۶ خرداد ۱۳۹۵، ۱۸:۱۰
کد خبر: 82089622
T T
۰ نفر
روزه داري براي يك سوم از مبتلايان به ديابت ممنوع است

مشهد- ايرنا- مسئول مركز تحقيقات غدد دانشگاه علوم پزشكي مشهد گفت: روزه داري براي يك سوم از مبتلايان به ديابت ممنوع است و اين افراد نبايد روزه بگيرند.

به گزارش ايرنا، دكتر شكوفه بنكداران روز پنجشنبه در حاشيه سمپوزيوم ديابت و روزه داري طي گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: مبتلايان به ديابت كه براي كنترل قند خون از انسولين استفاده مي كنند، بيماراني كه همراه با ديابت دچار نارسايي كليه بوده، حامله و شيرده هستند، نبايد روزه بگيرند.
وي اظهار كرد: روزه گرفتن براي افرادي كه به خاطر افزايش و كاهش قند خون طي ماههاي اخير در بيمارستان بستري شده اند يا با افت هاي مكرر قند خون مواجهند زيان دارد.
اين پزشك فوق تخصص غدد ادامه داد: ساير افراد مبتلا به ديابت نيز قبل از ماه رمضان بايد به پزشك مراجعه كرده و با مشورت و نظارت پزشك اقدام به روزه گرفتن كنند.
بنكداران افزود: قضاوت در باره اينكه روزه داري براي فرد ديابتي مضر يا مفيد است، امكان پذير نيست و از سوي ديگر تحقيقات انجام شده، نتيجه گيري ضد و نقيضي داشته است.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي مشهد اظهار كرد: به طور مثال نتايج مطالعات انجام شده در تهران نشان داده است كه روزه داري براي فرد مبتلا به ديابت به خاطر كنترل قند خون عوارضي به همراه ندارد، درحالي كه نتايج مطالعات در مشهد، روزه داري براي مبتلايان به ديابت را خطر پذير دانسته است.
وي گفت: مطالعات فعلي قادر به ارائه راهكار قطعي در مورد ديابت و روزه داري نيست، چرا كه بيشتر آنها در جوامع غير ايراني انجام شده اند و بايد مطالعات با حجم نمونه بيشتر و در مناطق مختلف ايران انجام شود.
وي به بيماران ديابتي توصيه كرد قبل از اقدام به روزه گرفتن با پزشك خود مشورت كنند و از سوي ديگر وضعيت جسمي و شرايط خود را ارزيابي نمايند.
سمپوزيوم ديابت و روزه داري با حضور حدود 200 نفر از پزشكان فوق تخصص غدد از سراسر كشور به همت شركت دارويي سانوفي (sanofi)، توليد كننده داروهاي مورد نياز مبتلايان به ديابت مدت يك روز در مشهد برگزار شد.
3027 / 6053

سرخط اخبار استان‌ها