۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۶:۵۸
کد خبر: 82058884
T T
۰ نفر
فعاليت 24 ساعته گمرك آستارا/بهبودكيفيت محصولات صادراتي كشاورزي

تهران -ايرنا- مدير كل توسعه صادرات وزارت جهاد كشاورزي اعلام كرد: اقدام استانداري گيلان در افزايش ساعات كاري گمرك آستارا، پيامد مثبتي به همراه داشته و موجب بهبود كيفيت صادرات محصولات كشاورزي شده است.

به گزارش ايرنا از وزارت جهاد كشاورزي، شاهرخ شجري درباره فعاليت 24 ساعته گمرك آستارا كه از دهه سوم فروردين با دستور استانداري گيلان آغاز شد، اظهارداشت: تسريع در ترخيص كالاهاي كشاورزي از گمركات كشور يكي از روشهاي توسعه صادرات محسوب مي شود و افزايش ساعات كاري گمركات مرزي در اين رابطه صورت گرفت و انتظار مي رود اين اقدام استانداري گيلان، الگويي براي ساير استان هاي مرزي واقع شود.
وي اظهارداشت: فسادپذيري محصولات كشاورزي، طولاني شدن زمان ترخيص و معطل ماندن اين محصولات، موجب افت كيفيت و افزايش ضايعات مي شود ، بنابراين فعاليت 24 ساعته گمرك آستارا به مصلحت صادركنندگان بخش كشاورزي است.

** صادرات خرما و كشمش به اندونزي

شجري درباره از سرگيري صادرات خرما و كشمش ايران به اندونزي اظهار داشت: اندونزي اعلام كرده از فوريه ( 13 بهمن تا 11 اسفند ) 2016 محصولات كشاورزي صادراتي به اين كشور بايد داراي گواهي بهداشت در مورد دو آلاينده سرب و هگزي تيازوكس ( يك نوع سم كنه كش ) باشند، صادرات خرما و كشمش ايران به اين كشور در چند ماه گذشته متوقف شده و اين در حالي است كه در آزمايشگاه سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشكي ابزار و امكانات براي اندازه گيري سم « هگزي تيازوكس » در محصولات كشاورزي وجود ندارد.
وي افزود: اكنون آزمايشگاه بين المللي متعلق به تركيه موسوم به SGS در ايران نمايندگي دارد و مي توان از طريق آزمايشگاه SGS در مورد بررسي سم هگزي تيازوكس در خرما و كشمش صادراتي اقدام كرد و سازمان غذا و دارو و نيز بايد نتيجه آزمايش هاي SGS را تاييد كند، تا صادركنندگان اين محصولات بتوانند صادرات خود را به اندونزي ادامه دهند.
مدير كل توسعه صادرات وزارت جهادكشاورزي خواستار همكاري سازمان غذا و دارو در اين زمينه شد و مساعدت اين سازمان در خصوص صدور گواهي بهداشت خرما و كشمش عاري از هگزيتيازوكس را ضروري دانست.
وي ميزان صادرات انگور خشك شده به كشور هاي هدف در سال 94 را 111 هزار و 910 تن به ارزش 253.4 ميليون دلار و ميزان صادرات خرما را بيش از 171 هزار تن به ارزش 232.5 ميليون دلار بيان كرد.
وي يادآور شد: سال 94 از كل صادرات انگور خشك شده و خرما، نزديك به 240 تن انگور خشك شده به ارزش 484.3 هزار دلار و بيش از سه هزار و 370 تن خرما به ارزش 3.68 ميليون دلار به اندونزي صادر شد.
به گزارش ايرنا، ساليانه بيش از 110 ميليون تن محصولات كشاورزي در زمينه هاي زراعي، باغي، دام و طيور و شيلاتي توليد و به بازارهاي داخلي و خارجي عرضه مي شود.
اقتصام** 9186 ** 1559

سرخط اخبار اقتصاد