۱۶ دی ۱۳۹۴، ۸:۴۳
کد خبر: 81909185
T T
۰ نفر
80 درصد آثار سينمايي مستقل در جشنواره فجر امسال

تهران - ايرنا - رييس سازمان سينمايي كشور گفت: در سي و چهارمين جشنواره بين المللي فيلم فجر 80 درصد آثار سينمايي مستقل ساخته شده‌اند و اين اتفاق بزرگي در سينماي ايران است.

به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگي ايرنا، حجت الله ايوبي افزود : در جشنواره فجر امسال 80 درصد آثار سينمايي مستقل هستند و اين خبر خيلي خوبي است. حتي بنياد سينمايي فارابي هم در سال گذشته تنها از 73 فيلم حمايت كرده است.
ايوبي با بيان اينكه جشنواره فيلم فجر امسال جشنواره خيلي خوب و پر رونقي است، درباره اكران و برگزاري جشنواره در ديگر استان‌ها نيز گفت: جشنواره فيلم فجر رونمايي از سينماي ايران است و استان‌ها بايد با تهيه‌كننده‌هاي آثار به توافقي براي نمايش آثار آن ها در شهرهاي ديگر برسند و برنامه‌ريزي كنند. چون اكران و نمايش آثار در شهرهاي ديگر از توانايي سازمان سينمايي خارج است و كاري بسيار پر خرج خواهد بود.
به گزارش سازمان سينمايي، وي در ادامه اضافه كرد: با اين حال ما تاكيد داريم كه جشنواره‌هاي موضوعي را در شهرستان‌ها برگزار كنيم، البته اين موضوع هم نياز به همكاري از خود استان‌ها و حمايت و كمك دارد كه اميدوار هستيم اين اتفاق بيفتد.
ايوبي در ادامه با اشاره به بازار گرم شبكه نمايش خانگي گفت: كل فروش سينماي ايران در سال گذشته در حدود 53-53 ميليارد تومان بوده است، اما در شبكه نمايش خانگي بيش از 100 ميليارد درآمد داشته‌ايم، اين آمارها در صورتي است كه ما تنها ميزان فروش در تهران را در نظر مي‌گيريم، اما اين بازار گرمي كه وجود دارد مي‌تواند به گردش اصلي سينماي كشور كمك كند و مديران سازمان سينمايي در استان‌ها مسئوليت گرم نگه داشتن اين بازار را بر عهده دارند.
وي ادامه داد: همچنين با در نظر گرفتن پروژه VOD كه زيرساخت‌هايش بيش از يك سالي مي‌شود حاضر شده، مي‌توان با اطمينان گفت شرايط رقابت با ماهواره‌ها به وجود مي‌آيد و توليدات مختلف داخلي در همه جاي كشور ديده مي‌شود.
ايوبي اظهار كرد در اين ميان بايد توجه داشته باشيم كه ممكن است برخي توليدات بومي براي براي ديگر استان‌ها جذابيت نداشته باشد، اما همان آثار در شهر خودتان به دليل آشنا بودن با فضاي شهر و بازيگرها اثري خواهد بود كه مورد توجه قرار مي‌گيرد، به همين دليل اعتقاد دارم كه توليدات استاني گنج‌هايي هستند كه مي‌توانند اين بازار را احيا كنند.
ايوبي با تاكيد بر اينكه نبايد هميشه انتظار حمايت‌هايي از سوي دولت را داشته باشيم، اضافه كرد: سينماي حرفه اي ما بعد از انقلاب با حمايت‌هاي مستقيم دولت شكل گرفت، اما برنامه به اين شكل بود كه كم‌كم اين حمايت‌ها كمرنگ شود و سينما روي پاي خودش بايستد، اتفاقي كه به آرامي در حال رخ دادن است.
رئيس سازمان سينمايي در بخشي از صحبت‌هايش به موج سالن سازي در كشور اشاره كرد و اظهار داشت: ما 60 مجتمع فرهنگي را تجهيز كرده‌ايم كه البته خود من خيلي به اين موضوع اميدوار نيستم، اين مجتمع‌ها نه بايد به شكلي باشد كه گاهي در آن فيلمي نمايش داده شود، بلكه بايد كاملا به سينما تبديل شوند و به عنوان مكاني براي نمايش آثار و توليدات سينمايي كشور از آن ها استفاده شود. در اين ميان استان‌ها مي‌توانند از كمك‌هاي استانداري، نهادهاي خصوصي و حتي اشخاص استفاده كنند و سالن‌هاي سينمايي را به ناوگان سينمايي كشور اضافه كنند و با درآمدزايي از همان‌ها براي توليدات داخلي خود استان‌ها استفاده كنند.
حبيب ايل‌بيگي معاون ارزشيابي سازمان سينمايي هم در پايان اين جلسه با تاكيد بر ا‌ين كه تهيه‌ كننده‌ها در سينماي ايران به شكلي تربيت شده‌اند كه از سازمان سينمايي كمكي را دريافت نكنند، گفت: اين حوزه بدون حمايت‌هاي دولتي خيلي بهتر مي‌تواند كار كند و حمايت‌ها بهتر است از استانداري‌ها، مراكز و نهاد‌هاي داخلي خود استان‌ها بدست بيايد.
فراهنگ **1085**1569

سرخط اخبار فرهنگ