۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۹:۲۴
کد خبر: 82063743
T T
۰ نفر
شيوع تب برفكي ، ميدان خريد و فروش دام اهر را تعطيل كرد

تبريز- ايرنا - معاون عمراني استانداري آذربايجان شرقي گفت: به علت شيوع تب برفكي در منطقه ارسباران، ميدان خريد و فروش دام شهرستان اهر تعطيل شده است .

محمد صادق پورمهدي جمعه شب در جلسه اي به منظور مديريت بحران تب برفكي در اهر بر ضرورت تسريع در واكسيناسيون دام ها و دفن بهداشتي دام هاي تلف شده ، تشديد مراقبت در ورود و خروج دام از منطقه و جابه جايي دام ها، استمرار اطلاع رساني و آگاه سازي هاي لازم در جوامع روستايي و عشايري تاكيد كرد .
وي با اشاره به اينكه بخش عمده رشد و توسعه اقتصادي وابسته به روستاهاست، گفت: اگر بتوانيم در مقابله با شيوع بيشتر بيماري تب برفكي با مديريت جهادي موفق شويم، حتي از آسيب‌هاي اجتماعي نيز جلوگيري مي‌شود.
پورمهدي با اعلام اينكه 60 هزار دوز واكسن گاوي و گوسفندي به استان اختصاص يافته است ، گفت: توزيع اين واكسن‌ها هم‌اكنون در روستاهاي درگير با تب برفكي در حال انجام است.
معاون عمراني استاندار آذربايجان شرقي با اشاره به تعطيلي ميدان خريد و فروش دام اهر ، گفت: براي كنترل و مهار اين بيماري در صورت نياز ميدان دام شهرستان‌هاي همجوار هم بايد تعطيل شوند.
وي تأكيد كرد: سازمان‌هاي جهاد كشاورزي و دامپزشكي به‌جاي اينكه از هم فاصله بگيرند در كنار همديگر با اين بيماري مقابله و مبارزه كنند.
معاون عمراني استاندار آذربايجان شرقي، همراهي بيشتر دهياران و اعضاي شوراهاي اسلامي روستاها را در اين زمينه ضروري دانست.
پورمهدي بابيان اينكه همه دستگاه‌ها در مواقع بحران موظف هستند تا به دستور مديران بحران شهرستان‌ها عمل كنند، گفت: در صورتي كه نياز به حضور ارتش براي خدمت‌رساني باشد بايد وارد عمل ‌شوند.
فرماندار شهرستان اهر نيز در اين جلسه با اشاره به اينكه بحران شيوع بيماري تب برفكي در روستاهاي اين شهرستان با پيگيري‌هاي استاندار آذربايجان شرقي به معاون اول رئيس‌جمهور گزارش ‌شده است، افزود: خوشبختانه امروز بيماري تب برفكي را با اقدامات انجام‌شده مي‌توانيم كنترل كنيم.
سييد محمد عابدي با بيان اينكه در مرحله نخست اقدامات جهت مقابله با تب برفكي 12 هزار دوز واكسن اين بيماري به شهرستان اهر تحويل شد، گفت: در مرحله دوم 45 هزار دوز واكسن تب برفكي وارد اهر شد .
وي با اشاره به اطلاع‌رساني و آگاه‌سازي صورت گرفته در زمينه شيوع اين بيماري ، گفت: براي دفن لاشه‌هاي احشام با ارائه آموزش‌هاي لازم با همكاري تمامي دهياران و امكانات اقدام كرده‌ايم.
عابدي با اعلام اينكه تمامي دهياران روستاهاي اهر براي انتقال آهك به روستاها بسيج شده‌اند، گفت: بر اساس اعلام جهاد كشاورزي استفاده از آهك در محل‌هاي غير از نگهداري احشام به‌ويژه زمين‌هاي كشاورزي زيان‌بار است.
فرماندار شهرستان اهر با اشاره به اينكه ميدان دام اهر يكي از بزرگ‌ترين ميدان هاي منطقه محسوب مي‌شود ، گفت: در نخستين اقدام جهت كنترل تب برفكي نسبت به تعطيلي ميدان دواب اين شهرستان اقدام شد.
مديركل دامپزشكي استان آذربايجان شرقي نيز به تعويق انداختن كوچ عشاير تا 2هفته ديگر براي جلوگيري از شيوع تب برفكي را خواستار شد.
اميرحسين بهداد گفت: تاكنون با تأمين واكسن هاي موردنياز اقدام به واكسيناسيون دام هاي شهرستان اهر شده و اين كار در روزهاي آينده نيز ادامه خواهد داشت.
منطقه ارسباران شامل شهرستان‌هاي اهر، كليبر، خداآفرين، ورزقان و هريس است.
تب برفكي از بيماري هاي سنتي دام است .
به گفته كارشناسان و مسئولان دامپزشكي توقف توليد يا كاهش توليد داخلي و ضعف و مشكلات واردات و جايگزيني واكسن خارجي در كنار تغيير سويه ويروس باعث شيوع اين بيماري در اهر شده است.
اين بيماري به انسان منتقل نمي شود.
7225/3071/518

سرخط اخبار استان‌ها