۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۲۱:۰۵
کد خبر: 82062173
T T
۰ نفر
2 هزار شهرضايي در قالب طرح نظام سلامت 'ايراپن' مورد ارزيابي قرار گرفتند

شهرضا، اصفهان – ايرنا - مدير شبكه بهداشت و درمان شهرضا گفت: با گذشت دو ماه از اجراي طرح ملي 'ايراپن'(IRAPEN) در شهرضا، دو هزار نفر از شهروندان اين شهرستان در قالب شاخصه هاي نظام سلامت اين طرح مورد ارزيابي قرار گرفتند.

به گزارش ايرنا، حجت الله تنهايي روز چهارشنبه در جريان بازديد از روند اجراي اين طرح در شهرضا گفت: اين طرح در پاسخ به يكي از نيازهاي مهم بخش سلامت كشور و
بمنظور پايش و شناسايي افراد در معرض خطر چهار فاكتور بيماري هاي قلبي عروقي، سرطان، آسم و ديابت به صورت آزمايشي در شهرضاي اصفهان، نقده آذربايجان شرقي، مراغه آذربايجان غربي و بافت كرمان اجرا مي شود.
وي با اشاره به اينكه 70 درصد از مرگ و مير در جامعه ناشي از بيماري هاي غيرواگير و20 درصد بدليل حوادث و مشكلات روحي و رواني است، تصريح كرد: در اين زمينه لازم بود تا در باره اين بيماري ها طرحي تهيه و اجرا شود.
وي افزود : در اين طرح آزمايش هاي لازم در افراد 20 تا 40 سال و بالاي 40 سال از نظر بيماري هاي ياد شده در خانه هاي بهداشت و پايگاه هاي سلامت به صورت رايگان انجام مي شود.
مدير شبكه بهداشت و درمان شهرضا گفت: بر اساس اين طرح مشخص مي شود كه خطر بيماري هاي مورد نظر در 10 سال آينده زندگي اين افراد چند درصد است و براي پيشگيري از ابتلاي احتمالي به اين نوع بيماري ها تلاش و برنامه ريزي مي شود.
تنهايي تصريح كرد : در اين طرح جمعيت 42 هزار نفري بالاي 40 سال شهرستان شهرضا در طول دو سال آينده براي ارزيابي فراخوانده مي شوند.
وي افزود: افراد بالاي 20 سال نيز در صورت مراجعه ارزيابي خواهند شد.
دكتر احمد كوشا معاون فني معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، طرح ايراپن را انقلاب دوم نظام سلامت كشور پس از اجراي خانه هاي بهداشت توصيف كرده و گفته است: با توجه به اينكه 86 درصد از مرگ و ميرهاي كشور بدليل ابتلا به چهار بيماري غيرواگير قلبي و عروقي، سرطان، آسم و ديابت و همچنين تصادفات و مشكلات روحي و رواني است، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي درصدد است با اين طرح، ميزان اين بيماري ها را كاهش دهد.
شهرستان شهرضا در 80 كيلومتري جنوب اصفهان واقع است.
پ/6027/7144

سرخط اخبار استان‌ها