۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۲۰:۱۰
کد خبر: 82062117
T T
۰ نفر
استخدام 2160 ماما در وزارت بهداشت طي چند روز آينده

تهران-ايرنا- معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به انجام800 هزار زايمان طبيعي رايگان ازشروع طرح تحول سلامت در كشور از استخدام 2160 ماما در وزارت بهداشت طي چند روز آينده و در اواخر ارديبهشت ماه خبر داد.

به گزارش روزچهارشنبه ايرنا از وزارت بهداشت،‌ محمد آقاجاني درهمايش روزجهاني ماما با بيان اينكه قبل از اجراي طرح تحول سلامت بدترين شاخص بهداشتي ما در مقايسه با سايركشورهاي جهان، شاخص سزارين بود، گفت: توصيه سازمان جهاني بهداشت براي سزارين 15 درصد زايمان هاست درحالي كه اين ميزان دركشور ما 56 درصد بود.
وي با اشاره به ميزان بالاي سزارين دركشور وعوارض ناشي ازآن اظهاركرد: در15 ارديبهشت 92 طرح تحول سلامت آغازشد كه يكي از محورهاي عمده اين طرح برنامه ترويج زايمان طبيعي بود.
دكترآقاجاني با بيان اينكه برنامه ترويج زايمان طبيعي داراي 9 محوربود به تشريح محورهاي اين برنامه پرداخت و گفت: توانمند سازي مادران و دايركردن كلاسهاي آموزشي براي مادران باردار و نيز توانمند سازي ارايه دهنده گان خدمات را از جمله محورهاي برنامه ترويج زايمان طبيعي عنوان كرد.
معاون درمان با اشاره به بهينه سازي و گسترش بلوك هاي زايمان گفت:1770(واحد اختصاصي زايمان) به منظور كاهش عوارض زايمان و ايجاد حريم خصوصي براي مادران و تشويق آنها براي زايمان طبيعي در نظر گرفته شده است كه اين اقدانم نوعي هويت بخشي جدي به مامايي محسوب مي شود.
وي با بيان اينكه اين واحدها در366 بيمارستان ايجاد شده است،افزود: امسال نيز 856 واحد اختصاصي زايمان را تجهيز خواهيم كرد و اميدواريم تا پايان سال تمام 1770 واحد اختصاصي زايمان را در سراسر كشور تجهيز كنيم.
معاون درمان، اصلاح تعرفه را از ديگر محورهاي برنامه ترويج زايمان طبيعي عنوان كرد و گفت: براي اولين بار تعرفه زايمان طبيعي به عنوان يك سياست محوري در كتاب تعرفه خدمات سلامت تعيين شد.
دكترآقاجاني با اشاره به رايگان كردن زايمان طبيعي دركشور افزود: از شروع طرح تحول سلامت800 هزار زايمان طبيعي رايگان در كشور انجام شده است و اين موضوع براي مردم مناطق محروم بسيار با اهميت بوده است.
وي درادامه استفاده از توان و ظرفيت ماماهاي داراي دفتركارخارج از بيمارستانها و اخذ قرارداد با آنان براي ارايه خدمات در بيمارستانهاي دانشگاهي را از ديگر اقدامات در حوزه مامايي برشمرد واظهاركرد: در راستاي برنامه تحول سلامت و ترويج زايمان طبيعي برشمرد.
معاون وزير بهداشت با تاكيد برضرورت فرهنگ سازي عمومي براي گرايش مادران و خانواده ها به زايمان طبيعي گفت: درسال 95 فرهنگ سازي عمومي براي ترويج زايمان طبيعي را به صورت پرنگ تري پي گيري خواهيم كرد.
دكترآقاجاني روند كاهشي آمار سزارين در كشور از 56 درصد قبل از اجراي طرح تحول سلامت به 49.8 در سال 94 را مرهون همت ماماها و حمايت دولت در اين زمينه عنوان كرد.
وي درادامه با اشاره به كمبود نيروهاي مامايي و نياز مادران باردار به خدمات مامايي از استخدام 2160 ماما در وزارت بهداشت طي چند روز آينده و در اواخر ارديبهشت ماه خبر داد و گفت: اين ماماها در بيمارستانهاي تحت پوشش وزارت بهداشت استخدام خواهند شد.
معاون درمان، استخدام اين تعداد از ماماها را بي سابقه دانست و گفت: اين اقدام اتفاق مهمي در جذب نيروهاي مامايي در بيمارستانهاي وزارت بهداشت است.
اجتمام/9136/3063/1724

سرخط اخبار جامعه