۵ خرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۳۵
کد خبر: 82088229
T T
۰ نفر

استان مركزي رتبه هشتم ذخاير معدني كشور را دارد

۵ خرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۳۵
کد خبر: 82088229
استان مركزي رتبه هشتم ذخاير معدني كشور را دارد

خمين - ايرنا - رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مركزي گفت: اين استان از نظر ذخاير مواد معدني در جايگاه هشتم كشور قرار دارد.

محمدرضا حاجي پور روز چهارشنبه در همايش استاني بزرگداشت هفته معدن در خمين افزود: مهمترين ذخاير معدني سنگ تراورتن جهان در كشور ايران و درشهرستان محلات است و معدن طلا، مس و روي منطقه خمين نيز يكي از ذخيره هاي ارزشمند معدني كشور محسوب مي شود.
وي ادامه داد: بيش از 200 هزار تن ذخيره مهادن مس و روي استان مركزي برآورد شده كه مهمترين آن در منطقه لكان خمين است و از اين نظر استان در جايگاه سوم كشور قرار دارد.
رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مركزي اظهاركرد: محلات و شهرنيم ور در جنوب استان مركزي، قطب توليد سنگ نماي كشور است به طوريكه سه درصد از توليد سنگ نما و 12 درصد از توليد سنگ تراورتن را در دنيا به خود اختصاص داده اند.
حاجي پور ادامه داد: 25 درصد از ذخاير سنگ تراورتن كشور در 100 معدن با ظرفيت 20 ميليون تن در استان مركز ي از شهرستان محلات استخراج مي شود.
وي با بيان اينكه سياست دولت جلوگيري از خام فروشي است، افزود: بيشتر مواد معدني اين استان خام فروشي مي شود كه ارزش افزوده آن به جاي پيشبرد امور ايران نصيب كشورهاي ديگر مي شود.
وي گفت: حوزه معدن به دليل برخورداري از مزيت ها و شاخص هاي اصلي توسعه در داخل كشور مي تواند نقش مهمي در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي داشته باشد.
حاجي پور ادامه داد: رفع مشكلات گراني، ركود، بيكاري، مسائل اجتماعي و نيز بي تاثيري تهديدها و تحريم ها با استفاده باروري توانمندي ها و ظرفيت هاي ذخاير معدني و صنايع معدني ميسر مي شود.
حاجي پور يادآور شد: مهمترين دغدغه معدن كاران بازاريابي است و معدن كاران و صنايع معدني به دليل قيمت بالاي ارزش افزوده توان رقابت در بازارهاي جهاني را ندارند.
وي ادامه داد: كمبود نقدينگي و مستهلك بودن تجهيزات و ماشين آلات از ديگر مشكلات معدنكاران اين استان است.
حاجي پور گفت: براي رفع اين موانع توانمندي ها و ظرفيت هاي معادن و صنايع معدني استان مركزي به رايزن هاي بازرگاني در كشورهاي آسياي ميانه، اروپايي، كشورهاي حوزه خليج فارس و حتي امريكا اعلام شده است.
وي بيان كرد: وظايف اصلي اين رايزن ها بازاريابي است تا با شناسايي بازارهاي هدف، صادرات استان مركزي در بخش معدن را توسعه دهند.
حاجي پور گفت: تمهيدات لازم براي سرمايه گذاري داخلي و خارجي در بخش معدن و صنايع معدني انديشيده شده و هيات هاي تجاري از كشور چين و ايتاليا متقاضي سرمايه گذاري دربخش معادن مس، روي و سنگ در استان مركزي هستند.
وي، راهكار ديگر را پرداخت تسهيلات براي به روز كردن تجهيزات معادن بيان كرد و افزود: تسهيلات ويژه براي تبديل تجهيزات مستهلك و سنتي به تجهيزات روز پرداخت مي شود.
مسئول معادن سازمان صنعت،معدن و تجارت استان مركزي نيز در اين آيين گفت: سالانه يك هزار و 100 متقاضي بهره برداري از معدن در استان مركزي وجود دارد.
احمد غلامي افزود: 200 پروانه اكتشاف در سال در اين استان صادر مي شود و به طور ميانگين سالانه 60 تا 70 واحد به شمار معادن استان اضافه مي شود.
وي ادامه داد: 477 معدن فلزي و غير فلزي در استان مركزي وجود دارد كه 320 معدن با ظرفيت كامل فعال دارند.
وي، اشتغال مستقيم ايجاد شده در معادن استان مركزي را سه هزار و 500 نفر و اشتغال غير مستقيم را حدود 40 هزار نفر بيان كرد.
غلامي افزود: در سال هاي اخير به دليل كاهش ساخت و ساز و تحريم ها، معادن سنگ اين استان با ركود مواجه شدند.
در اين همايش در قالب جلسه پرسش و پاسخ مشكلات معدنكاران و راهكارها از سوي مسئولان ارائه شد.
از 31 تا ششم خرداد هفته معدن نامگذاري شده است.
7277/6199/6013/

سرخط اخبار استان‌ها