۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۵:۰۰
کد خبر: 82075431
T T
۰ نفر
التهاب سیاسی در سه كشور آمریكای جنوبی؛ از تعلیق روسف تا حكم پیگرد فرناندز

تهران - ایرنا - سه كشور مهم آمریكای جنوبی یعنی برزیل، وئزوئلا و آرژانیتن در روزهای گذشته تنش های سیاسی شدیدی را تجربه می كنند و در حالیكه دیلما روسف رئیس جمهوری برزیل به حكم مجلس سنا برای شش ماه تعلیق شده است، مخالفان دولت ونزوئلاخواهان همه پرسی برای بركناری نیكلاس مادورو رئیس جمهوری این كشور هستند و در آرژانتین نیز دادگاه برای فرناندز كرچنر رئیس جمهوری پیشین حكم پیگردقانونی صادر كرده است.

** تحولات برزیل ؛تعلیق رئیس جمهوری
...........................................................
* مجلس سنای برزیل پنجشنبه گذشته (23 اردیبهشت) با رای 55 نماینده از مجموع 81 نفر برای شش ماه به تعلیق «دیلما روسف» رئیس جمهوری این كشور رای داد تا راه برای محاكمه وی باز شود.
علت موافقت سناتورهای برزیلی به تعلیق روسف نخستین رئیس جمهوری زن برزیل و محاكمه وی، نقض قوانین بودجه، اعلام شده است.
این رای به حكومت 13 ساله حزب چپ گرای كارگر در بزرگترین كشور آمریكای لاتین پایان می دهد.
منتقدان، روسف را به ارائه اطلاعات غلط و حساب سازی غیرقانونی متهم كرده اند و وی در مقابل، بارها استیضاح خود را كودتایی توسط مخالفانش خوانده است.
* میشل تمر معاون رئیس جمهوری برزیل رسما در روز پنجشنبه به عنوان رئیس دولت موقت این كشور اعلام شد
* دیلما روسف از بیگناهی خود دفاع كرده و رای گیری مجلس سنا را كه وی را بطور موقت از قدرت بركنار می‌ كند ، یك 'دروغ قانونی' قلمداد كرد.
روسف كه دولت موقت میشل تمر معاون خود را بخاطر اینكه با آرای مردم انتخاب نشده، فاقد مشروعیت دانسته است، چند ساعت پس از تصمیم مجلس سنا و در حالیكه توسط وزیران خود همراهی می‌ شد، یاد آورشد كه وی توسط 54 میلیون نفر از شهروندان انتخاب شده و ابراز تاسف كرد كه بابت كاری كه انجام نداده است، تنبیه می شود.
وی اعضای اپوزیسیون را متهم كرد كه از ابتدا به دنبال بركناری او از قدرت بودند .
* این در حالی است كه دیوان عالی‌ فدرال برزیل در همین روز (پنجشنبه گذشته) تصمیم گرفت «ادواردو كانیا» رئیس مجلس نمایندگان برزیل از حزب نهضت دموكراتیك را بركنار كند.
قاضی «تئوری زاواسكی» رئیس دیوان عالی‌ برزیل، كانیا را به اتهام ارعاب قانونگذاران و مانع تراشی در تحقیقات علیه خود بركنار كرد، هرچند كه تصمیم و تایید نهایی این موضوع برعهده دیوان عالی‌ این كشور است .
زاواسكی كه این تصمیم را بر اساس گزارش دادستان كل انجام داده است، دستور داده كه كانیا بطور موقت از سمت خود بركنار شود.
جانشین كانیا در حال حاضر معاون وی «والدیر مارانیون» (Waldir Maranhao ) از حزب پیشرو می‌ باشد .
بركناری كانیا در حالی‌ صورت می‌ گیرد كه روسف دو هفته پیش گفته بود همه فرآیند استیضاح، توسط «ادواردو كانیا» ترویج شده كه آن را در انتقام از تصمیم دولت در یاری رساندن به وی برای متوقف كردن فرآیندها به دلیل فساد مالی ، انجام داده است .
* تنش های سیاسی در برزیل از مرداد 1394 در پی تظاهرات مخالفان روسف با درخواست بركناریش به اتهام حمایت از مفسدان اقتصادی و متعاقب آن تظاهرات موافقانش آغاز شد و ادامه یافت.
بركناری رئیس جمهوری برزیل در حالیست كه قرار است تا كمتر از دو ماه دیگر برزگترین گردهمایی ورزشی جهان یعنی المپیك تابستانی برای اولین بار در برزیل و در شهر ریودوژانیرو برگزار شود.
* واكنش دولتهای آمریكا لاتین به بركناری روسف/ كوبا و ونزوئلا: امپریالیستها در برزیل كودتا كرده اند
بسیاری از دولت های آمریكای لاتین جمعه گذشته نگرانی‌ خود را از بروز بی‌ ثباتی سیاسی در برزیل در اثر تصمیم كنگره به بركناری موقت «دیلما روسف» رئیس جمهوری این كشور ابراز كردند و از جمله ونزوئلا و كوبا این رویداد را یك كودتا خواندند.
دولت ونزوئلا اعلام كرد: ونزوئلا قاطعانه كودتای پارلمانی را كه از طریق دروغ های قانونی سران الیگارشی و قدرت های امپریالیستی، قصد سرنگونی روسف را به منظور جایگزین كردن خود با حاكمیت مردمی و در خطر قرار دادن قانون اساسی‌ و دموكراسی دارند، رد می‌ كند .
وزارت امور خارجه كوبا نیز در بیانیه ای تصمیم مجلس سنای برزیل را 'كودتای پارلمانی' قلمداد و اعلام كرد: روز پنجشنبه یك گام اساسی‌ برای اهداف كودتاگرایان برداشته شد. در واقع این رویداد كار گروه های الیگارشی این كشور است كه توسط مطبوعات ارتجاعی و امپریالیستی با هدف معكوس كردن پروژه سیاسی حزب كارگران، سرنگونی دولت مشروع و غصب قدرتی‌ كه نتوانستند با رای در صندوق ها به دست آورند، حمایت می‌ شود .
دولت «رافائل كورئا» رئیس جمهوری اكوادر در این مورد گفت: در مقابل تهدید یك تغییر جدی نظم قانون اساسی‌ و پیامد های عمیق برای كل منطقه، اكوادور خواهان تجدید نظر به اجرای كامل و حفظ نهاد های دموكراتیكی و ارزش هایی‌ كه از آن حمایت می‌ كنند است .
حزب حاكم 'جنبش به سوی سوسیالیسم' در بولیوی نیز در این باره گفت: این یك سابقه شوم برای دموكراسی آمریكای لاتین است. مراقب باشید. ما در حال تغییر اراده ملت برزیلی در پای صندوق های رای به جای اراده توافقی، فاسد و غیر قانونی هستیم .
در یك لحن ملایمتر، «هرالدو مونیوز» وزیر امور خارجه شیلی، 'روابط خوب' دولتش را با رفیق خود روسف، برجسته ساخته و بر پیشتیبانی قاطع خود از دولت مشروع، روندهای قانون اساسی‌ و نهادهای دموكراتیك تاكید كرد.
آرژانتین نیز احترام خود را به روند نهادی كه در حال توسعه در برزیل است، بیان داشته و ابراز امیدواری كرد كه نتیجه این وضع به قدرت دموكراسی در برزیل تحكیم بخشد. «ماركو پنیا» رئیس دولت آرژانتین در این مورد تصریح كرد: ما صبر می‌ كنیم تا كه مقامات جدید دولت خود را تشكیل دهند و به ادامه كارها همانطوری كه باید بین كشورهای برادر رخ دهد، بپردازیم.

