۱۹ اسفند ۱۳۹۴، ۱۰:۱۲
کد خبر: 81996164
T T
۰ نفر
تخريب‌گران انتخابات و محك اخلاق قرآني- مرتضي نجفي قدسي*

انتخابات و نتايج آن با گذشت 10 روز از آن، همچنان در جامعه مورد تحليل فراوان است. صاحب اين قلم حدود دو ماه پيش در ايام ثبت‌نام كانديداها، برحسب احساس وظيفه مطالبي را در باب لزوم هشياري در باب انتخابات و با هدف دفاع از شوراي محترم نگهبان عرضه داشتم. اكنون كه انتخابات به سرانجام رسيده و تب و تاب اجراي آن فروكش كرده است لازم است بار ديگر به آسيب‌هاي محتمل اين رخداد توجه كنيم

يكي از آسيب‌هايي كه هر مرحله از انتخابات مي‌تواند براي جامعه‌اي داشته باشد، دامن زدن به اختلافات است. عمده اختلافات هم برحسب بداخلاقي‌هايي است كه در آستانه انتخابات و در زمان برگزاري و حتي بعد از آن صورت مي‌گيرد. چه بسا مبنا و بنيان اين بداخلاقي‌ها نيز نپذيرفتن تفاوت و اختلاف به عنوان يك سنت الهي باشد.
قرآن كريم مي‌فرمايد: (خداوند همه موجودات را از آبي آفريد، پس بعضي از اينها بر شكم راه مي‌روند برخي بر دو پا راه مي‌روند و برخي هم بر چهار پا راه مي‌روند). (نور، 45) برحسب مفاد اين آيه شريفه تفاوت مشي‌ها نبايد موجب اختلاف شود، آن هم به حدي كه يكديگر را تكفير يا تفسيق نمايند و با هم دشمني بورزند و خصومت بر خصومت بيفزايند. قرآن كريم مي‌فرمايد: (به كسي كه اسلام آورده و مسلمان است نگوييد تو مسلمان نيستي تا با اين بهانه بخواهيد امكانات زندگي او را تصاحب كنيد)؛ (نساء، 94) اين دستور قرآن است كه جلوي تعدي به يكديگر را به بهانه‌هاي مكتبي مي‌گيرد.
آنچه امروز با آن مواجه هستيم اين است كه دو گرايش فكري و سياسي در جامعه وجود دارد كه هر دو هم مسلمان هستند و معتقد به نظام و قانون اساسي؛ و همه لوازم آن را هم پذيرفته‌اند در عين حال ميان اين دو گرايش تفاوت‌هايي هم وجود دارد. تأسي به پيام آسماني وحي اقتضا مي‌كند كه طرفداران اين دو گرايش فكري و سياسي، يكديگر را تخطئه نكنند و مرزهاي نقد اخلاقي را مخدوش نسازند.
مع‌الاسف تعداد اندكي تندرو درصدد تخريب هستند و جريان اعتدال‌گرايي و اصلاح‌طلبي را به بي‌ديني و لامذهبي متهم مي‌كنند و فقط خود را ديندار و انقلابي مي‌دانند؛ حتي پا را فراتر گذاشته و عده‌اي از اصولگراها را هم مورد تخريب قرار مي‌دهند كما اينكه در انتخابات اخير در شهر قم، تخريب‌هاي فراواني عليه آقاي دكتر علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي كه از طرف جامعه محترم مدرسين حوزه علميه قم نيز مورد حمايت قرار گرفته بود، صورت گرفت. آيه فوق‌الذكر به اين مفهوم اشاره داشت كه بسياري از اين تهمت‌هاي ناروا براي اين است كه مي‌خواهيم جاي او بنشينيم و از مواهب او بهره ببريم.
شخصاً با بسياري از فعالان اصولگرا يا اصلاح‌طلب از سال‌ها پيش معاشرت داشته‌ام؛ فارغ از گرايش فكري و سياسي‌شان همگان را از معتقدان راسخ به وحدانيت خدا و رسالت پيغمبر (ص) و ولايت ائمه اطهار (ع) يافتم. همگي به رعايت شريعت و انجام نوافل ملزمند و به توسل و تضرع شهرت دارند. همه براي اقتدار كشور، حفظ انقلاب و نظام در مواجهه با دشمنان ايستاده‌اند و هزينه و غرامت‌هاي سنگيني در اين راه پرداخته‌اند. غيراخلاقي‌ترين اقدام درباره ايشان، ناميدن‌شان به صفت 'انگليسي' يا 'اهل كوفه' است. اين، مصداق بارز بازي در زمين دشمن است.
بيراه نمي‌دانم در اين مجال خاطره‌اي نقل كنم درباره يكي از رجال سياسي امروز ايران كه چندي سكاندار فرهنگ بود و در حال حاضر نيز در نهادهاي مديريت شهري اشتغال دارند و از جمله افراد موسوم به اصلاح‌طلب هستند.
مقرر بود كه در نيمه ماه رجب، اجلاس سراسري نماز توسط ستاد اقامه نماز برگزار شود، جناب حجت‌الاسلام قرائتي از صاحب اين قلم خواستند كه وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي وقت را براي سخنراني در اين جلسه دعوت كنم، به ايشان عرض كردم اگر روز ديگري بود، مشكلي نبود ولي در اين روز بسيار بعيد مي‌دانم ايشان بيايد. گفت چرا؟! عرض كردم: ايشان مقيد است كه در روز نيمه ماه رجب كه روز عبادت است، مشغول انجام اعمال 'ام داوود' شود و اين اعمال طبق آنچه در مفاتيح‌الجنان آمده است، بسيار طولاني است و ساعت‌ها به طول مي‌انجامد و معمولاً ايشان در روز نيمه ماه رجب كارها را تعطيل مي‌كند و حتي‌المقدور در يكي از حرم‌هاي اهل بيت در قم يا مشهد يا در مسجدي و گوشه‌اي به عبادت مي‌پردازد! آقاي قرائتي از اين توضيحات بنده بسيار تعجب كرد و در كمال انصاف گفت ما روحاني‌ها شايد اينقدر تقيد به چنين مسايلي نداشته باشيم و ايشان با اينكه وزير است اين همه اعمال مستحبي را هم انجام مي‌دهد!
غرض از ذكر اين خاطره، صرفاً تذكر اين نكته بود كه چهره‌هاي اصلي دو اردوي اصلاحات و اصولگرايي از معتقدان و ملتزمان به واجبات و نوافل هستند و به رعايت مصالح و منافع ملي تأكيد ويژه دارند و لذا اتهام زدن به ايشان مغاير اخلاق قرآني است.
رهبر معظم انقلاب كه امسال را سال همدلي و همزباني دولت و ملت نام نهاده‌اند و پيوسته بر وحدت آحاد ملت تأكيد فرموده‌اند، هيچگاه با شقه شقه كردن ملت و انشقاق ايجاد كردن در صفوف پيوسته مردم موافق نيستند، كما اينكه از حضور گسترده آحاد مردم در اين انتخابات سپاسگزاري و تشكر كردند، گرچه عده‌اي با سوءاستفاده از بيانات معظم‌له درصدد تخريب رقبا برآمدند و كساني كه بعد از آن همه سختگيري‌ها مورد تأييد شوراي محترم نگهبان قرار گرفته بودند را مورد هجمه قرار دادند و در نتيجه با واكنش تدافعي ملت مواجه شدند.
*مدير دارالقرآن علامه طباطبايي(ره)
منبع: روزنامه ايران 19/12/1394
پژوهشم**1197**1459

سرخط اخبار پژوهش