۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۷:۲۸
کد خبر: 82072035
T T
۰ نفر
دستاورد سفر هيات هاي خارجي به ايران با گذشت زمان مشخص مي شود

شيراز - ايرنا - معاون وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: با حضور هيات هاي اقتصادي خارجي در ايران برنامه هاي خوبي براي سرمايه گذاري در بخش هاي مختلف انجام شده و دستاورد اين سفرها با گذشت زمان مشخص مي شود.

به گزارش ايرنا، حسين اسفهبدي پنجشنبه در نشست هم انديشي مديران عامل نمايشگاه هاي بين المللي كشور در شيراز بيان كرد: با وجودي كه حدود چهار ماه از برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) سپري مي شود اما در اين مدت زمان كوتاه كارهاي بسياري انجام شده است.
رئيس هيات مديره و مديرعامل شركت سهامي نمايشگاههاي بين المللي جمهوري اسلامي ايران افزود: هم اينك واحدهاي توليدي خارجي با انتقال فناوري با ايرانيان مشاركت و در كشورمان سرمايه گذاري كرده اند كه محصول توليد شده آنها تيرماه 95 وارد بازار و از كشور صادر مي شود.
اسفهبدي اظهار داشت: در سال جاري دولت مصمم است كشور از ركود اقتصادي خارج شود و با توجه به دنبال كردن اين موضوع در بخش هاي مختلف، امسال سال خروج از ركود است.
وي اضافه كرد: با خارج شدن كشور از ركود، ساير عرصه ها از جمله توليد، اشتغال و صادرات نيز حركت رو به رشد خواهند داشت.
اسفهبدي ادامه داد: بازاريابي حرفه اي در دنيا توسط نمايشگاهها انجام و به دنبال آن جذب سرمايه گذاري خارجي محقق مي شود از اين رو نمايشگاههاي بين المللي در كشور نقش مهم و موثري در اين زمينه به ويژه گسترش صادرات بر عهده دارند و ضروري است از تمام توان اين حوزه در كشور استفاده شود.

* برپايي بزرگترين نمايشگاه جمهوري اسلامي ايران در ايتاليا
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت بيان داشت: امسال در بخش نمايشگاههاي خارجي امتيازهاي ويژه اي در نظر گرفته شده است از جمله اينكه بخشي از اعتبارات برگزاري نمايشگاه ها را تامين مي كنيم.
اسفهبدي افزود: امسال جمهوري اسلامي ايران در بسياري از كشورها از جمله تركيه، فرانسه، آفريقا و ايتاليا نمايشگاه اختصاصي برگزار مي كند كه بزرگترين اين نمايشگاهها در ايتاليا خواهد بود.
وي گفت: در اين نمايشگاه ها عمده توانمندي هاي كشور ايران در بخش هاي مختلف از جمله زعفران و فرش كه امكان رقابت و صادرات را داشته باشند، عرضه مي شود.
رئيس هيات مديره و مديرعامل شركت سهامي نمايشگاههاي بين المللي جمهوري اسلامي ايران بيان كرد: همچنين در سال 95 كنفرانس بزرگ سرمايه گذاري در عمان و همچنين كنفرانس ملي صنعت نمايشگاهي با همكاري دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.

* اجراي طرح رتبه بندي نمايشگاه هاي بين المللي در كشور
رئيس هيات مديره و مديرعامل شركت سهامي نمايشگاههاي بين المللي جمهوري اسلامي ايران بيان كرد: طرح رتبه بندي نمايشگاه هاي بين المللي كشورمان با همكاري استادان دانشگاه و متوليان صنعت نمايشگاهي تدوين شده است و امسال اجرايي مي شود.
اسفهبدي اظهار داشت: اين طرح با هدف تهيه شناسنامه براي صنعت نمايشگاهي كشور و تهيه اطلاعات مورد نياز نمايشگاهي براي ورود به بازار پسابرجام تدوين شده است.
وي ادامه داد: در قالب اين طرح، نمايشگاه هاي بين المللي كشور در بخش هاي منطقه اي، محلي، استاني، ملي و بين المللي تقسيم بندي مي شوند و همچنين سايت هاي نمايشگاهي بر اساس استانداردهاي تعريف شده در اين بخش ساماندهي و آماده سازي مي شود.

