۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۲۰:۳۰
کد خبر: 82077232
T T
۰ نفر
حمایت همه جانبه چین از روند صلح در افغانستان

پكن - ایرنا - «لی كچیانگ» نخست وزیر چین در دیدار رئیس اجرایی دولت افغانستان با وی در پكن گفت كه كشورش از روند صلح و مصالحه سیاسی در افغانستان حمایت می كند.

به گزارش ایرنا، وی كه روز دوشنبه میزبان «عبدالله عبدالله» بود اظهار داشت كه پكن تمامی تلاش خود را برای مساعدت به پیشبرد سازش سیاسی و بازسازی افغانستان بكار خواهد گرفت.
وی در این دیدار كه در تالار بزرگ خلق پكن انجام شد، با اشاره به اینكه افغانستان در اولویت دیپلماسی چین به عنوان یك همسایه مهم قرار دارد، تصریح كرد‌: توسعه افغانستان و انسجام این كشور برای پكن از هر جهت دارای اهمیت است.
«لی كچیانگ» گفت: چین به شدت به مسائل افغانستان همچون امنیت، بازسازی، مصالحه سیاسی، توسعه پایدار،‌ استقلال، ‌حق حاكمیت و تمامیت ارضی توجه ویژه ای قائل است.
نخست وزیر چین از اینكه افغانستان به مسائل چین اهمیت داده و موضوعات را با جدیت دنبال می كند، تقدیر كرد و گفت كه پكن خواستار گسترش همكاری های سیاسی، اقتصادی، امنیتی، فرهنگی و ارتباطات منطقه ای و بین المللی با كابل است و كشورش افغانستان را در اجرای یك نقشه راه، اجرای طرح های زیربنایی و سرمایه گذاری های مشترك همراهی می كند.
وی با اشاره به اینكه امنیت افغانستان برای پیشبرد همكاری های دوجانبه اهمیت دارد گفت: افغانستان باید توسط خود افغانها اداره شود، سرنوشت این كشور بدست مردم آن است و ملت مسئول پیشبرد مصالحه سیاسی است.
«عبدالله عبدالله» نیز در سخنانی از تلاش ها و حمایت های چین برای اجرای طرح های مختلف در افغانستان و گسترش همكاری های اقتصادی و تجاری دوجانبه تقدیر كرد و گفت: كشورش به روابط با چین به عنوانی یك همسایه و دوست اهمیت زیادی می دهد.
وی نقش چین را در بازسازی و توسعه اقتصادی افغانستان با اهمیت دانست و از سرمایه گذاری بیشتر این كشور در توسعه و اكتشاف معادن،‌ همكاری های دفاعی و نظامی، سرمایه گذاری در بخش های زیربنایی، اقتصادی، تجاری، مسكن، كشاورزی، آموزش و پرورش، اطلاع رسانی و مخابراتی استقبال كرد.
رئیس اجرایی دولت افغانستان همچنین گفت كه كشورش برای اینكه بتواند طرح ها را در امنیت كامل اجرا كند، تلاش زیادی به خرج خواهد داد و همكاری در این زمینه ها را جزو اولویت ها می داند.
طرفین پس از این دیدار در مراسم امضای چند سند همكاری در زمینه های مخابرات و ارتباطات، اقتصاد، فن آوری و تجارت شركت كردند.
عبدالله عبدالله اولین بار است كه پس از رسیدن به این سمت رسما از چین دیدار می كند و سفر وی كه از روز دوشنبه آغاز شد، چهار روز به طول می انجامد.
براساس آمارهای ارائه شده از سوی گمرك چین، همكاری های تجاری دو كشور در 10 سال گذشته، 10 برابر افزایش یافته و این نشان از اهمیتی است كه چین برای خود در افغانستان قائل است.
روابط دو كشور همچنین در سال های گذشته از شرایط خوبی برخوردار بود و تجار چینی به خوبی توانستند بخشی از بازار پرمصرف افغانستان را در اختیار بگیرند.
برای افغانستان نیز چین كشوری است كه می توان به آن تكیه كرد، چرا كه چین عضو سازمان شانگهای است و به لحاظ سیاسی نیز جایگاه این كشور برای دولتمردان جدید افغانستان قابل تامل است.
آساق**231**1597

سرخط اخبار جهان