۶ اسفند ۱۳۹۴، ۱۳:۲۰
کد خبر: 81978685
T T
۰ نفر
وزارت تجارت كره: پایان یك دهه كم كاری اقتصادی با ایران فرا رسیده است

پكن - ایرنا - وزارت صنایع، تجارت و انرژی كره جنوبی روز پنجشنبه اعلام كرد كه برگزاری همایش بزرگ تجاری شركت های كره ای و ایران در هفته آینده، به منزله پایان دوران كاهش و قطع یك دهه كم كاری اقتصادی با كشوری است كه منبع بزرگ انرژی دنیا محسوب می‌شود.

به گزارش ایرنا، وزارت تجارت كره روز پنجشنبه در بیانیه ای اعلام كرد كه تهران و سئول یازدهمین نشست كمیسیون اقتصادی مشترك را در چارچوب نشست كمیته همكاری های اقتصادی دو كشور با حضور مقامات، تجار و بازرگانان در تهران برگزار می كنند.
این بیانیه خاطرنشان می سازد كه نشست این كمیته با حضور مقام های ارشد دولت های كره و ایران نهم و دهم اسفند در تهران آغاز می شود.
این وزارتخانه می افزاید كه كره جزو اولین كشورهایی است كه فورا به گروه همكاری با ایران پس از برجام و لغو تحریم ها ملحق شد.
وزارت تجارت كره تاكید كرده است كه بازار بزرگ ایران باید به روی شركت های كره ای باز شود و نشست كمیته همكاری اقتصادی دوجانبه كه به یك دهه كم كاری اقتصادی پایان می دهد، حركتی بی نظیر در راستای كمك به شركت های كره ای برای ورود به ایران است.
بر اساس این گزارش «جو هیونگ هوان» وزیر صنعت، تجارت و انرژی كره جنوبی ریاست یك هیات 20 نفره متشكل از مدیران وزارتخانه های مختلف این كشور را بر عهده دارد كه قرار است به تهران عزیمت كند.
بر این اساس قرار است كمیته همكاری اقتصادی دو كشور در جریان برگزاری نشست بر شش عرصه همكاری انرژی، مالی، بانكی، تجارت و فرهنگ و همچنین بهداشت عمومی متمركز شود.
«كیم سانگ تائه» رئیس بخش خاورمیانه و آفریقای وزارت تجارت كره جنوبی امروز اعلام كرد كه در نشست مذكور قرار است در باره احیای راههای تجاری با طرف های ایرانی گفت وگو شود.
وی افزود: دولت سئول عزم خود را برای اینكه روابط تجاری و بازرگانی با ایران گسترش یابد، جزم كرده است و قصد دارد شركت ها را برای بستن قراردادهای بزرگ با تهران مساعدت كند.
او همچنین تاكید كرد كه چندین یادداشت تفاهم و بیانیه همكاری در جریان نشست اقتصادی كره و ایران در تهران كه آخرین بار در سال 2006 میلادی برگزار شد، امضا خواهد شد.
همچنین قرار است توافقنامه اولیه ایجاد سامانه تجارت الكترونیك برای مصارف دولتی دو كشور با هدف احیای شبكه تجاری ایران با شركای تجاری، به امضای مقام های ذیربط برسد.
رئیس بخش خاورمیانه وزارت تجارت كره جنوبی گفت كه روز چهارشنبه آینده در باره چندین توافقنامه دیگر تجاری میان كره و ایران اعلام نظر خواهد كرد اما تا آن زمان، حاضر به ارائه جزییات بیشتر نیست.
افزون بر این نشست، قرار است هیاتی مركب از 95 نفر از بخش های عمومی غیردولتی و بخش خصوصی و مسوولان شركت ها و موسسات بازرگانی كره نیز روزهای یكشنبه و دوشنبه در تهران با همتایان ایرانی خود وارد گفت و گوهای تجاری شوند.
«كاظم سلطان احمدی» رایزن سیاسی كشورمان در سئول روز گذشته به خبرنگار ایرنا گفت كه به موازات برگزاری كمسیون مشترك دو كشور، دو اجلاس مجزا تحت عنوان «همایش تجاری» و «میزگرد همكاریهای اقتصادی» نیز در تهران برگزار می شود كه به غیر از تركیب كامل هیات همراه وزیر كره ای، هیاتی متشكل از حدود 300 نفر از تجار و بازرگانان این كشور به ایران می آیند.
آساق**231**1597

سرخط اخبار جهان