۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۵:۱۸
کد خبر: 82055899
T T
۰ نفر
اجازه تغيير كاربري باغ سيب را نمي‌دهيم

كرج- ايرنا - دادستان عمومي و انقلاب مركز استان با تاكيد بر اينكه خشك شدن باغ سيب كرج مي‌تواند ضمن ايجاد گردوغبار، تاثيرمنفي در آب وهواي كرج و تهران داشته باشد و دستگاه قضايي اجازه تغييركاربري نخواهد داد گفت: فلسفه احداث باغ سيب اين بود كه محل فوق، كريدورهواي كرج و تهران باشد.

به گزارش ايرنا، حاجي رضا شاكرمي در گفت ‌و گو با خبرنگاران، پس از برگزاري نشست حفظ حقوق بيت المال در اراضي ملي و منابع طبيعي استان البرز كه با دستور جلسه بررسي مشكلات باغ سيب مهرشهر، تسريع در حل مشكلات چاه‌هاي اين باغ، آبياري تحت فشار و چگونگي احياي باغ سيب انجام شد، اظهار داشت: باغ سيب به عنوان يك نماد مطرح كشوري شناخته مي‌شود كه ژنتيك گياهي آن حائز اهميت است؛ اين باغ از 40 الي 50 سال پيش كاشته شده ولي تغييري در كاربري آن داده نشده است.
وي تصريح كرد: با توجه به طول عمر مفيد درخت، بايد از 30 سال پيش درختان جديد در اين محدوده كاشت مي‌شد كه اين اتفاق رخ نداده و اكنون لازم است براي آن چاره انديشي شود و براي احيا و بازسازي آن اقدامات مقتضي پس از اخذ مجوزهاي قانوني لازم انجام شود.
دبير كميته حفظ حقوق بيت المال در اراضي ملي و منابع طبيعي استان البرز با تشريح شرايط كنوني باغ سيب، توضيح داد: بخش قابل توجهي از درختان اين مجموعه به دليل عدم توجه از بين رفته است؛ 70 هكتار از اين باغ به دانشگاه علامه طباطبايي واگذار شده كه تغيير كاربري آن از درخت به زراعت، موجب شده بخش قابل توجه درختان از بين رفته يا در معرض خشك شدن قرار بگيرد.
وي با تاكيد بر اينكه خشك شدن اين باغ مي‌تواند ضمن ايجاد گرد و غبار، تاثير منفي در آب و هواي كرج و تهران داشته باشد كه دستگاه قضايي اجازه تغيير كاربري نخواهد داد گفت: فلسفه احداث باغ سيب اين بود كه محل فوق، كريدور هواي كرج و تهران باشد؛ وجود اين باغ موجب مي‌شود بادي كه از سمت شمال غرب و غرب در حركت است پس از عبور از باغ سيب تلطيف شده و به كرج و تهران منتقل شود.
دادستان عمومي و انقلاب مركز استان درباره مصوبات كميته حفظ حقوق بيت المال در اراضي ملي و منابع طبيعي استان البرز در اين نشست، اظهار داشت: با توجه به اينكه از جانب رهبر معظم انقلاب، شعار امسال «سال اقتصاد مقاومتي؛ اقدام و عمل» انتخاب شده است بايد با سرلوحه قرار دادن اين شعار و توجه به ظرفيت‌هاي زيست محيطي و كشاورزي اين باغ كه داراي ظرفيت توليد 20 هزار تني ميوه در سال است احياي آن در دستور كار باشد تا در دو يا سه سال آينده شاهد بهره برداري و احياي آن باشيم.
وي ديگر مصوبه اين نشست را در مورد بخش تحت تملك دانشگاه علامه طباطبايي عنوان كرد و توضيح داد: مقرر شد اين دانشگاه در قالب طرح تفصيلي از زمين تحت اختيار خود استفاده كند و ضوابط و چارچوب‌ها را رعايت كند.
شاكرمي موظف شدن اداره راه و شهرسازي استان به انجام مكاتبات با بنياد مستضفعان را مصوبه مهم اين نشست اعلام كرد و گفت: در اين مكاتبات بايد مصوبات شوراي حفظ حقوق بيت المال به اطلاع بنياد برسد و اعلام كنند كه كاربري اين محوطه بايد باغي باشد و در مسير منويات رهبري تدابيري اتخاذ شود درختان اين مجموعه از بين نرود و مصلحت و حقوق بنياد مستضعفان نيز رعايت شود.
وي همچنين حل مشكل ارتباطي اين مجموعه توسط اداره مخابرات، ديواركشي توسط شهرداري ظرف مدت دو هفته، پيگيري اعطاي تسهيلات به بنياد مستضعفان و جانبازان توسط جها كشاورزي براي آبياري تحت فشار، تعيين موضوع مالكيت چاه‌هاي موجود در اراضي تحت تملك دانشگاه علامه براي صدور مجوزهاي قانوني و برقي كردن اين چاه‌ها و ارائه گزارشي از وضعيت باغ‌هاي واقع در محدوده و حريم شهر كرج توسط دبيرخانه حفظ فضاي سبز استان را از مصوبات مهم اين جلسه در راستاي احياي باغ سيب كرج عنوان كرد.
7422/1535

سرخط اخبار استان‌ها