** تحولات وئزوئلا؛درخواست مخالفان برای بركناری مادورو
.................................................................................
* 'نیكلاس مادورو' رئیس جمهوری ونزوئلا جمعه 24 اردیبهشت (پریروز) 60 روز حالت فوق العاده در این كشور اعلام كرد.وی این تصمیم را در نطقی تلویزیونی و درباره آنچه، آن را طرحی برای بی ثبات كردن دولت چپ گرای خود بیان می كند، اعلام كرد.
به دنبال كمبود دارو، مواد غذایی و بروز قطع برق در این كشور، مخالفان مادورو تلاش دارند وی را به رهبری نامحبوب در ونزوئلا جلوه دهند.مادورو این اقدام را متوجه طرح آمریكا برای سرنگونی دولت خود عنوان كرد و گفت: واشنگتن فشارهایی را بنا به درخواست فاشیست های راست ونزوئلا، كه اكنون با وقوع كودتای در برزیل آنها را جسورتر ساخته، فعال كرده است .'اشاره مادورو به رای سنای برزیل در به تعلیق در آوردن ریاست جمهوری 'دیلما روسف' بود كه روسف بارها طرح استیضاح خود از سوی مخالفان را كودتا خوانده بود.
* مادورو روز گذشته (شنبه) نیز با ادامه كمبود شدید غذا، دارو و كالاهای اساسی در ونزوئلا، رئیس‌جهوری آن كشور تهدید كرد كارخانه‌هایی كه تولیدشان را متوقف كرده‌اند، مصادره می‌كند و صاحبان آن را به زندان می‌اندازد.
وی در كاراكاس در جمع هوادارانش گفت كه ونزوئلا باید شیوه‌های تولید را ترمیم كند تا با بحران اقتصادی عمیقی كه با آن روبه‌روست، مقابله كند.
* مخالفان دولت ونزوئلا روز شنبه برای دومین بار در طول یك هفته علیه نیكلاس مادورو رئیس جمهوری تظاهرات كرده مشروعیت صدور دستور حالت فوق العاده را توسط وی به چالش كشیدند.مخالفان از برگزاری اعتراضات خیابانی جدید برای فعال كردن همه پرسی‌ عزل مادورو در سال جاری و در میان یك بحران شدید اقتصادی از قدرت، خبر دادند.
رهبران مخالف دولت كه اكنون در مجلس دارای اكثریت هستند، روز شنبه در شرق كاراكاس پایتخت ونزوئلا برای درخواست فعال كردن یك همه پرسی‌ در سال جاری گرد آمده بودند تا تصمیم بگیرند كه مادورو به طور زودهنگام به دولت خود پایان دهد.
ونزوئلایی ها از دو سال پیش در اثر یك ركود اقتصادی، با قیمت های بالا و كمبود روز افزون مواد غذایی و دارو دست به گریبانند كه به محبوبیت مادورو بشدت ضربه زده است و گروه های اپوزیسیون با این بهانه به دنبال برگزاری همه پرسی بركناری رییس جمهوری هستند.
* مخالفان طوماری جمع كرده‌اند كه خواستار همه‌پرسی درباره ادامه ریاست‌جمهوری مادورو است و تا كنون یك میلیون و 800 هزار نفر آن را امضا كرده‌اند.
با این حال شورای ملی انتخابات وئزوئلا هنوز چنین درخواستی را نپذیرفته است. این شورا پنج روز برای بررسی این درخواست فرصت داشته اما هنوز پس از 12 روز هنوز به آن پاسخی نداده است.
انریكه كاپریلس، رهبر مخالفان و نامزد دوره قبلی انتخابات ریاست جمهوری ، در میان جمعیت تظاهرات‌كننده گفت: ما كشوری می‌خواهیم كه برای هر خریدی، ناچار نباشد صف بكشد. ما دارو می‌خواهیم. ما تغییر می‌خواهیم.'
* «دلسی رودریگز» وزیر امور خارجه ونزوئلا در روز چهارشنبه گذشته «لوییس آلماگرو» دبیر كل سازمان كشورهای آمریكایی را به فعالیتهای سیاسی و تلاش برای سرنگونی «نیكلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا متهم كرده بود.
آلماگرو و یك هیأت مخالفان دولت ونزوئلا در روز 29 آوریل (10 اردیبهشت)، جلسه ای را در مقر سازمان كشورهای آمریكایی برای ارزیابی امكان فعال كردن منشور دموكراتیكی بین آمریكایی علیه ونزوئلا به دلیل شكست نظم قانون اساسی‌ برگزار كردند.
* دولت ونزوئلا دهم اردیبهشت برای مقابله با كاهش قابل توجه میزان تولید برق در این كشور، دستور داد تا كارمندان دولتی برای صرفه جویی در مصرف انرژی هفته ای فقط دو روز كار كنند.
این دولت به كارمندان بخش دولتی این كشور دستور داد تا برای صرفه جویی در مصرف انرژی در این كشور بحران زده عضو اوپك هفته ای 2 روز كار كنند

