بررسي فرصت هاي سرمايه گذاري و تجاري اصفهان و تايلند/ معاون سازمان توسعه تجارت تايلند برگسترش همكاري هاي دو كشور تاكيد كرد

اصفهان - ايرنا - فرصت هاي سرمايه گذاري و همكاري هاي اقتصادي و تجاري بين استان اصفهان و كشور تايلند در محل اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي اصفهان بررسي شد.

به گزارش ايرنا، نايب رييس اتاق بازرگاني، صنعت، معدن و كشاورزي استان اصفهان شامگاه چهارشنبه در اين نشست، قابليت هاي استان را در بخش هاي صنعتي و معدني تشريح كرد و از اين استان به عنوان قطب صنعت، توليد و تجارت كشور نام برد.
مصطفي روناسي گفت: استان اصفهان در زمينه توليد فولاد، صنايع شيميايي، پتروشيمي، سنگ هاي ساختماني، طلا و جواهر ، صنايع كشاورزي و لبنيات و صنايع دامي از توانمندي هاي قابل توجهي برخوردار است.
وي با اشاره به توانمندي هاي تجاري كشور تايلند نيز گفت: تايلند هم در زمينه صادرات برنج، فولاد و جواهرات از قابليت هاي خوبي برخوردار است.
وي با بيان اينكه ايران و تايلند از امكانات تجاري و صنعتي متفاوتي برخوردارند، افزود: ايران در منطقه 'اكو' و تايلند در منطقه 'آسه آن' قرار گرفته و هر دو كشور از جمعيت و حجم بازرگاني قابل توجهي برخوردارند.
روناسي با بيان اينكه ايران كشوري با اقتصاد بزرگ و نيازمند سرمايه گذاري بزرگ است، گفت: عضويت كشورهاي ايران و تايلند در پيمان هاي منطقه اي، حجم پتانسيل هاي تجاري اين دو كشور را چندين برابر افزايش مي دهد.
وي با بيان اينكه حجم همكاري تجاري ايران و تايلند در گذشته قابل توجه نبود، افزود: اميدواريم حجم همكاري و فعاليت هاي تجاري ايران و تايلند در آينده توسعه پيدا كند.
رايزن بازرگاني ايران در تايلند نيز در اين نشست افزود: پس از توافق جامع هسته اي و تصويب برجام، روابط تجاري و بازرگاني ايران و تايلند با سفر سه هيات بلندپايه تايلندي به ايران توسعه پيدا كرد.
پاك سرشت با بيان اينكه ايران نياز به بازارهاي تايلند دارد، اظهار كرد: تايلند هم نياز جدي به بازارهاي ايران دارد.
وي افزود: ايران و تايلند براي يكديگر از نظر اقتصادي، طرف هاي راهبردي محسوب مي شوند.
رايزن بازرگاني ايران در تايلند با بيان اينكه اصفهان يك استان بزرگ صنعتي است، گفت: با همكاري تجاري و بازرگاني دو كشور، شرايط مساعدي براي استان اصفهان و شانس خوبي نصيب تايلندي ها شده است.
معاون سازمان توسعه تجارت تايلند نيز در اين نشست با بيان اينكه تايلند كشوري پر جمعيت و درگاهي براي آسياست، گفت:ارتباط ايران و تايلند به حدود 500 سال پيش باز مي گردد.
'چانتيرا وي واترا' با بيان اينكه مسئولان 33 شركت صنايع غذايي و نوشيدني، پوشاك ، نساجي، كفش، لوازم آرايشي و بهداشتي،مواد شوينده، قطعات خودرو و لاستيك طبيعي در اين سفر مرا همراهي مي كنند، گفت: اميدوارم كه ارتباط با اصفهان فرصت هاي جديدي را براي هر دو كشور ايجاد كند.
وي با بيان اينكه اميدوارم امروز شروع جديدي براي روابط تجاري به تاخير افتاده اصفهان و تايلند باشد، افزود: تايلندي ها، اصفهان را بيشتر بعنوان فرصتي توريستي مي شناسند و اين استان از نظر تجاري براي آنها ناشناخته است.
به گزارش ايرنا، نقطه عطف روابط مردمي و رسمي ميان دو ملت و دولت ايران و سيام (تايلند امروز) به دوره صفويه بازمي گردد.
شيخ احمد قمي روحاني و تاجر ايراني بر اساس نوشته هاي تاريخي نفوذ فوق العاده اي در دربار پادشاهي آن زمان سيام داشت تا جايي كه به مقام شيخ الاسلامي نيز رسيد.
حدود 50 سال پس از درگذشت شيخ احمد قمي، نخستين ارتباط رسمي ميان دو كشور با مبادله نخستين هيات ديپلماتيك بين دو پادشاهي برقرار شد.
روابط ايران و تايلند امروز نيز در عرصه هاي مختلف سياسي، اقتصادي، بازرگاني، فرهنگي، گردشگري از نظر كمي و كيفي گسترش يافته است و بخش هاي خصوصي و دستگاه هاي دولتي پيش از اعمال تحريم هاي ناعادلانه و يكجانبه غرب به صورت مستقيم و غيرمستقيم در حال توسعه اين روابط بودند.
در دوران تحريم، مناسبات اقتصادي دو كشور كاهش يافت، اما تايلند اكنون با حضور اين هيات بزرگ اقتصادي در تلاش است تا بارديگر مناسبات بازرگاني و اقتصادي دو كشور را گسترش دهد.
شبك ** 6027/7150**1917
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد