قدرتهای جهانی موفقیت دیپلماسی در قبال ایران را پذیرفته اند ، عربستان به جای فرافكنی درس بگیرد

تهران - ایرنا - شورای ملی امریكاییان ایرانی تبار در گزارشی كه روز جمعه انتشار یافت تاكید كرد كه قدرتهای جهانی پذیرفته اند دیپلماسی در قبال ایران امری ضروری است و موفقیت این دیپلماسی ثابت شده است.

این درحالی است كه عربستان سعودی بنا بر این گزارش، ساز مخالف زده و رهبری گروهی از كشورهایی را به عهده گرفته كه از موضع خود مبنی بر این كه یا هیچ چیز یا همه چیز كوتاه نمی آیند .
در این راستا ، عربستان با سلسله توجیهات خیال پردازانه اش سعی دارد امریكا را به دلیل مناقشه سعودی ها و ایران مورد ملامت قرار دهد.
در ادامه گزارش آمده است كه این توجیهات عربستان ، ادعاهای پوچی بیش نیست . ریاض باید مسئولیت اقداماتش را در این زمینه بپذیرد.
هرچند كه عربستان واشنگتن را عامل تركتازی ایران در خاورمیانه دانسته است ولی یك نگاه گذرا نشان می دهد كه نه تنها خیانتی در كار نبوده بلكه نگرانی های ریاض بی پایه و اساس بود.
در گزارش، استدلال سعودی ها دو قطبی عنوان شده و آمده است كه ریاض در وهله اول در مورد برنامه هسته ای ایران گفته است كه واشنگتن باید سرمار را قطع و ایران را برای جلوگیری از تولیدسلاح های اتمی بمباران كند. اما اكنون كه توافق هسته ای حاصل شده چنین استدلال می كند كه این توافق باعث خواهد شد تا به تلاش هایش برای سلطه بر منطقه ادامه دهد.
دولت اوباما در موضعی قرار گرفت كه هركاری می كرد مورد لعن و دشنام ریاض قرار داشت و سرانجام تصمیم گرفت راه درست را درپیش گیرد و آن اولویت بخشیدن به منافع امریكاییان بود.
پس از آن كه سعودی ها علنا توافق هسته ای را همزمان با استفاده از لابی هایشان در تلاش برای ناكام گذاشتن این توافق پذیرفتند،بازهم بهانه كردند كه ایران ' رفتار تهاجمی ' در منطقه در پیش گرفته و گمان می رود كه واشنگتن زمینه این كار را فراهم كرده باشد.
اما برخلاف تصور ریاض ، این سعودی ها نه ایرانیان بودند كه از لطف امریكا برای ' رفتار تهاجمی ' خود در منطقه برخوردار شدند. در این راستا ، جوبایدن معاون رئیس جمهوری امریكا علنا اظهار كرد كه عربستان سعودی در حال كمك مالی و تسلیحاتی به گروههایی چون القاعده و جبهه النصره در سوریه است.
با وجود آن كه در یك گزارش سازمان ملل در مورد یمن گفته شده است كه عربستان سعودی عمدا اهداف غیر نظامی را هدف حملات گسترده و نظام یافته قرار می دهد و به مردم گرسنگی می دهد و آنها را هنگام فرار با تیراندازی از بالگرد هدف گلوله قرار می دهد، بازهم امریكا با نادیده گرفتن نگرانی هایی كه در مورد ارتكاب جنایات جنگی از سوی عربستان در یمن وجود دارد، به ارسال سلاح ، اطلاعات جاسوسی و تداركات به این كشور ادامه می دهد.
در این گزارش تاكید شده است كه تهران حدود سه سال بود كه برای كاهش تنش هایش با عربستان مایل به مذاكره بود و واشنگتن نیز مشوق چنین مذاكراتی بود اما ریاض تا این تاریخ با آن مخالفت كرده است .
در گزارش منتشر شده از سوی شورای ملی امریكائیان ایرانی تبار آمده است عربستان سعودی از این پس به جای فرافكنی باید مسئولیت اقداماتی را كه انجام می دهد به عهده گیرد و گناه اتفاقاتی كه در منطقه رخ می دهد به گردن دیگران نیندازد.
شبك ** 1403 **1917

سرخط اخبار جهان