** تحولات آرژانتین،دستور پیگرد قانونی رئیس جمهوری سابق
.........................................................................................
* دادگاه آرژانتین جمعه شب (پریشب) دستور پیگرد قانونی و مصادره اموال «كریستینا فرناندز كرچنر» رئیس جمهوری سابق این كشور را داد، به دلیل آنچه زیان رساندن وی به كشور در عملیات های پولی‌ بانك مركزی در پرونده موسوم به «دلارهای آتی» خوانده است.
«كلائودیو بونادیو» قاضی فدرال آرژانتین اعلام كرد كه «فرناندز د كرچنر» به وزیر اقتصاد خود دستور داده بود این عملیات مالی‌ انجام گیرد .
دادگاه همچنین دستور پیگرد قانونی و مصادره اموال «اكسل كیسیوف» وزیر سابق اقتصاد و «آلخاندرو وانولی» رئیس سابق بانك مركزی و 12 عضو سابق هیأت مدیره بانك مركزی را داد.
اموال توقیف شده چه از كرچنر و چه افراد دیگر به 15 میلیون پزو معادل 900 هزار یورو می‌ رسد .
دادگاه رئیس جمهوری سابق را زیان رساندن به مقامات مالی‌ با سیاست دولت خود در اواخر سال 2015 متهم كرد.
كرچنر روز 13 آوریل (25 فروردین ) نزد قاضی حضور یافت اما از پاسخ دادن به وی امتناع كرد و به جای آن برگه ای را ارائه داد كه پس از آن درخواست كرد در این پرونده شاكی‌ باشد و ضمن تقاضای بركناری قاضی در یك ضد حمله قضایی، خواهان آغاز دادگاهی‌ سیاسی خود شد .
كرچنر در دفاع از خود گفته بود كه هدف تضعیف انتظارات كاهش ارزش ارز و حفظ قیمت ارز درج شده در بودجه ملی‌ بود .
اروپام**1479**1599

سرخط اخبار جهان