۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۲۳:۲۸
کد خبر: 82066551
T T
۰ نفر
صادرات چین بار دیگر به روند نزولی بازگشت/ اجناس چینی خریدار ندارد

تهران – ایرنا – نرخ صادرات چین كه پس از طی یك دوره نزولی 9 ماهه با رشد قابل توجهی در ماه مارس همراه شده بود، در ماه آوریل به روند نزولی خود بازگشت تا وضعیت دومین اقتصاد بزرگ جهان و تاثیر نوسانات آن بر اقتصاد منطقه بار دیگر به مركز توجه رسانه های جهان بدل شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اداره كل گمرك چین روز یكشنبه اعلام كرد كه صادرات این كشور در ماه گذشته میلادی (فروردین – اردیبهشت) 1.8 درصد نسبت به زمان مشابه سال گذشته كاهش یافته كه مهر تاییدی بر عملكرد ضعیف دولت چین در عرصه رقابت در بازارهای خارجی است.
واردات چین نیز در ادامه روند 17 ماه گذشته با 10.9 درصد كاهش نسبت به زمان مشابه سال قبل مواجه شده است.
صادرات چین به آمریكا به عنوان بزرگترین بازار محصولات این كشور در ماه آوریل بالغ بر 9.3 درصد نسبت به سال گذشته كاهش یافته و در عین حال، صادرات این كشور به اتحادیه اروپا 3.2 درصد رشد را تجربه كرده است.
مازاد تجاری این كشور نیز در ماه آوریل 45 میلیارد و 560 میلیون دلار اعلام شد كه بیش از ارقام پیش بینی شده بود.
این در حالی است كه با توجه به رشد 11.5 درصدی صادرات این كشور در ماه مارس (اسفند 94 – فروردین 95) به نظر می رسید كه تاثیر سیاست های محرك اقتصادی دولت از جمله كاهش 6 درصدی نرخ بهره به تدریج در حال نمایان شدن باشد.
«جو هائو» اقتصاددان ارشد «كومرتس بانك» در این رابطه معتقد است : آمار جدید از وضعیت اقتصاد چین نشان دهنده یك سال پرچالش برای اقتصادهای نوظهور است.
دولت چین در راستای تلاش برای بهبود وضعیت اقتصاد این كشور و حجم پایین صادرات، سیاست هایی از جمله تشویق بانك ها به تسهیل شرایط اعطای وام، گسترش بیمه اعتبار صادرات و تخفیف های مالیاتی در برخی صنایع را در دستور كار خود قرار داده است.
اقتصاد چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان پس از آمریكا، نقش قابل توجهی در روند بهبود اقتصاد جهانی پس از بحران مالی سال 2008 ایفا كرده و تولید ناخالص ملی این كشور در دو دهه گذشته هر سال رشدی مطلوب در حدود 10 درصد را تجربه كرده است.
از سوی دیگر با توجه به ركود اقتصاد جهانی، افزایش هزینه های كارگری و نیز افزایش نگرانی های زیست محیطی در منطقه كه سبب شده است تا روند صنعتی كردن زمین های زراعی چین با سرعت قبلی پیش نرود، كارشناسان معتقدند كه این كشور در سال جاری میلادی راه دشواری در نیل به رشد اقتصادی بالای 6.5 درصد خواهد داشت.
آساق ** 9386**1565
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد