۴ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۲۵
کد خبر: 82086029
T T
۰ نفر

ايران؛محور ترانزيت بين المللي

۴ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۲۵
کد خبر: 82086029
ايران؛محور ترانزيت بين المللي

تهران- ايرنا- روزنامه آرمان در شماره سه شنبه چهارم خرداد در سرمقاله اي با قلم علي اكبر فرازي مشاورديپلماسي اتاق ايران مزيت هاي امضاي توافقنامه و گسترش همكاري ها ميان ايران، هند و افغانستان را به ويژه در زمينه توسعه بندرچابهار و استفاده از ظرفيت آن برجسته كرد.

در اين سرمقاله مي خوانيم: پس از مدتهاي طولاني نخست وزير هند در راس هيات بلندپايه اقتصادي، سياسي و فرهنگي به ايران سفركرد. اولين سفر مقام بلندپايه اين كشور بعد از 14سال به ايران و گام مهمي در روابط دوجانبه است . اين روابط نه تنها به سود دو كشور بلكه به سود منطقه خواهد بود. اسناد و موافقتنامه‌هايي در راستاي توسعه همكاري ميان تهران و دهلي نو روز دوشنبه با حضور حسن روحاني و آقاي «نارندرا دامورداس مودي» نخست وزير هند، به امضاء رسيد.
اين اسناد و توافقنامه‌ها در راستاي توسعه و تعميق روابط دو كشور به امضا طرفين رسيده است و از مهمترين قراردادهاي كه بايد به آن اشاره شود موضوع توسعه بندرچابهار و استفاده از ظرفيت آن ميان سه كشور ايران، هند و افغانستان است كه با حضور روساي بلندپايه ايران و هند قرارداد جداگانه‌اي ميان دو كشور در اين راستا به امضاء رسيد. از آنجايي كه برخي همسايگان ايران به آبهاي آزاد دسترسي ندارند آنها مي‌توانند از طريق خطوط ترانزيتي از جمله بندرچابهار و ادامه آن از طريق اتصال به راه آهن سراسري ايران كالاهاي خود را از طريق مسيرترانزيتي حمل و نقل كنند و حمل ونقل ريلي به دليل ثبات و سود بيشتر اهميت دارد.
موافقنامه همكاري ميان سه كشور ايران، هند و افغانستان فرصت مناسبي است كه به توسعه بندرچابهار كمك مي‌كند . چنين همكاري‌هايي سبب دسترسي افغانستان به آبهاي آزاد نيز مي‌شود و از سوي ديگر هند را به كشورهاي آسياي ميانه، روسيه و قفقاز متصل مي‌كند؛ اين قرارداد مي‌تواند راه استراتژيك مهمي براي اين كشور ايجاد كند. نبايد فراموش شود كه ميان كشورهاي منطقه رقابت هايي بر سر مساله راه‌هاي ترانزيتي وجود دارد و از آنجايي كه هند به عنوان قدرت اقتصادي شناخته مي‌شود كه نگاهش به آينده، تغيير و تحول مثبت در راستاي منافع ملي قرار دارد بنابراين همكاري و ارتباط با ايران مي‌تواند در راستاي منافع اين كشور تعريف شود. اين اميدواري وجود دارد كه هندي‌ها با افزايش سرمايه‌گذاري از كشورهاي ديگر عقب نمانند، چراكه كارهاي بوركراتيك و اداري انجام شده و اكنون زمان عمل فرا رسيده است. هندي‌ها براي عقب نماندن از رقباي خود بايد پيش دستي كنند، همكاري دو كشور ايران و هند مي‌تواند صلح، ثبات و امنيت در منطقه را تضمين كند.
*منبع: روزنامه آرمان، چهارم خرداد 1395
**گروه اطلاع رساني**9368**9131

سرخط اخبار پژوهش