* تخصيص اعتبار براي توسعه فضاهاي نمايشگاهي كشور
رئيس هيات مديره و مديرعامل شركت سهامي نمايشگاههاي بين المللي جمهوري اسلامي ايران اظهار داشت: در سال جاري توسعه فضاهاي نمايشگاههاي بين المللي در كشور مورد توجه بوده و بودجه اي هم به اين امر اختصاص يافته است.
اسفهبدي بيان كرد: براي اختصاص اين اعتبار وضعيت نمايشگاههاي بين المللي و مطالبات استان ها توسط كارشناسان بررسي مي شود.
وي گفت: فعاليت هاي نمايشگاهي در استان ها بايد در سايت هاي نمايشگاهي متمركز باشد در غير اين صورت برگزاري نمايشگاه در هر مكاني غير از سايت هاي نمايشگاههاي بين المللي غير مجاز است.
اسفهبدي اظهار داشت: براي نهادينه كردن برگزاري نمايشگاهها در سايت هاي نمايشگاهي، رايزني هايي با استانداران صورت گرفته و همچنين مكاتبه هايي براي حضور روساي نمايشگاههاي بين المللي در شوراي برگزاري نمايشگاهها نيز انجام شده است.
اين مسئول افزود: در اسفند پارسال سند احداث يك نمايشگاه در مساحتي به وسعت 154 هكتار در بهترين نقطه فرودگاه امام خميني(ره) با مسكن و شهرسازي منعقد شده است و اين سومين نمايشگاه است كه در شهر تهران احداث مي شود.
اسفهبدي اظهار داشت: بر اساس اقدامات انجام شده با دانشگاه تهران، رشته صنعت نمايشگاهي از طريق آزمون سراسري تا مقطع كارشناسي ارشد در دانشگاه تهران راه اندازي شده است كه از مهر ماه امسال دانشجو مي پذيرد.

*رسالت نمايشگاه هاي بين المللي مبتني بر توسعه صادرات باشد
مدير عامل شركت نمايشگاههاي بين المللي استان فارس نيز در اين نشست گفت: رسالت نمايشگاههاي بين المللي كشور بايد مبتني بر توسعه صادرات و جذب سرمايه گذار باشد.
عبدالناصر اسكندري اظهار كرد: با برگزاري نمايشگاههاي بين المللي در سايت هاي نمايشگاهي به دنبال انتقال فناوري و جذب سرمايه گذار هستيم.
وي بابيان اينكه هدف ما تنها برگزاري نمايشگاه صرف نيست بلكه در سال 95 عناويني را در نمايشگاههاي بين المللي پذيرش مي كنيم كه در بحث انتقال فناوري و صادرات بتوانند به كشور و استان فارس كمك كنند.
اسكندري اظهار داشت: با برگزاري نمايشگاههاي بين المللي ما صادرات خدمات مي كنيم از اين رو هر چه حضور خارجي ها در نمايشگاه هاي ما بيشتر باشد تاثير بهتري در صادرات كشور دارد زيرا آنها با توانمندي ها و ظرفيت هاي كشورمان در استان ها در بخش هاي مختلف آشنا مي شوند و همين امر زمينه برقراري ارتباط موثر را مهيا مي سازد.
وي با اشاره به اينكه كه پارسال 48 عنوان نمايشگاه در سايت نمايشگاههاي بين المللي استان فارس برگزار شد، گفت: بر اساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته امسال 50 عنوان نمايشگاه در سايت نمايشگاههاي بين المللي اين استان برگزار مي شود.
3002 /6118/ 2025
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد