. زيرا امثال زنجاني و ... بدون اينكه زمينه‌اي براي وقوع يا ارتكاب جرائم منتسب به آنها فراهم نباشد، نمي‌توانند چنين جرائمي را مرتكب شوند.

اين روزنامه با انتشار عنوان قانون جرم سياسي ابلاغ شد؛ براي تيتر يك نوشت: روز گذشته قانون جرم سياسي در نامه‌اي از سوي رئيس‌جمهوري به وزير كشور و وزير دادگستري براي اجرا، ابلاغ شد. اين اولين‌بار در تاريخ ايران است كه جرم سياسي بر اساس قانون تعريف شده و از ديروز اجرائي شده است. تاكنون چيزي به‌عنوان جرم سياسي وجود نداشت و جرائم اين‌چنيني در زمره موارد امنيتي به‌شمار مي‌رفت. در همين راستا و بر اساس اين قانون بايد تغييراتي در وضعيت زندانيان سياسي ايجاد شود.
روزنامه شرق با انتخاب عنوان زنان عليه مردان، مي نويسد: اگر «هيلاري كلينتون» در انتخابات كاليفرنيا از رقيب خود، «برني سندرز»، شكست بخورد، به دليل رأي‌دهندگاني مثل «ناللي پرز» است. «پرز» تجسم كساني است كه هيلاري كلينتون تلاش كرد آنها را به حمايت از خود وادارد؛ دختري ٢٤ساله اصالتا لاتين كه پيش‌تر بانوي اول سابق آمريكا را به عنوان زني پيشگام در سياست ستايش مي‌كرد. اما روز سه‌شنبه و در رقابت درون‌حزبي دموكرات‌ها در ايالت كاليفرنيا، او حامي برني سندرز است. پرز كه دانشجوي دانشگاه ايالتي كاليفرنياست، در گفت‌وگو با رويترز به وعده سندرز براي بيمه درماني و برداشتن شهريه دانشگاه‌ها اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «ما صداي خودمان را در او يافته‌ايم». رقابت تنگاتنگ كلينتون و سندرز در كاليفرنيا، استراتژي انتخاباتي كلينتون را هم اندكي تغيير داد. او با آگاهي از حمايت بخش زيادي از مردم اين ايالت از سندرز و به اميد حمايت آنها از خود براي شكست‌دادن ترامپ، انتقادهاي خود را به جاي سندرز، بر ترامپ متمركز كرد و از تجربه‌هايش در امور امنيت ملي سخن گفت. اگرچه هنوز نمي‌توان به طور قاطع هيلاري كلينتون را نامزد نهايي دموكرات‌ها در كارزار انتخاباتي آمريكا دانست اما او بيش از هر زمان ديگري به تصاحب اين جايگاه نزديك شده است.
اين روزنامه با انتخاب عنوان از بي‌كاري جواني كه با دست خالي به خانه مي‌رود شرمنده‌ام، مي نويسد: آيت‌الله خامنه‌اي مقام معظم رهبري صبح ديروز (يكشنبه) در ديدار رئيس و نمايندگان مجلس دهم حل موضوع ركود و اشتغال از طريق رونق توليد داخلي را از اولويت‌هاي اصلي و بسيار مهم در بخش اقتصاد برشمردند و خاطرنشان كردند: «شرمندگي‌ام از اينكه جواني بي‌كار با دست خالي به خانه مي‌رود، كمتر از خود او نيست، بنابراين بايد براي حل اين مشكل، اقدامات جدي انجام شود». مقام معظم رهبري مقابله با قاچاق را يكي ديگر از اولويت‌هاي كاري مجلس در موضوع اقتصاد دانستند و گفتند: «قاچاق همچون خنجري بر پشت نظام است كه مقابله با آن هم آسان نيست اما دولت بايد با اين پديده شوم برخورد كند و مجلس نيز پشتوانه اين برخورد باشد».
روزنامه شرق با درج عنوان دچار ايدز حقوقي شده‌ايم، به نقل از هادي صادقي معاون فرهنگي قوه قضائيه نوشت: بنده اخيرا در اجلاسي كه موضوع آن حقوق ارتباطات و رسانه بود توضيح دادم كه ما دچار ايدز حقوقي شده‌ايم. در توضيح ايدز حقوقي بايد بگويم موج رسانه‌هاي نوين با سرعت بالايي وارد كشور مي‌شود درحالي‌كه حقوق‌دان‌ها در وضع قوانين مربوط به آن و به‌كاربردن اين قوانين عقب مي‌مانند. اين باعث مي‌شود كار حقوق كه تأمين امنيت جامعه است و نظم و امنيت را بايد تأمين كند، به‌درستي محقق نشود و حقوق عقب بماند؛ نتيجه اين عقب‌ماندگي اين است كه امواج مي‌آيند و آسيب خود را وارد مي‌كنند.
اين روزنامه همچنين در صفحه نخست به بررسي عنوان هاي «پاسخ ِ «گري سيك» به ادعاي ارتباط امام(ره) با آمريكا»، «نماينده مركز پژوهش هاي مجلس: ارثيه ٥٤٠هزارميلياردي با سلطه‌گري مالي»، «لاريجاني: دولت احمدي‌نژاد پديده عجيب ‌و غريبي بود»، «ديني تركماني: اقتصاد در تله بي‌اعتمادي»، «ترك به شرط تبلت» و «پهلوان سوپرشارژ هشت‌سيلندر ٤×٤» پرداخت و در ستون سرمقاله عنوان «بازنگري در حذف ٢٤ميليون يارانه‌بگير» نوشته علي قنبري معاون وزير جهاد كشاورزي را به چاپ رساند.
*گروه اطلاع رساني
پژوهشم**9368**2002

سرخط اخبار پژوهش